• smulanC

Förlossningsrädd/ första barnet?

Varför ska alla bara berätta sina skräckupplevelser av förlossningen?
    Till alla förlossningsrädda: Min förlossning var UNDERBAR!

jag hade precis börjat oroa mig inför förlossningen när jag gick in i vecka 36 och min förlossning satte igång (jag födde i vecka 35+2).
    Jag ska nämna att jag som person ofta kan bli väldigt panikslagen över situationer jag inte kan styra över. Därför var jag väldigt orolig över förlossningen och att jag skulle flippa ur totalt.
    Som förstföderska visste jag ju såklart inte hur smärtan skulle kännas utan var beredd på extremt mycket värre! Eftersom det dessutom skulle vara flera veckor kvar fanns mina tankar inte alls i att de kunde vara något på gång.
    När det kändes så pass mycket att jag kände att jag ville ha någon som kollade att allt var som de skulle, så åkte vi in till BB. När vi kom upp var jag redan öppen och två timmar senare var vår lilla flicka född!
    Det behöver inte bara finnas 24-timmars förlossningar. Min gick så snabbt så jag knappt hann reagera..! Och jag hann definitivs inte bli panikslagen!
    Jag är så förvånad över mig själv, man vet nog aldrig hur man ska reagera i en situation som man aldrig har varit i förut. Även om man annars brukar reagera med panik och ångestatack så är detta en helt ny situation!

Eftersom min lilla tjej kom nästan 5 veckor för tidigt så var jag inte riktigt förberedd. Så jag gick igenom min förlossning utan smärtlindring, utan att ha läst några förlossningsböcker och utan att ha gått någon gravidyoga eller kurs att andas rätt. och det gick alldeles UTMÄRKT! vet ni va, jag har ingenting att gnälla på alls! Min kropp berättade för mig vad jag skulle göra!

Och sen vill jag berätta att jag har kompisar som har varit med om längre och mer kompliserade förlossningar än jag, men de säger alla samma sak som jag; Det är det häftigaste jag har varit med om och jag skulle kunna göra om det redan imorgon!

Hoppas att ni har blivit peppade och oroa er nu inte, ni har bara något helt underbart att se fram emot, och jag måste säga att jag är lite avundsjuk på er som fortfarande har de framför er.. :)

Kram till er och lycka till!
    / världens lyckligaste mamma!

• Svar på tråden Förlossningsrädd/ första barnet?
  • Tessaa89

håller med, det är det häftisgaste jag varit med om oxo.
    Sa redan när jag låg på bb att jag kan föda igen på en gång, men måste vila lite. Tyckte det va så jävla underbart, klart det gör ont Men ändå.

• Tessaa89

håller med, det är det häftisgaste jag varit med om oxo.
    Sa redan när jag låg på bb att jag kan föda igen på en gång, men måste vila lite. Tyckte det va så jävla underbart, klart det gör ont Men ändå.

• Pumpkin

Jag väntar första barnet nu och är faktiskt inte alls rädd! Jag trodde att jag skulle vara det, men så fort jag blev gravid så gick det över. Jag suger åt mig av alla positiva förlossningsberättelser, men är såklart även medveten om att det kan bli tufft. Men ungen ska ju ut, på ett sätt eller ett annat liksom

• Mandragora

Jag är gravid i vecka 28 med första barnet och ser fram emot förlossningen! Jag är inte rädd, tvärtom, det skall bli fantastiskt att uppleva vad kroppen är konstruerad för.

Jag vill inte ha någon smärtlindring men förstår mycket väl om jag ändrar mig när det väl är dags!

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Jonthes moster Milla

Hej! Jag har gått in i v. 38 idag och jag är skiträdd... Var inte det för några veckor sen men nu har det kommit i samband med att jag har fått mycket mer och kraftigare sammandragningar/förvärkar. Antar att det beror på att nu förstår jag verkligen att det närmar sig och att det faktiskt är på riktigt, finns ingen återvändo liksom.
    Har sedan tidigare problem med ångest och panikångest och jag har blivit extra känslig nu när jag är gravid. Jag äter antidepressiva men har trappat ner till hälften av dosen. Dom hjälper fortfarande men inte fullt. Ångesten medför att jag har fobi för att kräkas och får lite lätt panik när inte magen är som den ska och det är den inte nu kan jag säga... Får gå upp på nätterna tom för att jag får sån magknip. Har ingen aptit för jag mår illa mest hela dagen.

Jag är så rädd för att inte kunna hantera smärtan när den väl kommer... Skulle behöva några uppmuntrande och stöttande ord.

• seglaren

Jonthes moster Milla skrev 2009-11-26 11:16:36 följande:

Hej! Jag har gått in i v. 38 idag och jag är skiträdd... Var inte det för några veckor sen men nu har det kommit i samband med att jag har fått mycket mer och kraftigare sammandragningar/förvärkar. Antar att det beror på att nu förstår jag verkligen att det närmar sig och att det faktiskt är på riktigt, finns ingen återvändo liksom.Har sedan tidigare problem med ångest och panikångest och jag har blivit extra känslig nu när jag är gravid. Jag äter antidepressiva men har trappat ner till hälften av dosen. Dom hjälper fortfarande men inte fullt. Ångesten medför att jag har fobi för att kräkas och får lite lätt panik när inte magen är som den ska och det är den inte nu kan jag säga... Får gå upp på nätterna tom för att jag får sån magknip. Har ingen aptit för jag mår illa mest hela dagen.Jag är så rädd för att inte kunna hantera smärtan när den väl kommer... Skulle behöva några uppmuntrande och stöttande ord.
    Jag kan bara säga att jag haft en hel del patienter med panikångest som har fött barn hur enkelt som helst. Jag har verkligen blivit impad av dem och att de inte fått panikångest under fl trots att de får det jättelätt annars. Kanske hänger det inte alls samman.
  • nevadita

smulanC: TACK

Undrar också varför man alltid ska få det som är negativt trist och otäckt slängt i ansiktet - är det för att folk är avundsjuka och rädda att nån annan ska få uppleva nåt bra och positivt eller???

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • Envy

Hej.. jag har förvisso väldigt långt kvar tills det är dags för mig.. ska inte föda fören i Aug.. men min rädsla är så enorm.. Jag har tom en period (innan jag blev gravid) övervägt att ALDRIG skaffa barn för att rädslan är så stor som den är! Vill ju att det ska ske vaginalt för annars tror jag att jag kommer ångra mig sen o tänka att jag aldrig har fått genomgå en förlossning..

• Mamma i augusti

Jättehärligt att höra positiva historier också! TACK!

• A r a s

Fast förringar denna tråd de som är LIVRÄDDA, och är det från graviditeten, inför fl, och även under fl gång?
    Jag var det. Hela vägen. Hela vägen på förlossningen, hela vägen på BB, åkte hem som ett vrak och var ett vrak flera månader efter. Och blev också matad med "det är så häftigt, och det är helt fantastiskt".....
    De som kanske känner så känner sig väl snarare MER ensamma när de hör om "jag var så rädd, men allt blev helt perfekt".

MEN jag är verkligen jätteglad att vissa övervann sina rädlsor, eller de som bara såg fram emot en förlossning igen direkt efter sin första. Men man ska kanske minnas att inte alla har den upplevelsen? Och det gör väl inte deras rädslor mindre?

Svar på tråden Förlossningsrädd/ första barnet?