• Tillalamm

Prematura barn och magproblem

Ni som är prematurföräldrar - har era för tidigt födda barn haft mycket magproblem? I så fall - vad har ni gjort åt det och hur gamla har barnen varit då problemen lättat?

Min son är född i v 33 (är tre månader nu) och har hela tiden haft problem med magen. Han har inte kolik, men verkar ständigt ha ont i magen (ligger och kröker sig, gnyr och krafsar med fingrarna). Han får Nutramigen ersättning, eftersom det misstänktes att han inte tål komjölk. Dock är det ingen större skillnad oavsett vilken ersättning vi använder.

Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden Prematura barn och magproblem
  • bananflugan82
    isisisis skrev 2010-03-25 16:19:46 följande:
    Jag har också tvillingar med en del magknip.Vi provade Nutramigen ,men det vart sju resor värre efter några dagar ,så vi avbröt.Nu får de semperdroppar.Det tar väl udden lite av topparna,men det hade varit skönt med något som verkligen hjälpt.Man kan inte köra med både semperdroppar och Minifom väl? Eller?
    Jo, man kan ge dom samtidigt.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • milli01

Hej, jag har tvillingar födda 32+0 och vi har också haft en hel del magproblem. Jag helammar (de är 5 månader nu). Jag har kört mjölkfritt ett tag och det hjälpte men nu är mjölk inget problem (tror vi!). Däremot har våra tjejers magproblem med största sannolikhet att göra med järnet som dem får (antar att era också får det). Så vi längtar tills de är 6 månader och vi kan sluta med järnet.

Vi gör uppehåll med järnet då och då (eller ger lägre dos) och då mår tjejerna mycket bättre och är gladare!

• skogstok

Nej, vi ger inget extra järn. Varför ska man göra det? Är det prematurer som ska ha det? Jag helammar också

• Katarina76
    skogstok skrev 2010-03-27 12:58:23 följande:
    Nej, vi ger inget extra järn. Varför ska man göra det? Är det prematurer som ska ha det? Jag helammar också
    Jag trodde det var standard att ge järndroppar? Men kolla med er läkare så att de inte har missat det? Prematurer har ofta lågt blodvärde eftersom de i början inte bildar blodkroppar i samma takt som fullgångna.
  • bananflugan82

Vi har inte järn till våra heller.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Inglan

Såg att det skrivits om järndroppar, vi fick det direkt till vår son, ska dock börjas ta när barnet är 6v gammalt sa dom till oss, men bara om barnet är fött före v.36.

• Tillalamm

Jag ger inte heller järndroppar - visste inte att man ska det. De sa inget om det på neo.

• milli01

Hej igen, om barnen inte tar järn så kan ni ju bortse från min kommentar. Jag hade dock fått uppfattningen av att alla födda före v36 (el 35?) fick järntillskott, trodde jag läst det någonstans. Men hur som så var det neo på danderyd som gett oss järndropparna och vi ska ge dem även om barnen mår dåligt av dem.

tjing

• PiffÅPuff

Hej,
    Vet inte var i landet ni bor. Men vi fick hjälp här http://www.aqpunktur.se/ Kolik eller inte, magknipet försvann på båda (tvillingar v.29+3) efter en veckas behandling. Det var vär varenda resa dit!
    Kram och lycka till!

• 2små2stora
    milli01 skrev 2010-03-28 21:40:27 följande:
    Hej igen, om barnen inte tar järn så kan ni ju bortse från min kommentar. Jag hade dock fått uppfattningen av att alla födda före v36 (el 35?) fick järntillskott, trodde jag läst det någonstans. Men hur som så var det neo på danderyd som gett oss järndropparna och vi ska ge dem även om barnen mår dåligt av dem. tjing
    Inte de barn som äter PreNanHy tror att det även gäller NAN då det är tillsatt järn i ersättningen.

Min tjej var inte prematur men hade mycket problem med magen. På henne hade magmassage bra effekt, men helt bra blev hon inte förrän vi tog bort både mjölk och soja ur hennes kost.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Prematura barn och magproblem