Lunarlinken skrev 2009-12-26 18:08:57 följande:
Jo jag har hört att det ska göra mycket ondare att bli igångsatt, men det som jag är så otroligt rädd och nervös över är att det ska gå så pass fort att jag inte hinner in till förlossningen. Smärtan var inte så farlig första gången, utan det som var jobbigt för mig var att det var så intensivt allting. Dottern blev också stressad på grund av det och bajsade i fostervattnet och var snabbandad och hade feber när hon kom ut så dom rusade iväg med henne och var tvugna att ta en massa prover. Jag vill bara föda på förlossningen och inte hemma eller i bilen bara för att allting går för snabbt. Usch är så nervös haha..
Men det är ingen garanti för att en igångsättning ska dröja. se mitt tidigare svar.
Att du upplevde förlossningen som snabb beror nog mest på att du hade dålig smärtlindring och inte kunde ta den koncentrationen som du behövde. Får du rätt smärtlindrign så fort du kommer in så kommer du uppleva förlossningen helt annorlunda.
Och som sagt, det är bättre att du pratar med din barnmorska om att ha en plan att vid minsta värk så åker du in och sen får du bli kvar tex. En förlossningsplan helt enkelt.
Min första förlossning upplevde jag som oerhört traumtisk - helt enkelt för att jag hade fel smärtlindring som inte fungerade, jag tappade kontrollen och det var fara för både mig och barnets liv och det tog bara 5 timmar från att jag blev igångsatt tills att sonen var född.
Andra förlossningen tog lika lång tid men jag upplevde den som enormt lång, jag hann med många vändor i korridoren med droppet, jag hann sova, äta lunch, jag var totalt fokuserad på mig själv och förlossningen och fick rätt hjälp med smärtlindring och fantastisk personal. Allt tog också bara 5 timmar men vilken skillnad!!
så det är inte en igångsättning du behöver - utan fokus på rätt smärtlindring och att du verkligen åker in när du behöver och inte tvekar hemmavid - det är ju det som är problemet för många som föder på andra platser än på bb - att man fegar ur och väntar för länge hemma.