Att flytta till Sverige igen
Hej!
Jag och min make bor i England, men vi funderar på att flytta till Sverige om ungefär ett år för att han ska få testa på och se hur det är innan vi måste bestämma vilket land våra barn ska växa upp i (jag väntar mitt första barn i juli och här i England börjar man skolan när man är 5 år, och efter vår son börjat skolan vill jag helst inte flytta för mycket, och speciellt inte mellan två olika länder med olika skolsystem).
Jag undrar lite hur det funkar för James, min man, att flytta till Sverige. Hur fungerar det med folkbokföring, svenskt medborgarskap, nationalitet, försäkringskassan (kan han hämta ut FP direkt när vi flyttat t.ex), arbetsförmedlingen och ev. a-kassa/alfa-kassa ifall han inte lyckas få jobb innan vi flyttar (att en av oss får jobb ser jag dock som ett krav för att vi ska flytta)? Är det generellt svårt att få jobb om man inte kan svenska? Han jobbar som trädgårdsmästare och är även utbildad inom detta, men det känns kanske mer som ett säsongsjobb i Sverige.
Det är alltså en massa frågor jag har, men om någon som varit i samma sits eller vet hur det fungerar så får ni jättegärna dela med er av era erfarenheter.