• Lockpojken420

Cannabis

Hej.

Vad anser ni om Cannabis? och hur skulle ni reagera ifall ni fick reda på att eran 14-16 årige son/dotter hadde brukat cannabis?

personligen är jag ganska liberal då jag har ganska stor erfarenhet ifrån min ungdom.

• Svar på tråden Cannabis
  • Anatha

Jag skulle inte tycka att det var så mycket värre än att de hade supit. Jag skulle dock tycka att de är för unga för både alkohol och cannabis. Men samtidigt fatta att de inte kommer att avstå, jag gjorde det inte själv i den åldern.

• Ceciliaaa

Hur jag själv skulle reagera vet jag inte riktigt.
    Är iofs inte så gammal själv och mitt första barn kommer
    om två månader.

Men har själv inte varit någon ängel när jag var i den åldern
    och jag vet själv hur man kan tänka då.
    Men jag hade försökt prata med min tonåring och förklarat
    att det är faktiskt inte bra och man dras automatiskt
    in i "dåligt umgänge" och i vissa fall leder det faktiskt till att
    man provar andra droger också. Svårt att säga faktiskt..

• Pruttiluskan

Ärligt så hade min dotter fått åka in på hem om hon skulle prova de!
    Själv har jag aldrig testat, men sett hur folk blir då de först testat de ena & sedan de andra osv!

• Lockpojken420
    Anatha skrev 2009-11-01 23:24:37 följande:
    Jag skulle inte tycka att det var så mycket värre än att de hade supit. Jag skulle dock tycka att de är för unga för både alkohol och cannabis. Men samtidigt fatta att de inte kommer att avstå, jag gjorde det inte själv i den åldern.
    ah, tack för svar. personligen skulle jag bli mer oroad om min son hade rökt cannabis just för att man måste röra sig i (ibland) tungt kriminella kretsar för att få tag på det. Utöver det skulle jag nog inte bli alltför arg då jag testat det själv och vet att alkohol är betydligt mycket farligare.
  • Anatha
    Ceciliaaa skrev 2009-11-01 23:26:22 följande:
    Men har själv inte varit någon ängel när jag var i den åldernoch jag vet själv hur man kan tänka då.Men jag hade försökt prata med min tonåring och förklaratatt det är faktiskt inte bra och man dras automatisktin i "dåligt umgänge" och i vissa fall leder det faktiskt till attman provar andra droger också. Svårt att säga faktiskt..
    Ja jag hade nog oroat mig mer i vilka kretsar mitt barn hängde i och vad det var för folk som langade än det faktum att de hade testat. Sen är det en gräns man har passerat som jag tycker är längre bort om man provat olagliga substanser.

Mitt prat med barnet hade också varit mycket allvarligare vid bruk av drog än av alkohol även om jag som sagt inte egentligen tycker att ruset av cannabis är värre än det av alkohol för dem så att säga.
  • Lockpojken420
    Pruttiluskan skrev 2009-11-01 23:27:27 följande:
    Ärligt så hade min dotter fått åka in på hem om hon skulle prova de! Själv har jag aldrig testat, men sett hur folk blir då de först testat de ena & sedan de andra osv!
    nå det där var att dra alla över en kam. när jag var ung var vi 5 killar i ett "rökargäng" ingen av oss lever misslyckade liv och vi provade aldrig något annat än cannabis.
  • Anatha
    Lockpojken420 skrev 2009-11-01 23:28:07 följande:
    ah, tack för svar. personligen skulle jag bli mer oroad om min son hade rökt cannabis just för att man måste röra sig i (ibland) tungt kriminella kretsar för att få tag på det. Utöver det skulle jag nog inte bli alltför arg då jag testat det själv och vet att alkohol är betydligt mycket farligare.
    Ha ha vi tänkte ungefär samma Ja jag har då aldrig sett någon som ska slåss på cannabis men det ser man ju rätt ofta på alkohol. Det kan ju också vara rätt oskyldigt att de blivit erbjudna att köpa i skolan?
  • Pruttiluskan
    Lockpojken420 skrev 2009-11-01 23:29:47 följande:
    nå det där var att dra alla över en kam. när jag var ung var vi 5 killar i ett "rökargäng" ingen av oss lever misslyckade liv och vi provade aldrig något annat än cannabis.
    Vet att jag är känslig, men har själv inga föräldrar så...
    Har varit tillsammans med en "pundare" en gång i livet som drog iväg & "glömde" förlovningsringen på jobbet osv.... vi bodde 25 mil ifrån varandra så visste inte att han var sån från början, utan kom fram senare, tyvär!

Ärligt så klarar jag inte av människor som håller på med sån skit, mina ögon blir svarta! =(
  • Lockpojken420
    Anatha skrev 2009-11-01 23:31:32 följande:
    Ha ha vi tänkte ungefär samma Ja jag har då aldrig sett någon som ska slåss på cannabis men det ser man ju rätt ofta på alkohol. Det kan ju också vara rätt oskyldigt att de blivit erbjudna att köpa i skolan?
    ja det där med att röka och slåss går ju inte riktigt ihop.

Aldrig tänkt över att ens barn skulle kunna köpa direkt i skolan. men sådant skulle väll iofs lärare märka
  • Lockpojken420
    Pruttiluskan skrev 2009-11-01 23:33:40 följande:
    Vet att jag är känslig, men har själv inga föräldrar så... Har varit tillsammans med en "pundare" en gång i livet som drog iväg & "glömde" förlovningsringen på jobbet osv.... vi bodde 25 mil ifrån varandra så visste inte att han var sån från början, utan kom fram senare, tyvär! Ärligt så klarar jag inte av människor som håller på med sån skit, mina ögon blir svarta! =(
    är du säker på att han bara rökte då? inga andra droger med i bilden? jag avskyr själv tyngre droger och folk som håller på med det.
  • Pruttiluskan
    Lockpojken420 skrev 2009-11-01 23:34:13 följande:
    ja det där med att röka och slåss går ju inte riktigt ihop. Aldrig tänkt över att ens barn skulle kunna köpa direkt i skolan. men sådant skulle väll iofs lärare märka
    Inte alltid de gör det!
    Hade själv sprit med mig i skolan när jag gick i 8-9 i mitt skåp...ingen som märkte det!
  • Anatha
    Lockpojken420 skrev 2009-11-01 23:34:13 följande:
    Aldrig tänkt över att ens barn skulle kunna köpa direkt i skolan. men sådant skulle väll iofs lärare märka
    Det tror jag inte. Nu gick jag iof i en rätt stor gymnasieskola men där kunde man köpa röka på rasterna så vitt ryktet gick i alla fall. Själv var jag aldrig intresserad även om jag testade någon gång som ung.

Angående att prova knark och sen fastna. Så känner jag rätt många som har både provat och brukat lite men jag känner ingen som knarkar i "vuxen" ålder eller som har gått ner sig eller blivit beroende. Då ser jag fler vänner som är i riskzonen att gilla fredagsölen lite för mycket.
  • Lockpojken420
    Anatha skrev 2009-11-01 23:38:38 följande:
    Själv var jag aldrig intresserad även om jag testade någon gång som ung. Angående att prova knark och sen fastna. Så känner jag rätt många som har både provat och brukat lite men jag känner ingen som knarkar i "vuxen" ålder eller som har gått ner sig eller blivit beroende. Då ser jag fler vänner som är i riskzonen att gilla fredagsölen lite för mycket.
    där sa du en del sanningens ord
  • krillen
    Pruttiluskan skrev 2009-11-01 23:33:40 följande:
    Vet att jag är känslig, men har själv inga föräldrar så...Har varit tillsammans med en "pundare" en gång i livet som drog iväg & "glömde" förlovningsringen på jobbet osv.... vi bodde 25 mil ifrån varandra så visste inte att han var sån från början, utan kom fram senare, tyvär!Ärligt så klarar jag inte av människor som håller på med sån skit, mina ögon blir svarta! =(
    Vilka droger missbrukade han? Och hur kan du vara säker på att det var drogerna som fick honom att handla som han gjorde? Det finns många idioter där ute.

Jag menar bara att det är enkelt att säga "såhär är det", bara för att man är medveten om en utav de möjliga aspekterna... jag menar, skulle t.ex. en cannabisrökare på något sätt vara värre än en alkoholdrickare(måttligt bruk)? Eller en tobaksrökare?

Om vi säger såhär, jag har ett par personer i min släkt som haft problem med alkohol, jag har stött på problem på krogen utav berusade människor, min farbror tog sitt liv efter en tids alkoholproblem när jag var yngre, min farmors bror hängde sig i garaget efter en tids alkoholproblem, hans 15åriga son hittade honom på morgonen... "Ärligt talat så klarar jag inte av människor som håller på med sån skit, mina ögon blir svarta!"

Jag skulle inte kunna umgås med folk om detta var min sanning, men jag gör det inte eftersom jag vet att alla är olika och jag kan inte dra alla över en kam... de flesta svenskarna dricker alkohol, en drog som ur alla synpunkter är värre än cannabis och många andra, i Sverige, illegala droger.

Ärligt talat, du klarar inte av idioter som håller på som din f.d pojkvän, det gör inte jag heller. Drogbrukare eller ej :)
  • Amora Branca Sylvestre

Eftersom att cannabis inte gör dig våldsam och aggressiv utan avslappnad och reflektiv så skulle jag faktiskt föredra om min tonåring roade sig med Cannabis. Det är dessutom ganska enkelt att sluta med jämför med alkohol/cigg.

Den enda nackdelen är att det är olagligt och kräver således kriminella kontakter. Eftersom att det är kriminellt så kan det ju endast brukas med ett "invigt" fåtal och inte som en social drog likt alkohol(som iofs är lika olagligt under 18 år).

Tänk själva, visst ser man många förfallna alkoholister ute som super på förmiddagen. Eller hemlösa heroinister/anfetaminister på botten av samhället.

Men var är alla nergångna/hemlösa cannabisrökare? Det är ju Sveriges mest brukade illegala drog. Vi konsumerar ju trots allt 30 ton cannabis i sverige varje år.

• Jag kom inte på något bättre

Njae, skulle nog varna dottern.. som tur är så är hon inte så gammal ;)
    Skulle säga att hon har "fripass" att röka vanliga cigg istället för att röka cannabis.. Dock så är ju inte det heller så bra, men lagligt och mindre skada för lungorna och hjärna.

• Konservativ tänkare
    Jag kom inte på något bättre skrev 2009-11-23 23:49:17 följande:
    Njae, skulle nog varna dottern.. som tur är så är hon inte så gammal ;) Skulle säga att hon har "fripass" att röka vanliga cigg istället för att röka cannabis.. Dock så är ju inte det heller så bra, men lagligt och mindre skada för lungorna och hjärna.
    Cigaretter orsakar mycket större skador än cannabis.
    Cannabis ger inte cancer, det gör tobak.

Det du kan drabbas av är en mild bronkit, men då ska du ha varit en riktig storrökare i 30 år...

Läs gärna på innan du uttalar dig.

Hjärnskador uppkommer inte heller, det slogs fast i forskningsrapporten kanadensiska senaten beställde.
  • Amora Branca Sylvestre

Konservativ tänkare skrev 2009-11-24 11:29:24 följande:

Cigaretter orsakar mycket större skador än cannabis. Cannabis ger inte cancer, det gör tobak. Det du kan drabbas av är en mild bronkit, men då ska du ha varit en riktig storrökare i 30 år... Läs gärna på innan du uttalar dig. Hjärnskador uppkommer inte heller, det slogs fast i forskningsrapporten kanadensiska senaten beställde.
    Det stämmer :)

Heller inte "haschpsykos" som man bara kan få i Sverige. Ungefär som elallergi.
  • tarm

Jag hade nog försökt prata om det lite avslappnat och försökt att förklara att det inte är bra att använda någon drog innan hjärnan har hunnit utvecklats klart. Jag hade inte börjat moralisera och dra historier om apelsinmannen, det ger bara motsatt effekt.

Jag ser mycket hellre att mitt barn röker gräs än att hon dricker alkohol. 

• Krake

I den åldern är man definitivt för ung för alla typer av droger, så det hade jag verkligen inte gillat.

Hade det gällt en äldre tonåring hade jag och pappan berättat om våra erfarenheter av cannabis och varnat för bruk mer än i undantagsfall. 

Moster, inte monster.
Svar på tråden Cannabis