• aaaaa11

Hjälper bara epiduralen öppningsvärkarna?

sen gör det skiiiiiiiit ont ändå under utdrivningen?

• Svar på tråden Hjälper bara epiduralen öppningsvärkarna?
  • Birgitta L

Svar till aaaaa11:

Epiduralen hjälper också vid själva utdrivningsskedet och väl så långt går det ju oftast fort. Två krystvärkar så är den lilla ute.

• giraffi

min epidural hjäpte inte under utdrivningen/krystningen förra förlossningen, därför står det i min förlossningsplan att om jag har epidural ska de försöka lägga en dos så sent som möjligt så att den även hjälper under krystvärkarna, det tog 58min att krysta förra gången så det tog en stund...

lycka till

• lia76

Jag tog EDA båda mina graviditeter och all min värk försvann.
    Det jobbiga när jag fick EDAn med mitt andra barn var att krystvärkarna kom kanske 30 minuter efter att jag fått EADn och då var bedövningen så pass stark att jag inte kände d eordentligt krystvärkarna, så barnmorskan fick säga åt mej att krysta.
    Eftersom jag inte kände det där trycket av krystvärkarna så orkade jag inte riktigt trycka på heller. Var jätte jobbigt
    Men gick rätt så snabbt ändå. Från första krystvärken tills hon var ute på ca 15 minuter.
    Första barnet tog 9 minuter

Det är ju så med EDAn att den kan ta bort lite av krystvärkarna, att man inte känner att man ska trycka på.

• Birgitta L

Svar till giraffi:

Ja, så kan det vara ibland att det tar lite längre tid med krystvärkarna men oftast går det fort. Med epiduralen är det så att den måste läggas i precis rätt tid för att få full verkan, när man är öppen 3-4 cm men det är inte alltid det hinns med att få den i rätt tid.

• Hanna36

De stängde av min EDA när jag skulle krysta, just för att jag skulle känna krystvärkarna.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • fröken argbigga

Jag hade ingen smärtlindring alls och tyckte inte att krystningen gjorde ont. Öppningsvärkarna var mycket värre. Så det behöver inte ens göra ont i krystskedet, kan vara bra att minnas om det inte skulle hinnas med någon eda.

• giraffi

Svar till Birgitta L;
    well, vid en igångsatt 3dygnsförlossning så hinner de fylla på epiduralen ett antal gånger... och när man därav är uttröttad o slut så tar ju även krystningen oftast längre tid...

• Cecese

Jag hade eda när jag fick första och andra barnet. Jag var öppen 3-4 cm när jag fick den med första barnet och 4 cm när jag fick den med andra barnet. Den hjälpte bra under öppningsvärkarna men inte under krystvärkarna. Med första barnet krystade jag i 52 minuter. Med andra barnet fick jag krystvärkar när jag var öppen 7-8 cm så jag fick hålla emot i ca 25 minuter vilket var för jävligt jobbigt. När jag väl fick börja krysta så krystade jag bara 1 gång så först kom vattnet, sen barnet och efter några sekunder gled moderkakan ut...

• TiLo

jag fick eda men den hjälpte inte alls i krystvärkarna. jag höll på och krystade i över 2 timmar

• lia76

Det är ju så med EDA att den kan ta bort krystvärkarna, att man inte känner dem.
    Och då kan krystarbetet ta längre tid än.
    Krystvärkarna gjorde inte ont tack vare EDA'n, men jag kände inte att jag skulle krysta så BM fick säga åt mej att göra det.
    Men tog ändå typ 15 minuter bara
    9 minuter med första barnet

• Smilla75

EDA hjälpte mig under krystvärkarna, den funkade perfekt.

Det har tagit ca 1 timme att krysta med båda barnen.....

• aaaaa11

ska man ta den en viss tid tex öppen 7 för att den ska hålla? kan man be om eda som håller över krystv?

• Eva Marianne

Min BM på förlossningen sa att den bara hjälper under öppningsskedet. Jag fick påfyllning av den under hela FL så den stängdes aldrig av men smärtlindringen den gör, hjälper bara till att lindra värkarna enligt dem iaf.

• janniahlholm

jag kände mina värkar jättebra trots EDAn. Den hjälpte mig otroligt mycket eftersom den tog bort smärtan i ryggen som gjorde min ofokuserad på att jobba med värkarna istället för att hålla emot. Jag gick från att vara öppen 3 cm till 9 på en timme efter EDAn. en och en halv timme senare är min dotter född. Med ett krystarbete på ynka 24 minuter :)

• Humbla

För mig hjälpte eda både under öppningsskedet och utdrivningsskedet. Dom minskade EDAn för att sedan stänga den helt när krystvärkarna kom. Jag kände dem bra, men det gjorde inte ont ONT om du förstår hur jag menar.

Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • Hanniz84

i mitt fall.. ja...

i början kände jag bara att det tryckte på, men det gjorde inte ont.. men sen... f* f*n

• finskaflikkan

Jag fick EDA när jag hade värkar och de hjälpte i några timmar men sen när krystvärkarna började så hade EDA:n slutat värka med besked!

• aaaaa11

men kan man liksom be dom fýlla på så den stannar över kruystningen..?

Svar på tråden Hjälper bara epiduralen öppningsvärkarna?