• Anonym (gv)

Kan han bestämma att sonen inte ska ha fotbroms?

Kanske knasig fråga här inne, men vill fråga anonymt.

Min 11-åriga sons pappa har lovat att skaffa sonen en cykel nu till våren. Toppen tycker jag, då han inte hjälper till praktiskt öht och väldigt sällan ekonomiskt utöver det symboliska underhållet.
    Men nu har pappan hittat en billig och bra cykel, som tyvärr inte har fotbroms. Jag undrar nu, är jag gammalmodig som vill att sonen inte bara ska ha handbroms? Kan pappan bestämma det sådär rakt av?
    Jag har sagt till pappan på ett sakligt sätt att jag tycker det skulle kännas säkrare om han hade fotbroms, men pappan tycker det är nonsens. 
    Pappan bor på annan ort och träffar sonen några ggr per år, och har alltså inte något kontinuerligt ansvar för sonen i hans vardag. Jag upplever att jag har detta ansvar helt ensam, och vill därför minimera risker där jag kan - men självklart vill jag inte vara mer hönsig än nödvändigt så nu frågar jag er proffstyckare här
  • Svar på tråden Kan han bestämma att sonen inte ska ha fotbroms?
  • Gung Ho
    Suzy QX skrev 2010-02-28 11:26:38 följande:
    Har att göra med antalet växlar på cykeln också. Idag har de flesta barn i den åldern cyklar med 21 växlar eller mer. Sonens förra cykel hade 7 och det var precis max för att ha fotbroms. De sa på cykelaffärn att andrahandsvärdet på den var lågt eftersom det var så få växlar och med fotbroms..11 år är inte så ungt för cykel utan fotbroms, men det beror ju lite på barnet med. Men de lär sig fort.
    Jag tycker dock att det är viktigare att fokusera på säkerhet istället för på andrahandsvärde och vad 'andra barn har'.
  • Anonym (3)
    BlommyNess12 skrev 2010-02-28 11:17:12 följande:
    Det är svårt att hitta en större cykel med fotbroms. Cyklar med fotbroms har dessutom inga växlar, och det är väldigt svårt att hitta en cykel helt utan växlar idag!Jag fick min första cykel med handbroms när jag var 9 år, har gått alldeles utmärkt.
    Både min 10-åring och min 14-åring har 7-växlade cyklar med fotbroms. Och cyklarna är inte töntiga heller, för då hade barnen vägrat cykla till skolan.
  • minafyra

Svårt att hitta cyckel med fotbroms tror jag inte det är, mina pojkar har fotbroms på sina cyklar alla tre (ja Victor har oxå fotbroms på sin förståss men är för liten för att använda sin cykel ännu ) Mina pojkar har 16", 20" och 24" cyklar..äldsta som fyller 10år i sommar ska få en 26" cykel och de jag tittat på har fotbroms. Alla pojkarna har iofs handbroms OXÅ, alltså de har båda delar på sina cyklar precis som jag och som äldsta kommer ha på sin 26" cykel. De som har 20" och 24" cykel nu har växlar på dem...tre växlar men mer än så har de givetvis inte ngt behov av. De 26" cyklar jag tittat på har oxå minst tre växlar trots både fotbroms och handbroms.

Jag tror iofs att man snabt kan lära sig att använda sin handbroms, men på ALLA våra cyklar är det så att handbromsen fungerar lite halvdåligt nu efter ngr år..men fotbromsen fungerar fortfarande bra på dem alla. Tyckte handbromsen blev lite små slö ganska fort. Den är lite ömtåligare oxå för när pojkarna cyklat och ramlat har det två gånger hänt att handbromsen då gått sönder helt efter som den slagits i..det har inte varit ngt allvarligt fall då utan de har bara kört omkull och fått ngt skrapsår på handen eller knäet ungefär. Så jag tycker fotbroms käns pålitligare och skulle inte köpa cykel ens till mig själv utan fotbroms av den anledningen. Att tvärbromsa med handbroms innebär dessutom att man flyger rätt fram..medans man kan tvärbromsa med fotbroms utan att riskera att flyga av cykeln. För man kan hamna i en situation där man behöver tvärbromsa för tex en bil..då vill man inte hamna under bilen pga att det bara var handbroms :-P 

Så ja, jag skulle inte köpa en cykel med enbart handbroms nej...himlars onödigt med tanke på att det finns massor av cyklar med fotbroms ju

• Anonym (så tycker jag)
    minafyra skrev 2010-02-28 11:33:41 följande:
    Svårt att hitta cyckel med fotbroms tror jag inte det är, mina pojkar har fotbroms på sina cyklar alla tre (ja Victor har oxå fotbroms på sin förståss men är för liten för att använda sin cykel ännu ) Mina pojkar har 16", 20" och 24" cyklar..äldsta som fyller 10år i sommar ska få en 26" cykel och de jag tittat på har fotbroms. Alla pojkarna har iofs handbroms OXÅ, alltså de har båda delar på sina cyklar precis som jag och som äldsta kommer ha på sin 26" cykel. De som har 20" och 24" cykel nu har växlar på dem...tre växlar men mer än så har de givetvis inte ngt behov av. De 26" cyklar jag tittat på har oxå minst tre växlar trots både fotbroms och handbroms.Jag tror iofs att man snabt kan lära sig att använda sin handbroms, men på ALLA våra cyklar är det så att handbromsen fungerar lite halvdåligt nu efter ngr år..men fotbromsen fungerar fortfarande bra på dem alla. Tyckte handbromsen blev lite små slö ganska fort. Den är lite ömtåligare oxå för när pojkarna cyklat och ramlat har det två gånger hänt att handbromsen då gått sönder helt efter som den slagits i..det har inte varit ngt allvarligt fall då utan de har bara kört omkull och fått ngt skrapsår på handen eller knäet ungefär. Så jag tycker fotbroms käns pålitligare och skulle inte köpa cykel ens till mig själv utan fotbroms av den anledningen. Att tvärbromsa med handbroms innebär dessutom att man flyger rätt fram..medans man kan tvärbromsa med fotbroms utan att riskera att flyga av cykeln. För man kan hamna i en situation där man behöver tvärbromsa för tex en bil..då vill man inte hamna under bilen pga att det bara var handbroms :-P  Så ja, jag skulle inte köpa en cykel med enbart handbroms nej...himlars onödigt med tanke på att det finns massor av cyklar med fotbroms ju
    Nu är det så att handbromsarna på cyklar med enbart fotbroms tar på framhjulet. Det säger sig självt att det går åt skogen om man använder enbart den bromsen istället för fotbromsen. Cyklar med enbart handbroms har bättre bromsar och de tar på båda hjulen. Man kan dock välja om man vill bromsa enbart bakhjulet eller enbart framhjulet. Det senare rekomenderas inte. Det man bör se till är att byta bromsklossar regelbundet på handbromsade cyklar. Sen finns det de med skivbroms också. de vet jag dock inte hur de fungerar. Det känns som att de som förespråkar fotbroms inte har hängt med i utvecklingen riktigt. Jag kan inte se att det är säkrare med en fotbromsad cykel än en handbromsad.
  • BlommyNess12
    Anonym (3) skrev 2010-02-28 11:31:07 följande:
    Både min 10-åring och min 14-åring har 7-växlade cyklar med fotbroms. Och cyklarna är inte töntiga heller, för då hade barnen vägrat cykla till skolan.
    Jaha, ja jag läste att man kunde ha det upp till 7 växlar nu, sorry my mistake!
    Jag har inte sagt något om att det är töntigt med fotbroms?
  • Anonym (3)
    BlommyNess12 skrev 2010-02-28 11:59:50 följande:
    Jaha, ja jag läste att man kunde ha det upp till 7 växlar nu, sorry my mistake!Jag har inte sagt något om att det är töntigt med fotbroms?
    Nej, du har nog inte sagt det. Men det är flera inlägg här som antyder att om man vill ha en cool cykel så finns de bara med handbroms.
  • Anonym (3)
    Anonym (så tycker jag) skrev 2010-02-28 11:41:56 följande:
    Nu är det så att handbromsarna på cyklar med enbart fotbroms tar på framhjulet. Det säger sig självt att det går åt skogen om man använder enbart den bromsen istället för fotbromsen. Cyklar med enbart handbroms har bättre bromsar och de tar på båda hjulen. Man kan dock välja om man vill bromsa enbart bakhjulet eller enbart framhjulet. Det senare rekomenderas inte. Det man bör se till är att byta bromsklossar regelbundet på handbromsade cyklar. Sen finns det de med skivbroms också. de vet jag dock inte hur de fungerar. Det känns som att de som förespråkar fotbroms inte har hängt med i utvecklingen riktigt. Jag kan inte se att det är säkrare med en fotbromsad cykel än en handbromsad.
    För mig handlar det inte om teknikens utveckling. Det handlar om barnets koordination. En 11-åring är inte ens trafikmogen ännu eftersom h*n inte har förmåga att ta in och bearbeta intrycken och därefter omsätta dem i åtgärder på ett tillräckligt bra sätt.

Har du dessutom sett 10-15-åriga killar cykla? De gånger de håller i styret så är det för att de hoppar över något. I övrigt är händerna i luften, vilket gör reaktionen långsammare när det gäller handbromsar.
  • Anonym (så tycker jag)
    Anonym (3) skrev 2010-02-28 12:03:33 följande:
    Nej, du har nog inte sagt det. Men det är flera inlägg här som antyder att om man vill ha en cool cykel så finns de bara med handbroms.
    Jag kanske har antytt det {#lang_emotions_embarassed} Jag utgår nog mest från mig själv. Fick en handbromsad cykel när jag var 10 och nu kan jag absolut inte tänka mig en fotbromsad.
  • Anonym (så tycker jag)
    Anonym (3) skrev 2010-02-28 12:06:46 följande:
    För mig handlar det inte om teknikens utveckling. Det handlar om barnets koordination. En 11-åring är inte ens trafikmogen ännu eftersom h*n inte har förmåga att ta in och bearbeta intrycken och därefter omsätta dem i åtgärder på ett tillräckligt bra sätt.Har du dessutom sett 10-15-åriga killar cykla? De gånger de håller i styret så är det för att de hoppar över något. I övrigt är händerna i luften, vilket gör reaktionen långsammare när det gäller handbromsar.
    Fast det funkar nog inte att fotbromsa med händerna i luften heller. Tror att reaktionstiden blir lika lång oavsett cykel.
  • minafyra

Ok..jag viste faktiskt inte att cyklar med enbart handbroms tar på bakhjulet med Bra i så fall eftersom det ju som sagt annars kan bli fraligt! Hoppas att barnen då är medvetna om vilken broms de ska använda i sådana situationer...
    Om barnet haft cykel med fotbroms så ska det inte heller cykla ngnstans där olyckor kan hända förrän fotbromsreflexen är helt borta. För annars är det så att just när man behöver bromsa som allra mäst..så tar fotbromsreflexen över och man stannar inte alls..eller så blandar man ihop handbromserna. Som ngn ovan sa så är små barn inte starka nog för enbart handbroms heller, men hur stora barnen ska vara för att räknas som starka nog tas inte upp. Men det är ju ganska självklart att man har starkare ben än händer :p Och växande barn har inte samma styrka i händerna som en vuxen har.

Själv håller jag inte precis på och bytar bromsklossar jämt och ständigt heller, går de sönder så vist men annars käns det mäst skönt om jag slipper det :p Köper man en cykel av bra märke brukar man dessutom få en snygg cykel, med lagom många växlar (barn rekomenderas inte ha för många växlar eftersom de inte är mogna för det. Och intressant nog är tex 13åringen MINDRE mogen för det än tex 10åringen), fot broms och handbroms, kedjeskydd och bra styre. Jag föredrar det...och HÄR har de flästa sådana cyklar som är i pojkarnas ålder.

• Gung Ho
    Anonym (så tycker jag) skrev 2010-02-28 12:09:32 följande:
    Fast det funkar nog inte att fotbromsa med händerna i luften heller. Tror att reaktionstiden blir lika lång oavsett cykel.
    Det funkar alldeles utmärkt, men med nedsatt förmåga.
  • Anonym

min son har haft utan fotbroms sen han var sju år gammal. han ville ha det så vi sa okej så länge vi ser att det fungerar. nu är han tio år gammal och det har funkat från första början. så jag tycker nog att elvaåring kan fixa en cykel utan fotbroms. men det är ju bara vad jag tycker.

• Gung Ho
    Anonym (gv) skrev 2010-02-27 18:53:51 följande:
    Kanske knasig fråga här inne, men vill fråga anonymt. Min 11-åriga sons pappa har lovat att skaffa sonen en cykel nu till våren. Toppen tycker jag, då han inte hjälper till praktiskt öht och väldigt sällan ekonomiskt utöver det symboliska underhållet. Men nu har pappan hittat en billig och bra cykel, som tyvärr inte har fotbroms. Jag undrar nu, är jag gammalmodig som vill att sonen inte bara ska ha handbroms? Kan pappan bestämma det sådär rakt av? Jag har sagt till pappan på ett sakligt sätt att jag tycker det skulle kännas säkrare om han hade fotbroms, men pappan tycker det är nonsens.  Pappan bor på annan ort och träffar sonen några ggr per år, och har alltså inte något kontinuerligt ansvar för sonen i hans vardag. Jag upplever att jag har detta ansvar helt ensam, och vill därför minimera risker där jag kan - men självklart vill jag inte vara mer hönsig än nödvändigt så nu frågar jag er proffstyckare här
    Jag skulle nog säga att 11 år är ett gränsfall. Yngre absolut inte då barn har för dålig greppstyrka. Ngt äldre helt ok. Så det är ett gränsfall enligt mig.

Vad man dock skall komma ihåg är att handbromsar snabbt förlorar bromsförmåga pga klossarna slits. Du kan prova själv genom att byta klossar på någon cykel du har (ofta har man ju en kompletterande handbroms på framhjulet även om man har navbroms bak). Du kommer att märka en markant ökning i bromsförmåga. Det är så de skall vara! På en cykel med bara handbromsar så nöts de snabbt, och bör bytas inför varje ny cykelsäsong.
  • Lotrant

Hahaha varför är det alltid på familjeliv man ramlar på de mest okunniga trådarna som finns på hela internet (gammal tråd, jag vet...)

Håller på att leta ny cykel till min 4-åring. Letar enbart efter cyklar utan fobroms. Största skälet till det är... wait for it... Säkerhet!

• Anonym (cykel)

Cykel med handbroms är säkrare när man väl har lärt sig hur handbromsen fungerar. Tar 10 minuter av föräldern att cykla med ungen och sen är det klart.

Svar på tråden Kan han bestämma att sonen inte ska ha fotbroms?