• Lunarlinken

Behöver råd angående igångsättning!

Jag är gravid i vecka 22+6 med mitt andra barn och jag behöver lite råd. Jag fick min första dotter i september -08 och det gick med en välldans fart! Allt som allt tog det 4 timmar och jag var helt borta av lustgasen och i chock för att allting gick så snabbt. Hade värkar precis hela tiden och hade ingen tid för vila mellan värkarna. Nej hela förlossningen var ingen rolig upplevelse och jag fick en förlossningsdepression efteråt.
    Nu till mitt problem, jag har ju hört att andra förlossningen går snabbare och jag är såklart livrädd. Därför skulle jag vilja höra lite om er som har fött ett andra barn, hur det gick osv och sen också hur det går till när man blir igångsatt några dagar innan BF kanske, skulle gärna bli det så jag är på sjukhuset när allt startar, annars kommer jag nog få panik och inte våga föda mitt andra älskade barn..

• Svar på tråden Behöver råd angående igångsättning!
  • Nyfiken gul

min första förlossning tog 5 timmar

min andra förlossning tog 5 timmar

min tredje förlossning tog 7 timmar

Dom två första är igångsättningar och det jag kan säga är att jag föder 1000000 ggr hellre naturligt än med en igångsättning.

Det som är problemet med igångsättning är att värkarna blir mer intensiva och mer onda eftersom dom är konstgjorda än när kroppen själv får arbeta. och en igångsättning är mer stressande för barnet eftersom man tvingar igång något som kanske inte är redo/moget ännu och du sjävl riskerar också att få en långdragen förlossning som kan pågå länge om kroppen inte är redo för det.

Jag skulle hellre satsa på en bra och vettig smärtlindring istället. Lustgas passar inte för alla. Och att man har en plan för när man ska åka in när man känner att det kan vara på gång.

• LillaFlingan

jag säger som föregående, undvik igångsättning om du inte behöver det rent medicinskt.

jag blev igångsatt pga hf, och förlossningen tog 36timmar!!! hade så sjukt ont, hade de inte kunnat sätta eda'n så hade jag blivit snittad istället...

jag HOPPAS innerligt att det sätts igång av sig självt denna gången..

däremot kanske du kan prata med din bm, hur du ska göra.
    du kanske kan få åka in direkt när du känner att det är på gång?

• Lunarlinken

Jo jag har hört att det ska göra mycket ondare att bli igångsatt, men det som jag är så otroligt rädd och nervös över är att det ska gå så pass fort att jag inte hinner in till förlossningen. Smärtan var inte så farlig första gången, utan det som var jobbigt för mig var att det var så intensivt allting. Dottern blev också stressad på grund av det och bajsade i fostervattnet och var snabbandad och hade feber när hon kom ut så dom rusade iväg med henne och var tvugna att ta en massa prover.
    Jag vill bara föda på förlossningen och inte hemma eller i bilen bara för att allting går för snabbt. Usch är så nervös haha..

• Nyfiken gul
    Lunarlinken skrev 2009-12-26 18:08:57 följande:
    Jo jag har hört att det ska göra mycket ondare att bli igångsatt, men det som jag är så otroligt rädd och nervös över är att det ska gå så pass fort att jag inte hinner in till förlossningen. Smärtan var inte så farlig första gången, utan det som var jobbigt för mig var att det var så intensivt allting. Dottern blev också stressad på grund av det och bajsade i fostervattnet och var snabbandad och hade feber när hon kom ut så dom rusade iväg med henne och var tvugna att ta en massa prover. Jag vill bara föda på förlossningen och inte hemma eller i bilen bara för att allting går för snabbt. Usch är så nervös haha..
    Men det är ingen garanti för att en igångsättning ska dröja. se mitt tidigare svar.

Att du upplevde förlossningen som snabb beror nog mest på att du hade dålig smärtlindring och inte kunde ta den koncentrationen som du behövde. Får du rätt smärtlindrign så fort du kommer in så kommer du uppleva förlossningen helt annorlunda.

Och som sagt, det är bättre att du pratar med din barnmorska om att ha en plan att vid minsta värk så åker du in och sen får du bli kvar tex. En förlossningsplan helt enkelt.

Min första förlossning upplevde jag som oerhört traumtisk - helt enkelt för att jag hade fel smärtlindring som inte fungerade, jag tappade kontrollen och det var fara för både mig och barnets liv och det tog bara 5 timmar från att jag blev igångsatt tills att sonen var född.

Andra förlossningen tog lika lång tid men jag upplevde den som enormt lång, jag hann med många vändor i korridoren med droppet, jag hann sova, äta lunch, jag var totalt fokuserad på mig själv och förlossningen och fick rätt hjälp med smärtlindring och fantastisk personal. Allt tog också bara 5 timmar men vilken skillnad!!

så det är inte en igångsättning du behöver - utan fokus på rätt smärtlindring och att du verkligen åker in när du behöver och inte tvekar hemmavid - det är ju det som är problemet för många som föder på andra platser än på bb - att man fegar ur och väntar för länge hemma.
  • EmT

Förstår din rädsla precis. Min första förlossning tog 5 timmar från att jag kom till BB för en rutinkoll. Kände absolut ingenting men var öppen 4-5 cm och enligt CTG började värkarna sätta igång ordentligt efter nån timme på BB, fortfarande ingen smärta dock. 25 min krystvärkar och hann inte få någon bedövning alls.

Med nr 2 så sa barnmorskan efter att ha kollat förloppet på den tidigare förlossning : Du behöver inte stanna hemma så länge, åk direkt.

Javisst tänkte jag, inga problem. 7,05 ringde min man sin arbetskamrat och sa att han skulle ta egen bil för jag började känna nått lite konstigt... varpå jag skriker till honom att sluta prata för jag behövde hjälp att få av min kläderna eftersom huvudet var ute...7,13 är våran underbaraste lilla Lucas född.. hemma i sängen. 40 minuter senare kommer ambulansen..

Så jag har sagt, INGA fler barn utan planerad igångsättning. Jag vill inte sätta mig i den situationen igen. Den här gången hann jag aldrig fatta nått men nästa gång kommer jag att vara rädd och då kanske det inte går så bra som det gjorde..

så jag förstår dig precis.. jag är även barn nr 3 och med mig tog det 20 minuter---

• Lunarlinken

Nyfiken gul skrev 2009-12-26 18:50:45 följande:

Men det är ingen garanti för att en igångsättning ska dröja. se mitt tidigare svar. Att du upplevde förlossningen som snabb beror nog mest på att du hade dålig smärtlindring och inte kunde ta den koncentrationen som du behövde. Får du rätt smärtlindrign så fort du kommer in så kommer du uppleva förlossningen helt annorlunda.Och som sagt, det är bättre att du pratar med din barnmorska om att ha en plan att vid minsta värk så åker du in och sen får du bli kvar tex. En förlossningsplan helt enkelt.Min första förlossning upplevde jag som oerhört traumtisk - helt enkelt för att jag hade fel smärtlindring som inte fungerade, jag tappade kontrollen och det var fara för både mig och barnets liv och det tog bara 5 timmar från att jag blev igångsatt tills att sonen var född.Andra förlossningen tog lika lång tid men jag upplevde den som enormt lång, jag hann med många vändor i korridoren med droppet, jag hann sova, äta lunch, jag var totalt fokuserad på mig själv och förlossningen och fick rätt hjälp med smärtlindring och fantastisk personal. Allt tog också bara 5 timmar men vilken skillnad!! så det är inte en igångsättning du behöver - utan fokus på rätt smärtlindring och att du verkligen åker in när du behöver och inte tvekar hemmavid - det är ju det som är problemet för många som föder på andra platser än på bb - att man fegar ur och väntar för länge hemma.
    Nej jag förstår att det inte är en garanti att det kommer ta längre tid för att man blir igångsatt, men det som skulle lugna mig vid en igångsättning är att jag är på sjukhuset och alla är där för att hjälpa mig redan. Jag behöver inte ringa efter barnvakt till dottern, få hem killen från jobbet och sen åka in.
    Min första förlossning gick snabbt och jag blev väldigt chockad, jag bad om epidural men det var för sent för att få den så jag fick klara mig med lustgas.
  • Lunarlinken
    EmT skrev 2009-12-26 22:33:04 följande:
    Förstår din rädsla precis. Min första förlossning tog 5 timmar från att jag kom till BB för en rutinkoll. Kände absolut ingenting men var öppen 4-5 cm och enligt CTG började värkarna sätta igång ordentligt efter nån timme på BB, fortfarande ingen smärta dock. 25 min krystvärkar och hann inte få någon bedövning alls.Med nr 2 så sa barnmorskan efter att ha kollat förloppet på den tidigare förlossning : Du behöver inte stanna hemma så länge, åk direkt.Javisst tänkte jag, inga problem. 7,05 ringde min man sin arbetskamrat och sa att han skulle ta egen bil för jag började känna nått lite konstigt... varpå jag skriker till honom att sluta prata för jag behövde hjälp att få av min kläderna eftersom huvudet var ute...7,13 är våran underbaraste lilla Lucas född.. hemma i sängen. 40 minuter senare kommer ambulansen..Så jag har sagt, INGA fler barn utan planerad igångsättning. Jag vill inte sätta mig i den situationen igen. Den här gången hann jag aldrig fatta nått men nästa gång kommer jag att vara rädd och då kanske det inte går så bra som det gjorde..så jag förstår dig precis.. jag är även barn nr 3 och med mig tog det 20 minuter---
    å herregud! Det är precis det där jagär orolig för ska hända! Jag förstår att du aldrig vill hamna i den situationen igen! Men väldigt starkt jobbat av både dig ochdin man måste jag säga!:)
  • cna

jag har bara ett barn men blev igångsatt 10 dagar över tiden pga misstänkt havandeskapsförgiftning som jag fick några dagar efter bf.

allt tog samanlagt 6½ timme när jag fått dropp så det gick väldigt snabbt för med igångsättning kan det ta upp till 2dygn berättade barnmorskan för mig.
    Men bara en timme efter jag fått dropp kom värkarna igång jätte snabbt och bra..

Såg någon över detta inlägg skrivit att värkarna blir mer intensiv och gör ondare för dom är konstgjorda, det vet jag ingenting om för har som sagt bara fött en gång &blev då igångsatt..

• Froggis76

Jag har blivit igångsatt 3 ggr, och vid alla tillfällena har det gått snabbt. Kan inte påstå att jag skulle haft mer ont än vid en normal förlossning. Alla reagerar ju olika på igångsättningar, så det är svårt att säga innan hur det kommer att gå.

• bunny75

Min kompis hade väldigt snabb första förlossning. Hon gick över nästan 2 veckor med andra barnet (hon var tom sjukskriven pga svag livmoderhals). Lite oväntat kan man säga.

Själv blev jag igångsatt med min första. Jag fick gelé på tappen för den var inte mogen. Från första känslan (efter c:a 3-4h efter behandlingen) till 10cm tog 6h som jag tycker var precis lagom för hänga med...

Svar på tråden Behöver råd angående igångsättning!