• Hildis

Hemma med två barn - vad gör du?

Stora pojken är 3,5 år och på dagis på förmiddagarna. Lilla tjejen är snart 6 månader.

Vi har så svårt att hitta på saker att göra på eftermiddagarna tillsammans. Blir mest att vi är hemma, inne, plockar lite med lego, kanske hjälps åt att laga mat, någon gång går vi till lekparken eller...hamnar framför TV:n.

Tråkigt och opedagogiskt!

Känner nästan ingen mer som är föräldraledig, och jag har inte vågat åka iväg själv till t.ex. biblioteket (om en ska amma samtidigt som den andra vill på toa eller så).

Vad hittar ni på? Inspiration och pepp, tack!

• Svar på tråden Hemma med två barn - vad gör du?
  • Birgitta2

Jag hade som du, 2,5-åringen på dagis och lillan hemma. Förmiddagen var vi ute på låååånga promenader efter frukosten. Sen handlade vi på vägen hem. Eftermiddagen var det hushållsarbete som gällde samtidigt som man pysslade om flickan med pekböcker, läste sagor, höll på med legon. Hon fick också "hjälpa" till hemma med att plaska i diskvattnet sittande i sin barnstol. Eller gräva ur de nedersta köksskåpen där jag hade de ofarliga sakerna (kastruller, durkslag osv). Kl 14.00 hämtade vi storebror och då lekte han mycket med henne så liten han var.

Förbered besöken till biblioteket. Amma först - även om det inte är riktigt dags så kan en påfyllnad vara av godo. Kolla om det finns öppna förskolor i ditt område så lär du känna föräldrar. Sätt upp lappar och efterlys föräldrar som är hemma med sina småttingar. Det finns säkert fler som känner som du.

• Shmone

Jag hade ofta aptråkigt när vi hade bara två barn.. Nu har vi tre och har fyran på väg och nu finns det ingen tid att bli uttråkad längre :)

Vill man ha roligt så måste man ta sig i kragen och hitta på saker. Ett förslag är att bestämma kvällen innan vad man ska göra nästa dag - och sen göra det oavsett man känner för det eller inte. Så brukar jag försöka göra på loven när alla barnen är hemma heltid. För det blir kaos av att sitta hemma o tråka en hel dag med tre barn. I längden blir det roligare så..

Det behöver inte alltid vara nåt jätteseriöst. Det kan vara att gå till en lekpark längre bort som man sällan går till, eller gå till fontänen.. barnen är alltid fascinerade av att klättra på den o springa runtrunt.. Eller packa fika och gå ut en sväng.. VI brukar ibland gå o bara drälla på köpcentret.. låter barnen klättra på bilarna (sånadär man lägger mynt i så rör dom sig.. barnen är ofta nöjda utan mynt med) .. eller så går vi hem till min vän som också har barn i ungefär samma åldrar.. vi surrar o dricker kaffe o barnen leker.

Sen kan man leta rätt på pysselidéer på nätet att ägna sig åt när det är tråkigt väder eller man bara inte känner för att gå ut..

Nu låter det som att jag är jätteseriös och gör en miljon saker med barnen varenda dag. Men det är inte sant. Men jag tar till dessa grejer när jag känner att det behöver hända nåt.

• Hildis

Tack för alla tips! Det är bra inspiration!

Svar på tråden Hemma med två barn - vad gör du?