• joline ellen oliwia

Tråd för oss unga mammor och unga gravida!

Detta är en tråd för oss unga mammor och unga gravida (to.m. 23 år)

Här kan vi dela med oss av förlossnings berättelser, graviditeten, erfarenheter, ung mamma bloggar, tips på namn mm.

Själv heter jag Joline, 19 år, haft 3 missfall och har en ängla son som somnade in 090129.. Nu är jag gravid igen med bf 100223!
    Bor i en 1:a i vasstan i stockholm på 40 kvm men letar nytt(ska på visning nu ^^)

• Svar på tråden Tråd för oss unga mammor och unga gravida!
  • Leijne
    Hanna91 skrev 2010-03-21 21:10:35 följande:
    Om du arbetar vid sidan av studierna, och/eller under lov. Kan du få SGI baserad på den inkomsten. Men det måste du nog anmäla senast när du söker föräldrapenning.
  • LoviLovi
    haanna skrev 2010-03-20 19:35:39 följande:
    Hej!Jag och min fästman är 20 och 21 år och väntar vårt första barn i augusti. Kul att prata med andra unga föräldrar :)Vi bor i Göteborg nu, men ska flytta till Vänersborg i juni. Hade varit jättekul att träffas om det fanns någon mer i Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla - området.
    Hejsan! Är 22 år och bor i Trollhättan tillsammans med min man och vår dotter som nu är 4,5 månad.
  • Hanna91
    Leijne skrev 2010-03-21 21:19:05 följande:
    Om du arbetar vid sidan av studierna, och/eller under lov. Kan du få SGI baserad på den inkomsten. Men det måste du nog anmäla senast när du söker föräldrapenning.
    Okej. Så med andra ord, om jag hinner jobba mellan juni - Mars, april nån gång som fast anställd så spelar de ingen roll när de gäller föräldrapenningen sen? Alltså noll ?
  • Leijne
    Hanna91 skrev 2010-03-21 21:25:30 följande:
    Okej. Så med andra ord, om jag hinner jobba mellan juni - Mars, april nån gång som fast anställd så spelar de ingen roll när de gäller föräldrapenningen sen? Alltså noll ?
    Då baserar de ju din SGI på inkomsten du haft under den tiden.
    Minus ett halvår från bf.
  • Hanna91
    Leijne skrev 2010-03-21 21:31:35 följande:
    Då baserar de ju din SGI på inkomsten du haft under den tiden. Minus ett halvår från bf.

Okej, fattar inte helt rikigt, för kan inget om SGI men de går väl o läsa sig till de någonstans :P
  • Sunkiissed
    LoviLovi skrev 2010-03-21 21:24:27 följande:
    Hejsan! Är 22 år och bor i Trollhättan tillsammans med min man och vår dotter som nu är 4,5 månad.
    Hej hej!
    Fyller 20 nu om en månad. Har tvillingar som fyller 7 månader i övermorgon.
    Men de föddes i v24 så korrigerad ålder blir de 4 månader snart
    Bor i Uddevalla.
  • Hanna91

Hade ni jobb innan ni fick barn, hur funkade ekonomin? hur funkar den?

• janniahlholm
    Hanna91 skrev 2010-03-21 21:25:30 följande:
    om du jobbar från juni-mars fast anställning och lyckas jobba ihop det antal timmar som behövs så kan du använda den anställningen för att höja din SGI.
  • Hanna91
    janniahlholm skrev 2010-03-22 21:03:35 följande:
    om du jobbar från juni-mars fast anställning och lyckas jobba ihop det antal timmar som behövs så kan du använda den anställningen för att höja din SGI.
    Tack jag fattar nu :) Men nu är jag riktigt ledsen för mitt jobb har kommit fram till att dom inte längre ska anställa någon pga att dom tror att butiken inte kommer fungera pga att en större butik ska öppnas i närheten.. nu är jag riktigt ledsen och deprimerad, ville så gärna ha de jobbet och ville mer än något ANNAT ha barn snart :( :( :( Känns riktigt jobbigt nu :(
  • janniahlholm
    Hanna91 skrev 2010-03-22 21:28:32 följande:
    Tack jag fattar nu :) Men nu är jag riktigt ledsen för mitt jobb har kommit fram till att dom inte längre ska anställa någon pga att dom tror att butiken inte kommer fungera pga att en större butik ska öppnas i närheten.. nu är jag riktigt ledsen och deprimerad, ville så gärna ha de jobbet och ville mer än något ANNAT ha barn snart :( :( :( Känns riktigt jobbigt nu :(
    har min karl inget jobb då?

min sambo hade fast jobb och vi försökte bli gravida ändå, nu står jag med lägsta FP iofs, men vi klarar oss fint på hans lön på 20.000

nu ska iallafall han gå hem och vara pappaledig och jag ska jobba i sommar :) ska bli sååå kul att se något annat än den här lägenheten! :)
  • haanna

LoviLovi och SandraLindholm: Kul att det finns fler i Trestad! :D

• LoviLovi

Haanna: När var det du skulle flytta och vart exakt går flytten? SJälv bor jag i en lägenhet mitt i Trollhättan. {#lang_emotions_smile}

• Hanna91
    janniahlholm skrev 2010-03-23 10:42:07 följande:
    har min karl inget jobb då?min sambo hade fast jobb och vi försökte bli gravida ändå, nu står jag med lägsta FP iofs, men vi klarar oss fint på hans lön på 20.000nu ska iallafall han gå hem och vara pappaledig och jag ska jobba i sommar :) ska bli sååå kul att se något annat än den här lägenheten! :)
    Jo min sambo ha ett fast jobb med ca 20 000 kr ut i månaden... Jag jobbar extra just nu, med en lön runt 2000-5000 i månaden, väldigt olika. Vad har ni för utgifter? Får ni mkt över i månaden? Hur mkt får man lägga på blöjor, mat o allt annat till barnet? Vore så skönt o se ett ljus i tunneln, att min sambo skulle förstå att vi inte kommer gå minus om vi skaffar barn, han vill ju oxå ha, men är rädd för att vi kommer få leva "fattigt" ... :(
  • janniahlholm
    Hanna91 skrev 2010-03-23 20:14:46 följande:
    Jo min sambo ha ett fast jobb med ca 20 000 kr ut i månaden... Jag jobbar extra just nu, med en lön runt 2000-5000 i månaden, väldigt olika. Vad har ni för utgifter? Får ni mkt över i månaden? Hur mkt får man lägga på blöjor, mat o allt annat till barnet? Vore så skönt o se ett ljus i tunneln, att min sambo skulle förstå att vi inte kommer gå minus om vi skaffar barn, han vill ju oxå ha, men är rädd för att vi kommer få leva "fattigt" ... :(
    vi har ungefär 10.000 över när alla räkningar är betalda, oj.. det är så olika från månad till månad. beror mycket på också, om du ammar eller inte (ersättning kostar mycket pengar om man bara ger det, som vi gör), hur fort barnet växer (behöver nya kläder ofta) kan du ärva barnkläder av någon? men ja.. barnbidraget räcker till nästan allt än iallafall.

så nog kommer ni klara er, det är ingen lyxvardag men man lever ganska gott :)
Svar på tråden Tråd för oss unga mammor och unga gravida!