Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3
Sista biten nu, snart är dom här.
Del 2:
www.familjeliv.se/Forum-11-228/m47940059.html
Sista biten nu, snart är dom här.
Del 2:
www.familjeliv.se/Forum-11-228/m47940059.html
Försts
En uppdatering på sin olats, är ju inte så ofta man går in här nuförtiden. Här har jag en för tillfället mycket trotsig tjej. Stunderna mellan all trots är hon ju helt underbar och så rolig med alla tankar och funderingar men det är ganska frustrerande att ta konflikter stup i kvarten. Nu inför jul är det mycket tankar kring tomten och sånt. Hon har börjat va rädd för spöken och monster och tydligen är tomten oxå skrämmande. Får väl se hur det går på julafton.
Hur är det hos er andra?
Paincake: nyfiken på uppdatering hur det går med bebis och hur casper tycker att det är att vara storebror.
Hej! Alltid lika roligt att se hur ni andra har det.
Här är det jättebra, lillasyster Matilda föddes den 17 november, på BF+5 och vägde 3660 g och var 50 cm lång. Förlossningen gick bra, men segt, så efter 18 timmar från första känning satte de in värkstimulerande dropp och jäklar i min lilla låda vad det satte fart! Från 6 cm öppen till helt färdig på 8 minuter.
Amningen funkade inte den här gången heller, bröstvårtorna hade tydligen ärrvävnad sen förra amningsfiaskot som gjorde huden extremt skör så efter två dygn gick de helt enkelt sönder. Trist eftersom hon hade jättebra tag och mjölken verkligen rann till den här gången.
Hon hade (har) också ett blåsljud på hjärtat som de kollade upp noga. Hon visade sig ha ett litet hål mellan kamrarna i hjärtat, förmodligen helt ofarligt och ska inte påverka henne i nuläget men vi kollar upp det igen när hon är två månader.
Casper är en jättebra storebror, hämtar nappar och filtar och ger lillasyster kramar och pussar när han får chansen. Däremot är han lite smålabil i övrigt och har lätt till gråt. Veckan innan och i samband med Matildas födelse var han verkligen upp och ner och de ringde flera gånger från förskolan för att vi skulle hämta hem en storgråtande liten grabb som inte tyckte livet var roligt. Han tålde ingen tillsägelse heller och blev arg och sparkade och slogs. Men senaste veckan har humöret stabiliserats och han börjar bli en glad liten skit igen, även om han har humör som heter duga. Men hellre arg än ledsen och förtvivlad.
Vad roligt att du skrev att Livia funderar på spöken och monster, Casper har också en period just nu när det är "läckiga pöken" (läskiga spöken). Ser de på julkalendern, månne? Tomten är också bara kul på replängds avstånd...
(Matilda är förövrigt en walk in the park, än så länge. Sover om nätterna och äter ordentligt, växer som hon ska och är ett förnöjt litet flickebarn.)
Nu har jag skickat till er på instagram, så __angel87__ är jag :)
Grattis till lilla Mathilda :) Fint namn :)
Hua, ja att hålla på och kämpa i 18 timmar, skönt att det hände grejer sen då ;) Låter härligt med lilla Matilda, bebisgos är ju sååå underbart :)
Det är ju verkligen en stor omställning att få ett syskon, inte konstigt att de reagerar men vad jobbigt det är att se dem ha det jobbigt. Livia hade en period precis när Elvin föddes då hon var helt upp och ner men det gick faktiskt över ganska fort. Nu när han börjar ta för sig tycker hon ibland att han är ganska jobbig men det går väldigt bra ändå. Vi har ju också haft en oerhört smidig bebis och därför kunnat ägna ganska mycket tid åt Livia ändå.
Livia visste nog inte vad hon skulle tycka om spökena i julkalendern, om de är läskiga eller snälla. Hon är inte så intresserad av att se på den så kanske är de läskiga iaf ;)
Hej! Inte så mycket aktivitet här i tråden längre, men jag tänkte ändå berätta att Kalle nu blivit storebror. 12:e mars föddes lille Simon. Söt som socker!
Hur är det med er andra? Själva genomgår vi en helvetisk trotsperiod hos Kalle just nu. Phu!!
Nä, inte mars. Januari menade jag förstås... 12:e januari föddes Simon.
Åh, vad roligt! Grattis!
Här rullar det på. Vi har också en treåring med knäck i öronen, selektiv hörsel och till tider grava attitydproblem mot oss. Men han är världens bästa storebror som tar varje chans att krama eller pussa på lillsyrran så vi känner oss rätt nöjda ändå-
Idag har vi gett alla nappar till påskharen i utbyte mot paket och godis. Vi får väl se hur natten går...
Förresten, vi har kollat upp Matildas hjärta för ett tag sedan. Då hade hålet mellan kamrarna växt ihop av sig själv (yey!) men hon har ett hål till mellan förmaken som ska kollas upp när hon är 2-2,5 år nånting.
Hon är för övrigt en liten tjockis - fyra månader och typ åtta kilo, drar stl 74/80 redan... Kläder som Casper hade runt året sitter för tight om magen..
Ja, det kan det nog. I nuläget påverkar det ju inte henne, hon utvecklas och går upp i vikt som hon ska.
Tänkte plötsligt på denna grupp och tänkte jag skulle in och kolla om det fanns något liv kvar här... Verkar inte så... Livet går vidare. Våra barn är nu 4,5 år!!! Helt otroligt. Många har småsyskon. Min Lukas har en lillebror Teodor som fyller 3 år i höst! Jag längtar efter en till...
Hej!
Vad kul att det ibland vaknar till liv ibland häritråden.
Casper blev ju storebror till Matilda för 1,5 år sedan. Klarade 4-årskontrollen i mars (mitt på mittlinjen i längd och vikt) med ett litet tillägg om att han behöver träna på finmotoriken. Lite av det kan kanske förklaras med att han fick glasögon i höstas och han har liksom inte haft något intresse av att sitta och pyssla när han inte sett ordentligt.
Vi flyttade ner till Skåne förra sommaren så nu pratar han skånska också.
Nu är det ett småsyskon till på gång! BF 30/6-15...
Nämen! Vad roligt! Stort grattis!
Hur mår du? Och hur funkar det med två små?
Vi (mest jag) är också lite sugen på en till men vi får vänta till nästa höst innan vi börjar försöka.
Nu är det ett småsyskon till på gång! BF 30/6-15...
Jag är ju inte så längt gången än om man säger så. Det har precis börjat smyga sig på lite illamående, men annars är det bara bra. Minstingen fyller 3 år på måndag! Helt otroligt vad tiden går fort...
Jag är ju inte så längt gången än om man säger så. Det har precis börjat smyga sig på lite illamående, men annars är det bara bra. Minstingen fyller 3 år på måndag! Helt otroligt vad tiden går fort...