• elinamedtheo

ja - fördomar men börjar tro att dom stämmer nu!

Bara idag har jag sett säkert 4-5 tjejer som ser ut att vara under 20 som beter sig som riktigt wt. Röker när dom har sina barn i knät, ser allmänt traschiga ut osv. Alltså hur ska deras barn växa upp och bli bra människor när deras mammor beter sig som snorungar? Jag blir trött på småbrudar som skaffar barn. Speciellt små skitungar som tror att allt är frid och fröjd och att det är roligt med barn. Gulligull och sedan lämnar deras pojkvän dom och dom upptäcker att det kanske inte var så roligt trots allt.
    Läste en blogg idag om en tjej som var 16 som var gravid och hon levde på soc och tyckte att det var hennes rättighet att få pengar från soc för att hon var gravid nu.
    Och nej, visst, alla unga mammor beter sig inte såhär men ni som gör det: VÄX UPP! Vi kommer ha ett gäng tonåringar i framtiden som kommer vara bedrövliga för att deras mammor inte kunde uppfostra dom eftersom dom var så upptagna med att röka och festa. Finns preventivmedel eller abort.

• Svar på tråden ja - fördomar men börjar tro att dom stämmer nu!
  • pussgurkan86
    Babymammy skrev 2009-09-20 22:18:23 följande:
    Jag håller verkligen inte med! Själv är jag ung mamma och stolt! 20 år och har två barn.. Äldsta fyller 2 om 1 månad & minsta snart 7 månader. Jag och min sambo , barnens pappa är fullkomligt lyckliga och älskar våra barn mest av allt. Bor i en jättefin lägenhet , Själv är jagmamma ledig och han jobbar. Blev gravid när jag var 17 år.. Och hela mitt liv har förendrats efter det.. Och bara till det bättre.Jag varken festar , röker eller klär mig trashigt! Sluta ha alla dessa fördommarmot unga. Vissa av oss klarar faktist mer än ni tror! Jag lägger all min tid på barnen och älskar att leka , åka iväg på utflykteroch ge dom fina minnen. Jag har fantasi och energie! Precis som det skavara. Mina barn älskar oss och är väldigt bra uppfostrade. 20 år och 2 barns mamma! UNG OCH STOLT!
    ta inte åt dig om det inte gäller er. har märkt att vissa unga härinne skaffar barn och begär att sos ska ta hand om dom.
  • elinamedtheo
    Babymammy skrev 2009-09-20 22:18:23 följande:
    Jag håller verkligen inte med! Själv är jag ung mamma och stolt! 20 år och har två barn.. Äldsta fyller 2 om 1 månad & minsta snart 7 månader. Jag och min sambo , barnens pappa är fullkomligt lyckliga och älskar våra barn mest av allt. Bor i en jättefin lägenhet , Själv är jagmamma ledig och han jobbar. Blev gravid när jag var 17 år.. Och hela mitt liv har förendrats efter det.. Och bara till det bättre.Jag varken festar , röker eller klär mig trashigt! Sluta ha alla dessa fördommarmot unga. Vissa av oss klarar faktist mer än ni tror! Jag lägger all min tid på barnen och älskar att leka , åka iväg på utflykteroch ge dom fina minnen. Jag har fantasi och energie! Precis som det skavara. Mina barn älskar oss och är väldigt bra uppfostrade. 20 år och 2 barns mamma! UNG OCH STOLT!
    Men herregud. Om det inte är riktat mot dig så ta inte åt dig! Jag sa inte ALLA unga mammor utan många som JAG HAR SETT OCH TRÄFFAT! Jag är själv inte så gammal, räknar mig inte som ung mamma dock, men är ändå 22. Och grattis, du är som en mamma ska vara men alla tjejer fattar inte det vare sig dom är 16 eller 36.
  • elinamedtheo
    LaHabana skrev 2009-09-20 21:37:15 följande:
    Vad räknas egentligen som unga mammor i resonemang som dessa? Jag anser mig själv vara en ung mamma i relation till att medelåldern här är att skaffa sitt första barn vid 35. och jag är 21 år. alltså 14 år yngre än medel. Men jag anser inte att jag är barnn själv eller inte kan ta ansvar för mitt eget liv eller mitt barns liv. Så vad menas egentligen med en ung mamma?
    Jag är 22 och räknar mig verkligen inte som en ung mamma!Men man är väl ung om man är 16 va?
  • pärlan85

Det roliga med sånna här inlägg är att det alltid kommer människor som säger " Det stämmer inte, titta på mig".. Suck!

• elinamedtheo
    pärlan85 skrev 2009-09-21 15:25:21 följande:
    Det roliga med sånna här inlägg är att det alltid kommer människor som säger " Det stämmer inte, titta på mig".. Suck!
    Haha jag vet. Det är ganska typiskt! Och då undrar man varför man skriver så för? För att man tar åt sig och måste bevisa motsattsen eller vad?
  • LaHabana
    elinamedtheo skrev 2009-09-21 14:41:58 följande:
    Jag är 22 och räknar mig verkligen inte som en ung mamma!Men man är väl ung om man är 16 va?
    Det jag menade var att jag är väldigt mycket yngre än vad dom flesta här är när dom får sitt första barn. Jag ser sällan, mycket sällan någon i min egen ålder tex på bvc. Jag tycker själv inte att jag är superung, men i jämförelse så ja, kanske.
    Men okej, 16, tonåringar räknas alltså som unga mammor
  • elinamedtheo
    LaHabana skrev 2009-09-21 19:09:46 följande:
    Det jag menade var att jag är väldigt mycket yngre än vad dom flesta här är när dom får sitt första barn. Jag ser sällan, mycket sällan någon i min egen ålder tex på bvc. Jag tycker själv inte att jag är superung, men i jämförelse så ja, kanske. Men okej, 16, tonåringar räknas alltså som unga mammor
    Jag tycker oxå att jag är bland den yngsta när jag går på bvc men som sagt jag är ändå 22 och det är inte så ungt. Men vad man tycker är ungt får man ju tycka som man vill. Jag anser att 18 är ungt men det jag syftade på i ts var tjejer som är runt 16. Barn alltså.
  • elinamedtheo
    hannahlilla skrev 2009-09-20 11:33:44 följande:
    Klart att det är förjävligt men nu ska vi väl fan inte överdriva. Att unga tjejer skaffar barn är knappast det största problemet i samhället.
    Vart i Ts syftade jag på att det var det största problemet i samhället?
  • LaHabana
    elinamedtheo skrev 2009-09-21 19:45:41 följande:
    Jag tycker oxå att jag är bland den yngsta när jag går på bvc men som sagt jag är ändå 22 och det är inte så ungt. Men vad man tycker är ungt får man ju tycka som man vill. Jag anser att 18 är ungt men det jag syftade på i ts var tjejer som är runt 16. Barn alltså.
    Okej, ja då har jag absolut fått svar på min fråga :) Och jag håller fullständigt med dig. Men vi får inte glömma att många av dessa problem finns hos äldre mammor oxå, men nu handlade det ju om unga, och det finns mååånga unga som skaffar barn när dom inte borde. Tror alla "tonåringar" tänker nån gång, "åååh vad myysigt det skulle va med en bebis" men där det blir fel är dom som bara går o skaffar det då utan att tänka på konsekvenserna ist för att stanna vid tanken. Men man kan ju hoppas att dom flesta växer i samband med mammarollen.
  • PCO20

Det ÄR hemskt att se sånt, men dessvärre har jag vänner i min ålder som har föräldrar som dricker mycket, är ute och festar, klär sig opassande, röker inomhus med sina barn, köper ut alkohol, köper ut tobak osv osv.

När jag var 14 år hade jag jättemånga kompisar som hade föräldrar som köpte ut till dom, lät dom vara ute nätterna långa osv. Dessa föräldrar var säkert 40+

Jag ser också yngre mammor som inte tar ansvar, som medvetet planerar barn trots att dom inte har varken ekonomin eller hälsan till det.

Jag ser mammor som är 30 år som skaffar barn trots att de är arbetslösa och inte VILL jobba, trots att de inte har någon pojkvän/sambo osv osv.

Så ja, det finns ju ett stort problem i det här landet och i resten av världen.

Men om ni enbart ser åldern som ett problem så är ni ju inte särskilt smarta. Ursäkta men, då kan man ju börja undra hur gamla ni är.

OM ni bryr er om barnens bästa så tror inte jag att detta hjälper. Många "hakar" upp sig på alla stackars bebisar som har unga föräldrar, men tänk då på alla tonårsbarn som har det jobbigt?!

Min poäng är väl bara att det finns folk till ALLT, oavsett ålder.

• Svanholm

Fast när blev "mamma" en ålder? Jag är 20 år och nybliven mamma. Jag förstår precis vad du menar och ser själv detta alltför ofta. Att man ens röker bredvid sin barnvagn eller i närheten av sitt barn förstår inte jag. Jag blir tokig av all dess ansvarlöshet!

Men GIVETVIS finns det MASSOR utav "äldre mammor" som är MINST LIKA DÅLIGA föräldrar. Bara att man uppmärksammar unga föräldrar mer och ser det negativa i det och klagar gärna lite extra mycket på dem, vilket jag tycker är väldigt omoget och känns så mycket "yngre" i tänkandet än hur en vuxen person borde tänka. Jag tror det sällan handlar om åldern, utan snarare om livserfarenhet och hur man är uppvuxen och massa annat (givetvis får man mer livserfarenhet ju äldre man blir!) men för vissa krävs det inte lika lång tid. Men det vill jag säga att det finns många unga föräldrar därute som är BÄTTRE än äldre föräldrar.

Lika ofta som jag ser unga föräldrar som är en dålig förebild ser jag det i äldre föräldrar.

• elinamedtheo
    LaHabana skrev 2009-09-21 19:53:30 följande:
    Okej, ja då har jag absolut fått svar på min fråga :) Och jag håller fullständigt med dig. Men vi får inte glömma att många av dessa problem finns hos äldre mammor oxå, men nu handlade det ju om unga, och det finns mååånga unga som skaffar barn när dom inte borde. Tror alla "tonåringar" tänker nån gång, "åååh vad myysigt det skulle va med en bebis" men där det blir fel är dom som bara går o skaffar det då utan att tänka på konsekvenserna ist för att stanna vid tanken. Men man kan ju hoppas att dom flesta växer i samband med mammarollen.
    Absolut finns det problem hos äldre mammor oxå! Men när man är 35 så förväntar sig andra att man ska klara av det mer än en 16:åring och när det händer att en 16:åring inte klarar det så blir man mindre förvånad. Tragsikt men det är ju lite så.
    Och jag tänkte massa ggr när jag var 15-16 att det skulle vara gulligull med en bebis men jag hade inte fixat det!
  • LaHabana
    PCO20 skrev 2009-09-21 20:00:16 följande:
    Det ÄR hemskt att se sånt, men dessvärre har jag vänner i min ålder som har föräldrar som dricker mycket, är ute och festar, klär sig opassande, röker inomhus med sina barn, köper ut alkohol, köper ut tobak osv osv. När jag var 14 år hade jag jättemånga kompisar som hade föräldrar som köpte ut till dom, lät dom vara ute nätterna långa osv. Dessa föräldrar var säkert 40+ Jag ser också yngre mammor som inte tar ansvar, som medvetet planerar barn trots att dom inte har varken ekonomin eller hälsan till det. Jag ser mammor som är 30 år som skaffar barn trots att de är arbetslösa och inte VILL jobba, trots att de inte har någon pojkvän/sambo osv osv.Så ja, det finns ju ett stort problem i det här landet och i resten av världen.Men om ni enbart ser åldern som ett problem så är ni ju inte särskilt smarta. Ursäkta men, då kan man ju börja undra hur gamla ni är.OM ni bryr er om barnens bästa så tror inte jag att detta hjälper. Många "hakar" upp sig på alla stackars bebisar som har unga föräldrar, men tänk då på alla tonårsbarn som har det jobbigt?!Min poäng är väl bara att det finns folk till ALLT, oavsett ålder.
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Många av dessa problem finns hos äldre mammor oxå, men nu startade ts en tråd om vad hon sett hos många unga. Och absolut, jag skulle kunna starta en liknande tråd om "gamla" mammor, men nu var det unga mammor det handlade om. Det som kanske e skillnaden e att i speciellt tonåren har man sååå mycket hormoner som spökar, man förändras så otroligt mycket och får mycket nya ideér och är oftast inte moget att kunna ta ett sådant beslut. OFTAST. Finns mycket bra unga mammor och många dåliga äldre mammor.
  • LaHabana
    elinamedtheo skrev 2009-09-21 20:17:21 följande:
    Absolut finns det problem hos äldre mammor oxå! Men när man är 35 så förväntar sig andra att man ska klara av det mer än en 16:åring och när det händer att en 16:åring inte klarar det så blir man mindre förvånad. Tragsikt men det är ju lite så.Och jag tänkte massa ggr när jag var 15-16 att det skulle vara gulligull med en bebis men jag hade inte fixat det!
    Ja men det är ju precis det jag menar :) Jag tänkte likadant men skulle inte HELLER ha klarat av det. Jag menade ju att många kanske går vidare med tanken, ist för att låta det bara vara ännu en "tonårstanke" som oftast går över lika snabbt som den kom
  • PCO20
    LaHabana skrev 2009-09-21 20:18:38 följande:
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Många av dessa problem finns hos äldre mammor oxå, men nu startade ts en tråd om vad hon sett hos många unga. Och absolut, jag skulle kunna starta en liknande tråd om "gamla" mammor, men nu var det unga mammor det handlade om. Det som kanske e skillnaden e att i speciellt tonåren har man sååå mycket hormoner som spökar, man förändras så otroligt mycket och får mycket nya ideér och är oftast inte moget att kunna ta ett sådant beslut. OFTAST. Finns mycket bra unga mammor och många dåliga äldre mammor.
    Ja och det är just därför jag berättar att problemet inte ligger i åldern?
    Skriver ni detta för att på något vis hjälpa barnen eller för att dra alla yngre över en kant? Eller vad får ni ut av detta?

Jag kommer, förhoppningsvis, bli en ung mamma och jag VET att jag kommer att ta mitt ansvar. Men när man läser detta så förstår man ju att ni dömmer mig utifrån min ålder.
  • Svanholm
    elinamedtheo skrev 2009-09-21 14:41:58 följande:
    Man är ung fram tills 25 år. Om man ska gå efter... någon "regel" dem sa på föräldragruppen idag. Kom inte ihåg vart det kom ifrån. Dem har tex unga föräldrar grupper där man inte får vara över 25 år.

Och ts, du är ju inte heller så gammal direkt! ;)
  • LaHabana
    Svanholm skrev 2009-09-21 20:23:34 följande:
    Man är ung fram tills 25 år. Om man ska gå efter... någon "regel" dem sa på föräldragruppen idag. Kom inte ihåg vart det kom ifrån. Dem har tex unga föräldrar grupper där man inte får vara över 25 år. Och ts, du är ju inte heller så gammal direkt! ;)
    Jaa, jag är också en ung mamma, är 21. Så jag är ca 14 år yngre än medel här. Går även på ung-mamma-grupp :) I tidigare inlägg så står det att TS syftar på kanske 16 åringar (cirka) som skaffar barn på måfå utan att tänka sig för. Ofta är det väl "tonårshormonerna" som spelar stor roll där. Men som tidigare sagt, förhoppningsvis växer de i samband med mammarollen, som även äldre mammor förhoppningsvis gör :)
  • PCO20

Vill bara tillägga att jag håller med om att 16 åriga flickor inte är redo för att skaffa barn, inte mogna nog till att planera barn i allafall. Att några råkar bli gravida är dock en annan sak och ser inget fel i att dom vill behålla det. Men att planera barn känns lite väl tidigt.

Men å andra sidan tycker jag att det är många andra saker, än åldern, som spelar roll. Jag tex är 20 år och planerar barn och vet att jag kommer bli en jättebra mamma, min sambo kommer att bli en jättebra pappa.

Dock så var min poäng tidigare att jag tycker att det är fruktansvärt att vissa föräldrar, oavsett ålder, inte kan ta hand om sina barn på bästa sätt. Eftersom jag anser detta pga att jag bryr mig om barnen så lägger jag inte ner energin på vilken ålder dessa "dåliga" föräldrar är. Har faktiskt i mitt liv försökt att hjälpa några vänner som haft det jobbigt hemma.

Det är viktigt att sträcka ut sin hand.

• elinamedtheo

Självklart ligger det inte i åldern, men nu handlade denna ts om unga naiva mammor. Jag kunde lika gärna skriva en ts om problem bland äldre mammor oxå men det är en helt annan sak. Nu handlade det mest om att barn som planerar barn och tror att dom ska ändra hela sin livssituation och det inte går och sedan drabbar det barnen. Jag tycker det är lika hemskt om inte mer om en 30:åring planerar barn och inte har jobb eller någon som helst ekonomi eftersom man förväntar sig mer av en 30:åring än en 16:åring eftersom man är tonåring och inte vuxen.

Och nä, jag är inte speciellt gammal heller, men jag anser mig inte som ung mamma, jag anser mig inte som gammal mamma heller. Utan jaaa? Mamma? Jag tycker inte att 22 år är speciellt ungt att få barn eller?
    Min son var inte planerad men nu när han är här så är han fullt lika älskad och önskad men jag var inte ett dugg bebissugen eller önskade att bli mamma och hade gärna kunnat vänta några år men nu är han här som sagt och det är det bästa jag vart med om.
    Men som sextonåring att planera att skaffa barn och sedan inte är villig att ändra på sig tycker jag är vidrigt. Det kan bara gå åt ett håll.

Svar på tråden ja - fördomar men börjar tro att dom stämmer nu!