Du som fött barn i v 23-29. har barnet fått några men? hjärnskador etc?
du som fött barn i v 23- 29.och hunnit bli några år. hur har det gått för ditt barn? har han/hon fått några hjärnskador eller men?
du som fött barn i v 23- 29.och hunnit bli några år. hur har det gått för ditt barn? har han/hon fått några hjärnskador eller men?
Nästan precis som du då! Tidig vattenavgång,efter sju dagar fick jag feber och förlossningen satte igång. Slutade med akut snitt.
Han vägde 1205 g och var 37 cm lång.
Har en dotter född 25+0 i juli 2010. Drabbades av hjärnblödning grade IV. Har diagnosen unilateral cp, hemiplegi. Lite dålig balans och går inte mer än några steg utan stöd men går fint med stöd. Pratar tvåordsmeningar och babblar konstant. Fint samspel. Räknar med lite koncentrationssvårigheter i skolan och liknande. Inget som märks nu men hon är ju en god kandidat.
Han fyller 2 år i slutet av augusti. Hans balans är jättedålig tycker jag, sitter fortfarande inte helt stadigt.Sitter liksom en liten bebis med kutig rygg och tippar lätt åt sidan. Kryper gör han men det är ganska osmidigt, fast det blir bättre och bättre. Han reser sig inte själv, tycker inte heller om att stå upp eller att gå om jag håller honom i händerna. Han blir tokig då och vill ner och krypa.
Man får väl se hur det går helt enkelt..
Ja, nästan precis lika gamla då!
Går ni på habiliteringen? Hos sjukgymnast och så?
Vi bor i Skåne, tillhör Helsingborgs neo..
Har ni fått vettiga övningar av sjukgymnasten? Känner du att dom gör nytta?
Vi ska snart träffa vår sjukgymnast för första gången..
Får jag fråga hur gammal din flicka var när hon fick diagnosen?
Jo, vi har varit hos sjukgymnast tidigare. Men det är första gången vi träffar sjukgymnasten på habiliteringen.
Vad har ni fått för övningar så att hon ska hitta balansen?
Vår kille har haft en hjärnblödning grad 1. Neurologen är osäker på om det också rör sig om en PVL skada. Det är inget som syns tydligt på magnetröntgenbilderna..
hejsan:) jag har en dotter som är född i v 23+2 och hon har nu i mars äntligen sluppit sonden och fått en knapp på magen:D svåra matproblem,reflux,svårt att behålla mat samt gå upp i vikt.kraftigt hyperaktiv och utreds på hab pga svåra utbrott och även annat.pratar inte.. men inga hjärnblödningar hade hon iaf!
våt tjej vägde som minst 356 gr å var 27 cm lång. Är i dag 13 år, huvudet mindre än jämnåriga, började skolan ett år efter och hänger med bra. Alltså med elever som är 1 år yngre än hon själv, är utvecklingsmässigt oxå som de men lite socialt hämmad (förmodligen för att hon var mycket sjuk när hon var mindre , kunde inte gå på dagis osv.. så jag stannade hemma för att ge det som var bäst för henne, vilket gett jätte bra resultat!
Under prematurtiden hade hon en liten hjärblödning som klassades mellan 1-2.
Hade svår ätstörning och tog sin första tugga mat när hon var 7 år, drack frivilligt vatten runt 2 års ålder...
Hon klassas som fullt frisk.. men vi alla vet ju att det ändå kan betyda långt ifrån helt frisk som man tror... dock kommer hon att klara sig normalt liv (vilket egentligen fullt frisk betyder, i dessa sammanhang).
Hon är nästan blind på ena ögat, har svårt med inlärningsminnet, behöver enorm strycktur i vardagen mm (alltså allt sånt som man ser först i skolåldern). Dock inga diagnoser.
Hej jag fick trillingar i v 29 i oktober förra året. De vägde 930, 1350 och 1510g men de var ganska svullna av vätska och på bara några dagar gick de ner till 700, 1000,1170g vilket vår läkare mer anser att det var deras vikt. De mådde bra under neo och bara lillkillen fick syrgas. Han låg flera veckor på 0,02. Vi kom hem syrgas fria och fullt ammade alla tre efter sju veckor.
I dag 7 mån korr kan alla sitta och springer i sina gåstolar. Vi vet ännu inte om de har fått några komplikationer. Vi har problem med en av killarna när det gäller mat, vi får verkligen truga i honom tillägg och han vägrar smakpotioner. Vi vet inte när det görs någon utredning om de har fått några problem men som det ser ut nu så verkar det bra. Vi har haft tur :)