bo74 skrev 2010-06-14 23:34:02 följande:
"slappna av och känna sig vital (istället för att bli en avslappnad säck potatis)" låter så bra men jag kan inte när det väl gäller.
Nä, det är nog inte heller så många som kan det utan att ha tränat på det innan. Bara ett fåtal kan nog på en gång.
För mig var det något som jag faktiskt under en lång tid fick lära mig göra för att komma tillrätta med andra smärtproblem - och som jag sedan närmast automatiskt använde mig av under förlossningen.
Sedan hjälper det också om man kan släppa rädslan för smärtan (i huvudet), och det kan man ju göra genom att faktiskt börja styra om tankarna man har inför förlossningen. Det är svårare om man är lite paniskt lagd och har svårt att greppa att det går att tänka på andra sätt, men inte omöjligt.
Och - det är något man ska få hjälp med. Jag behövde hjälp med det under förlossningarna. Ena gången när jag fick värkstorm var det svårt att hålla koncentrationen och inte få panik - det var lite som att inte kunna andas, som att drunkna.
Och andra gången fick min TENS kortslutning under en av de sista j-aste värkarna - och jag blev superrädd och kände plötsligt hur ont allt gjorde och ville bara bort, bort, bort.
Min bm var jättebra och fick mig lugn igen och sa åt mig att jag faktiskt KUNDE ta värkarna och att det gick att hålla paniken borta - och det gjorde det. Det gör sån otrolig skillnad.