• izzi

Julklappar

Hur gör ni med julklappar?

Sambon köper för så mycket tycker jag och betalar från vårt gemensamma konto. Rätt eller fel? Känns inte bra tycker jag.

• Svar på tråden Julklappar
  • Me o Mike

Vi ska göra så här:

Till våra egna barn köper vi det vi tycker är bra bara. Inget galet dyrt. Och inte en massa skit bara för att köpa. Vi tänker på vad han VERKLIGEN önskar sig och behöver.
    Till syskonbarn köper vi EN sak. Det räcker!! Brukar bli helt jäkla hysteriskt annars.

• EmmAhh

Min sambo tycker att hans dotter inte behöver så mycket julklappar. Jag däremot som är bonusmamma tycker att hon behöver många. Så för oss är det tvärtom. :) Jag tycker det är lämpligt att köpa för ca 1000-1500kr till henne.

Jag tror det är bra om ni till nästa jul diskuterar ut en lämplig summa som han ska lägga på sina barns julklappar. Ni får kompromissa lite. Om du exempelvis tycker 500kr och han 5000kr så får ni väl mötas på 2500-3000kr.

• izzi

Ja vi har ett gemensamt barn och tre barn totalt.

Vi har delvis gemensam ekonomi. Vi sätter in varsin summa på ett gemensamt konto som vi betalar räkningar, mat mm ifrån.

Jag tycker att vi kan köpa julklappar för en viss summa, om han sen vill köpa något mer borde han ta de för egna pengar eller? Naturligtvis ska det vara likadant för vårt gemensamma. Men vad är rimligt. Jag tycker max 1000 kronor! Nu har han handlat för 900 kronor redan till ett av barnen.

Jag köper ju julklappar även till mina syskonbarn och de brukar jag betala själv, så det känns fel att han kan lägger så mycket på sina barn från vårt gemensamma konto.

Vill inte vara snål, men det är bara inse att pengarna inte räcker till hur mycket som helst!

• EmmAhh

Om ni handlar för ca 1000kr (+/- 200kr) till ert gemensamma barn så tycker jag det ska vara samma summa till hans barn. Vill han köpa mer så får han ta det från egna pengar då. Fast om det är så att barnen är betydligt äldre är det ju så att de kostar mer. När väl ert barn blir så gammalt kommer det också kosta mer. Så det går att se detta på flera sätt.

• Emmli 84
    izzi skrev 2009-11-25 08:32:20 följande:
    Ja vi har ett gemensamt barn och tre barn totalt. Vi har delvis gemensam ekonomi. Vi sätter in varsin summa på ett gemensamt konto som vi betalar räkningar, mat mm ifrån. Jag tycker att vi kan köpa julklappar för en viss summa, om han sen vill köpa något mer borde han ta de för egna pengar eller? Naturligtvis ska det vara likadant för vårt gemensamma. Men vad är rimligt. Jag tycker max 1000 kronor! Nu har han handlat för 900 kronor redan till ett av barnen. Jag köper ju julklappar även till mina syskonbarn och de brukar jag betala själv, så det känns fel att han kan lägger så mycket på sina barn från vårt gemensamma konto. Vill inte vara snål, men det är bara inse att pengarna inte räcker till hur mycket som helst!
    Jag tycker du har helt rätt inställning. Ge dig inte! Det handlar inte om snålhet men självklart ska det vara rimlig summa för familjens ekonomi och viss rättvisa för barnen. Planerar ni inte ihop vilka klappa ni ska köpa såväl till gemensamma barnet som till bonusbarnen? Vi har inget gemensamt barn men jag är ändå med i planeringen av vad vi ska köpa till sambons son. inga onödiga prylar utan bara det han behöver. Det blir lite lego, en doktorsväska, ett spel och två par byxor. Totalt kanske köpt för 500-600 kr.
  • Liten2008

Fel anser jag.

Gemensamt konto= bägge ska ha lika inflytande.

• kikky

Hej. Vi har 2 barn var och vi bestämer en suma för varje barn (samma för de 2 mindre och samma för tonåringarna). Jag vill inte att ena ska få mer än andra!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Julklappar