• Kryssarinnan

Vad är EC? Här finss information!

Här kan vi samla information om EC och blöjfria bebisar - samt länkar, boktitlar mm där man kan lära sig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-13 19:57
    I början av denna tråd finns några långa inlägg med information om EC. Börja gärna med att läsa igenom dem om du är ny inför detta.

Glöm inte att detta inte är en debattråd om huruvida EC är bra eller inte. Vi som sysslar med det tycker självklart att det är bra, och vi märker tydligt att våra bebisar också tycker om det.

• Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!
  • Trollet i skogen

Har funderat på detta och tygblöjor, jag har min bebis i magen ännu men funderar hur det på dagis sen? Mitt barn kommer nog börja på dagis vid 1-1.5års ålder

• sahara sahara

Vårt barn har tygblöjor på förskolan. De EC:ar inte henne (förstås), men de rutinpottar. Vi hade en period precis innan inskolningen där det allra mesta kom i blöjan, men förhoppningsvis kommer det att rätta till sig nu när det lugnar ner sig efter inskolningen och hon vänjer sig vid att ha barn runt omkring och kissa i grupp och sånt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Jolfo

Jag har en fråga: hur länge ska man vänta mellan kissarna på en 16 månaders tjej? Bajsandet sköter hon jätte bra, hon kommer och stirrar en i ögonen innan hon ska bajsa. Men kisset har kommit i blöjan, men även i pottan om vi sätter henne där. Hon försöker att kissa när man sätter henne på pottan, men det är inte alltid som hon kan kissa då och så kommer det i blöjan senare. Alltså vid vilka tidmellanrum ska man erbjuda henne pottan för att kissa?

Riktigt bra sammanfattat av hur man gör en bebis "blöjfri".

• Kryssarinnan

För oss är det olika; oftare på morgon och i samband med uppvak och måltider. Kl 06-07 är det ofta flera gånger, men ofta inget alls på eftermiddagen. 1-3 ggr per natt fortfarande.

Min pojk är nästan exakt lika gammal som ditt barn och det som funkar för oss nu är att låta honom gå naken hela tiden när vi är hemma. Då har vi kunnat "fånga" 24 timmar i rad. Med blöja på blir vi alla för lata, även han. Han signalerar ofta genom att bli klängig och gnällig till synes utan anledning. Vill bli buren när han går osv. Försök att se om din dotter signalerar på något sätt att hon är nödig. (Jag har en son och många som har pojkar ser att snoppen ofta är lite större när de är nödiga - en klar fördel.)

FeliXia skrev 2011-01-18 20:48:33 följande:

TS:  VAd bra info du samlat ibörjan. TACK!
    Du skriver att det är bäst att börja redan innan 6 månader. Min tjej är precis 6 månader, är det ngn ide´att börja?
    Jag har funderat och studerar hennes kropspråk, men jag kommer alltid "försent", när hon redan börjat. Jag tycker det är jättesvårt att se det på henne, när det är dags.
    Och kiss kan jag inte se signaler för alls. Jag hade en period redan när hon var mindre, som jag försökte se hennes signaler för det här, för att kunna börja EC:a men jag tycker inte jag gör det... Jag kanske har en tjej som inte har några signaler? =)

Börja med att försöka att tajma; dvs iaktta när det sker och förekom henne. Oftas finns ett mönster, speciellt för bajs. Enklast är direkt när hon vaknar (dvs så absolut snbbt som möjligt, då kommer ofta kiss) och efter måltid (så snart hon slutar äta, inte när ni vuxna är klara...). Ta ett steg i taget därifrån. Signaler kommer så småningom.
  • Jolfo

Tack för svaret, hon gick i underbyxor igår och idag och verkar tycka det är lite obehagligt att det rinner utmed benen, hoppas att hon hellre vill gå på pottan och börjar signalera lite bättre. Ett stort plus är att hon inte är lika röd om stjärt och snippa nu när hon inte har haft blöja på sig.

• CoolJen

Nu har sonen kommit ut och hunnit bli 5 veckor
    Har de 2 senaste veckorna börjat med detta och det funkar bra.
    Bajset är lättast då han har börjat bajsa allt mer sällan och jag märker när han börjar ta i.
    Brukar erbjuda honom att kissa i handfatet när vi ändå byter blöja(innan matning för annars spyr han lätt) och kanske kissar han varannan gång men även mycket i blöjan förstås men vi har ju även precis börjat och antar att det kommer bli mer och mer.

• CoolJen

Måste bara säga att jag är mycket imponerad av min snart 6 veckors son som kissar i princip varje gång jag erbjuder honom!! Så intelligenta små bebisar kan vara

• Minnamamma
    CoolJen skrev 2011-04-08 15:55:20 följande:
    Måste bara säga att jag är mycket imponerad av min snart 6 veckors son som kissar i princip varje gång jag erbjuder honom!! Så intelligenta små bebisar kan vara
    Kul att höra att det verkar funka! Jag o maken tänker också pröva EC när pyret kommer i sommar.
  • Minnamamma

Vår ambition att prova EC var bara att slopa då lillan fick kolik och magproblem som innebar att hon bajsade ungefär var 5:e minut (jag överdriver inte) i flera månader. När vi handlade blöjor frågade kassapersonalen hur många bebisar vi hade....
    Nu är jag däremot gravid igen och om nästa bebbe inte har magproblem skulle vi vilja prova. Är det någon som provat med andra barnet, eller är det helt övermäktigt att genomföra när man har en 2-åring som också behöver uppmärksamhet?

• fågelungarna

Minnamamma: Jag har EC:at både ettan och tvåan, tygblöjor som komplement. 2 år och 7 mån mellan dem. I början blev det toa/vask i samband med blöjbyten, som ju blir rätt ofta med spädisar i kombination med tygblöjor. Försökte hålla honom blöjfri någon timme per dag. Successivt kunde jag utöka de blöjfria perioderna, och från 10 mån har han varit blöjfri på heltid dagtid. Visst har det hänt att barnens behov krockat så man har missat ett och annat kiss, men visst får man ihop det ändå. Beror ju också på vilken nivå man lägger ec:andet på. Vissa nöjer sig med att t ex bara fånga bajs och kanske erbjuder potta i samband med blöjbyten, medan andra satsar fullt ut och har barnet blöjfritt bra mycket tidigare än vad jag hade.

Sen kan jag konstatera att barn kan vara mycket olika också vad gäller ec:andet. Stora hade väl 3-4 olyckor i snitt per vecka mellan 12-18 mån när hon sen blev helt torr. Lillebror har haft 3-4 olyckor PER DAG i snitt under samma period, och är fortfarande vid 20 mån långt ifrån torr.

• CoolJen

Minnamamma: jag har en 2 åring och en 5 månaders som har blivit EC:ad från dag 1, det går så bra så :)
    Dock kör vi med blöja

• Antilopen

Vilken fantastiskt bra tråd, hur har jag kunnat missa den?! Jag har EC:at min son sen 6 månaders ålder, nu är han 18 månader och blöjfri dagtid och det känns så otroligt bra att ha kunnat erbjuda toaletten som alternativ till blöja. Tycker det verkar hemskt otrevligt med blöja, särskilt att bajsa i den, hu! Om jag får fler barn så ska jag definitivt EC:a från födseln, det finns inget naturligare för mig!

Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!