Snälla hjälp? Hur lär jag min son att "ge svar på tal"? Rädd!!!
Hejsan!
Jag är en 23 årig tjej som har en son på 3 år.
Jag är adopterad från sri lanka sonens pappa är norrlänning och blekare än snö ;)
Jag tror att jag under min uppväxt blev ganska förskonad från mobbning pga min hudfärg, för när jag hört andra berätta så verkar de haft de tusen resor värre..
Iaf min största rädsla inför att skaffa barn (använde de till och med som argument för varför jag INTE ville ha barn) var att mina barn skulle bli retade pga deras ursprung.
Min son är väldigt ljus i hyn men han har mycket mörkt brunt hår och mörka bruna ögon.
Det syns väl kanske på hans hudfärg, om man tittar ordentligt på honom, att han inte har helsvenskt ursprung men det är knappast det första man tänker på när man ser honom... Iaf nu tappade jag tråden (sorry:D)
Jag är LIVRÄDD för att han kommer bli retad för att hans mamma är mörkhyad eller att han skulle bli kallad halvsvensk eller vad som nu alla barn där ute kan hitta på.
Hur förbereder jag min son på livet.
Än så länge är han ju liten och tänker inte på sådant, han har tex aldrig frågat varför mamma är brun när inte någon annan är det osv..
Men vad gör jag om han en dag kommer hem från skolan gråtandes för att han blivit kallad något fult eller någon retar honom pga av hans ursprung??
Ni som är adopterade och har barn elelr ni som adopterat barn hur har ni förberett era barn??
Jag står verkligen rådvill men är samtidigt LIVRÄDD för att han ska bli retad pga mitt ursprung!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 22:21
Alltså jag kanske har varit otydlig.
Det jag försökte säga var att jag är rädd för att min son ska bli retad pga hur jag ser ut. Att JAG är mörkhyad och kommer från ett annat land.
Det är inget som är osannolik för mig då jag har både sett och hört barn som blivit retade pga deras föräldrars ursprung..