För oss är det olika; oftare på morgon och i samband med uppvak och måltider. Kl 06-07 är det ofta flera gånger, men ofta inget alls på eftermiddagen. 1-3 ggr per natt fortfarande.
Min pojk är nästan exakt lika gammal som ditt barn och det som funkar för oss nu är att låta honom gå naken hela tiden när vi är hemma. Då har vi kunnat "fånga" 24 timmar i rad. Med blöja på blir vi alla för lata, även han. Han signalerar ofta genom att bli klängig och gnällig till synes utan anledning. Vill bli buren när han går osv. Försök att se om din dotter signalerar på något sätt att hon är nödig. (Jag har en son och många som har pojkar ser att snoppen ofta är lite större när de är nödiga - en klar fördel.)
FeliXia skrev 2011-01-18 20:48:33 följande:
TS: VAd bra info du samlat ibörjan. TACK!
Du skriver att det är bäst att börja redan innan 6 månader. Min tjej är precis 6 månader, är det ngn ide´att börja?
Jag har funderat och studerar hennes kropspråk, men jag kommer alltid "försent", när hon redan börjat. Jag tycker det är jättesvårt att se det på henne, när det är dags.
Och kiss kan jag inte se signaler för alls. Jag hade en period redan när hon var mindre, som jag försökte se hennes signaler för det här, för att kunna börja EC:a men jag tycker inte jag gör det... Jag kanske har en tjej som inte har några signaler? =)
Börja med att försöka att tajma; dvs iaktta när det sker och förekom henne. Oftas finns ett mönster, speciellt för bajs. Enklast är direkt när hon vaknar (dvs så absolut snbbt som möjligt, då kommer ofta kiss) och efter måltid (så snart hon slutar äta, inte när ni vuxna är klara...). Ta ett steg i taget därifrån. Signaler kommer så småningom.