• Love family

Ser barn som går i mellanstadiet och högstadiet som röker

Jag går förbi en stor skola låg,mellan och högstadiet, ser små killar som knappt ser ut att vara 12 röka, likadant med flickorna. Märker inte skolan att dom luktar rök? Eller föräldrarna. Skulle ni kunna langa cigg till era tex 15 åringar som har börjat röka? Verkar vara för många affärer som tillåter att dom köper. Jag vet en tobak som säljer till barn som jag kommer att anmäla. Antar att jag ska ringa polisen och ge tips om den tobaks afären och det ska göras på bums.
    En  bekant till mig berättade om en mamma som sa en gång att hennes dotter hade börjat röka och hon handlade åt sin minderåriga för hon skulle ju ändå få tag på cigg. Sorgligt:(

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Svar på tråden Ser barn som går i mellanstadiet och högstadiet som röker
  • Anatha
    längtar och väntar skrev 2010-03-19 17:32:16 följande:
    Tror det är sällan som föräldrarna köper ut, utan de hittar affärer där de kan köpa cigg i.
    I de flesta ständer finns de lokala alkisarna som gärna köper ut både cigaretter och alkohol till ungdomar. Jag vågade själv aldrig fråga men de som vågade fick alltid hjälp när jag var ung.
  • längtar och väntar
    Anatha skrev 2010-03-19 21:09:59 följande:
    I de flesta ständer finns de lokala alkisarna som gärna köper ut både cigaretter och alkohol till ungdomar. Jag vågade själv aldrig fråga men de som vågade fick alltid hjälp när jag var ung.
    Idag behöver ungdomarna ofta inte be om hjälp för att handla ut, i alla fall inte där jag bor..
  • MariaKsk88

Jag skulle bli jättebesviken på min son om han började röka när han kommer upp i den åldern. :( Jag har redan nu (han är 4 år) börjat hjärntvätta honom med hur dåligt det är att röka. Skulle aldrig falla mig in att köpa cigaretter till honom och skulle troligen dra in all månadspeng osv.

• Sanningsdan
    MariaKsk88 skrev 2010-03-22 21:32:51 följande:
    Jag skulle bli jättebesviken på min son om han började röka när han kommer upp i den åldern. :( Jag har redan nu (han är 4 år) börjat hjärntvätta honom med hur dåligt det är att röka. Skulle aldrig falla mig in att köpa cigaretter till honom och skulle troligen dra in all månadspeng osv.
    Haha, du kör samma taktik som jag - och vet du vad? Det funkar :) Jag började väldigt tidigt med mina barn att tala om för dem att det är suuuuuperäckligt och suuuuuperfarligt att röka, likaså började jag väldigt tidigt att tala om att det som jag eller pappa hade i vinglaset ibland - det är vuxengrejor och nåt man ABSOLUT inte provar förrän man är vuxen.
    Dottern fyller 16 i juni och hon tycker rökning är fruktansvärt äckligt, det är de "trashiga" tjejerna i klassen som pysslar med sånt anser hon. Hon har heller inte druckit och hon vet att det är helt uteslutet att vi föräldrar skulle okeja det. Kanske händer det ändå, hon börjar gymnasiet i höst, men glad att vi skjutit upp det så pass länge iaf.
    Så fortsätt hjärntvätta du ;)
  • Zedor
    mildamatildas skrev 2010-03-30 12:46:18 följande:
    Haha, du kör samma taktik som jag - och vet du vad? Det funkar :) Jag började väldigt tidigt med mina barn att tala om för dem att det är suuuuuperäckligt och suuuuuperfarligt att röka, likaså började jag väldigt tidigt att tala om att det som jag eller pappa hade i vinglaset ibland - det är vuxengrejor och nåt man ABSOLUT inte provar förrän man är vuxen.
    Dottern fyller 16 i juni och hon tycker rökning är fruktansvärt äckligt, det är de "trashiga" tjejerna i klassen som pysslar med sånt anser hon. Hon har heller inte druckit och hon vet att det är helt uteslutet att vi föräldrar skulle okeja det. Kanske händer det ändå, hon börjar gymnasiet i höst, men glad att vi skjutit upp det så pass länge iaf.
    Så fortsätt hjärntvätta du ;)
    Nej, att hjärntvätta låter fel. Det låter som det är småbarn ni talar till. Att ni förbjuder rökning är helt klart bra. Lär ungarna att det är fel. Men att "hjärntvätta" och få det att låta som om det är trashiga människor som röker, att man dör efter första cigaretten, känns lite löjligt. Då skapas det bara en massa fördomar om rökare. De lär ändå genomskåda det förr eller senare när de är äldre. :/
  • Brunett

alla i min skolan röker nästan. varje dag man ser dom röka när det är rast...
    ingen stor nyhet de

• m med tre stjärnor
    MariaKsk88 skrev 2010-03-22 21:32:51 följande:
    Fniss när min dotter var runt fyra år så frågade hon en kompis som var hemma hos oss vad han gjorde (han rökte) Han satte sig ner på huk, spände ögonen i henne och sa hur dumt och farligt det han gjorde var.
    Vetgiriga ungen frågade såklart varför han då rökte om det var så farligt....

Numer bakar han surdegslimpor istället.
    Och numer nioåringen är fast besluten att aldrig testa för det verkar ju idiotiskt;)

Håller tummarna då....
  • jådåsåatt

Fast även om det har varit så i alla tider så är det ju inte ok att affärer säljer till minderåriga, klart man ska anmäla om man vet att en butik gör det.

Och att det skulle vara antingen röka eller dricka är bara korkat att tro, det bästa är väl om minderåriga gör varken eller.

• Studentpappa

Jag började tjuvröka i mellanstadiet, rökte mer frekvent i högstadiet och skyllde alltid på äldre kompisar. Eller så försvann lukten när jag körde moped, luktade avgaser istället.

Inte så svårt att dölja, min fd flickvän rökte med plasthandskar på så det inte skulle lukta om händerna. De flesta föräldrar hade ju som test att lukta på händerna om man rökt.

• IsDimma

Jag minns fortfarande efter 15 år en som rökte på högstadiet. Hennes föräldrar var storrökare själva och hade ingen större koll på om hon snodde ett par cigg ur varje paket. Sen köpte hon på en kiosk som sålde till minderåriga. Men framförallt så letade hon fimpar på gatan. Var det minsta lilla kvar på en fimp på marken tog hon upp och rökte den. Det är nog därför jag minns just henne

Svar på tråden Ser barn som går i mellanstadiet och högstadiet som röker