• Culete

Hemma eller dagis...? (extremt långt)

Jag vet inte riktigt vart jag skall posta min tråd men det får bli här då jag trots allt är hemmaförälder och inte har arbete att ta hänsyn till...

Lite bakgrund;

Vi bor utomlands, och dagis här kostar en hel del.
    Det känns inte riktigt motiverande att slänga ut alla dessa pengar i onödan, eller enbart för att sonen skall få "leka" en stund om dagarna...

Priset ligger på ca 2500-3000 kr/månad för 5 timmar/dag 7 dagar i veckan.
    Sen tillkommer en fast avgift/år på närmare 3000kr.

Jag har varit hemma sen dag ett och nu på måndag skall storasyster, som blir 3 i november, börja på förskola.
    Sonen som är 17 månader kommer vara hemma med mej tills årsskiftet, sen funderar jag lite på detta med dagis.

Varför?

Dels är jag lite trött på att vara hemma, helt ärligt.
    Dels vill jag arbeta och ha tid att träna och rå om min kropp lite som jag inte haft möjlighet till på det sätt jag velat efter förlossningen.
    Jag ammade dottern tills 21 månader och ammar sonen fortfarande.
    Min man arbetar mkt och jag har inte haft "egen tid" utanför hemmet mer än max 3 ggr då jag rusat fram och tillbaka till affären.
    Inget fel med detta, vi trivs så här men nu börjar jag sakna att inte ha allt ansvar riktigt hela tiden.

Jag vill göra "mer", men inte till vilket pris som helst...

Det känns som att det är min egoistiska sida som tänker "dagis" och min moderligare sida tänker "hemma". Men samtidigt finns det INGA barn hemma om dagarna så lekplatserna är öde. Det finns inga han kan leka med. Inga alls!
    Så det blir att bara gå hemma med mamma hela dagarna tills storasyster hämtas från skolan. Mammig och energisk som han är vet jag inte hur han kommer ta omställningen. Jag är ingen lekmamma. Jag är gärna i närheten men tycker inte det är allt för roligt att leka brum-brum själv.
    Jag vill städa och förbereda här hemma, så jag inte behöver göra sånt när dottern kommer hem från skolan. Utan då vill jag kunna vara "fri/ledig" från alla måsten och ägna mej åt henne.
    Jag vill även öppna min lilla e-butik och köra den som en hobbyverksamhet, så jag känner att jag gör ngt nyttigt utanför hemmet med - fastän jag mest är just här.
    Men att få dra in en slant hade nog ökat min självkänsla lite trots att min man och jag trivs med "rollfördelningen" i övrigt och jag vet att han har noll krav på att jag skall dra in pengar. Men jag vill inte få höra saker från bl.a. svärmor, som tycker jag lever på hennes stackars son. Att jag är hemma med barnen, sköter om hemmet etc räknas inte när hon lägger den sidan till, tyvärr.
    Så, nu vill jag också dra in en slant, om än en liten, så ingen kan säga att jag inte gör rätt för mej.

Men, min son...

Jag hade gärna varit här hemma med honom, om jag vetat att jag hade kunnat ägna mej lite åt mina saker utan att han skulle vantrivas med en upptagen mamma och ingen syster att leka med. Dottern har ju varit hemma i närmare 3, och sista året har jag märkt mer och mer att hon behöver annan stimulans med. Hon har mognat något kopiöst på otroligt kort tid. Sonen, är ännu mer framåt än henne och jag tror han kommer klättra på väggarna om han är hemma själv.

Men igen... mamma är ju mamma.
    Mamma är ju tryggheten.
    Mamma... jag vill inte "dumpa" honom. Och till dom priserna!??

Usch! Jag är så dubbel... Samtidigt måste jag börja skriva in honom nu om jag skall få plats till januari/februari...

Hur hade ni gjort? Vad hade ni prioriterat och hur hade ni löst en känslomässig konflikt som min...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 23:37
    5 dagar i veckan skall det ju klart stå! *ops*

• Svar på tråden Hemma eller dagis...? (extremt långt)
  • FrökenFreja

Nu har jag ju själv min dotter på dagis, så jag har inte varit i din situation, men måste du ha fem dagar i veckan? Går det inte att ha kanske två dagar i veckan? Det kostar mindre - din son får stimulans av andra barn och du får också mer stimulans för att du kan göra lite andra saker.
    Nu vet ju inte jag hur det fungerar där du bor, men det var det första som slog mig. Då lär det väl kosta mindre också?

• Hemmaföräldern

Du vill starta eget och här i Sverige finns det ju 2-familjssystem att använda då. Då hittar man en annan familj och hjälps åt med barnen.

Kan du inte söka efter en mamma som också ska starta eget och så kan ni hjälpas åt med barnen? Det låter också som om din man inte riktigt inser att hemmaförälder är ett arbete, det tar tid att vara med barnen och hushållsarbetet får man hjälpas åt med.

Jag tycker inte att hemmaförälder är = lekmamma. Det man kan göra är att skapa rutiner och gå på aktiviteter sen ska barnen kunna leka själva en stund. Det är utvecklande för kreativiteten. Man kan sätta igång en lek men leka får de göra själva.

Kan förstå att det kan bli tufft med bara ett barn hemma om nu parkerna är tomma. Du kanske borde starta ett nätverk för Hemmaföräldrar där du bor och försöka hitta andra som är hemma? Kontakta din lokaltidning och be dem skriva något?

Titta gärna in på hemmaforaldrar.se och gå in i samtalsforumet där. Tror att du kan hitta en hel del användbara tips där :)

En länk med hemmatips: www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldrar.htm

• Culete

Tack för era svar! =)

Jag var på två olika dagis, och skall kolla upp ett tredje med - fast tror det är ännu dyrare faktiskt. Ett av dagisen jag kollade upp verkar mer flexibla när det gäller vilka timmar och dagar man vill ha, medans det andra var mer noga med att det är fasta tider och verkar som det skall vara 5 dagar i veckan.
    Men kan kolla. Det hade räckt med tis/tors alt mån/ons/fre för min del. Då hinner jag ta ikapp sånt som kan bli svårt, samt hinner springa en runda till gymmet som jag gärna (!) vill.
    Men det mer flexibla dagiset har heller inte platser försän nästa september.
    Jag har satt upp mej på reserv till jan/feb men det var säkerligen 15 familjer före mej... Och priset skulle oavsett inte bli mindre än närmare 2000kr/månad, det kan jag inte tänka mej iaf. Jag vill ha honom på dagis mellan tex 9.30-13.30, så han får äta och sova hemma. Fast de rekomenderar 6 timmar/dag så han är med på sov/mat med...
    (4 timmar/dag utan mål hos den som har plats, men är mindre flexibel, skulle kosta 190 e/månad) Dottern börjar skolan 9.00 och här äter dom lunch vid 14...
    Skall han äta/sova på dagiset kostar det nästan 1000 kr extra, pga att det blir fler timmar (äta 30 min och sova 1 timma, tiden där emellan samt maten man betalar för)

Min man ser hemmaarbetet som ett minst lika viktigt och stort arbete som det han har. Men som egen företagare har han ofta med sej jobb hem han med, och kommer ofta hem mkt sent. Därför har det blivit per automatik att jag inte släppt på ansvaret om barnen till honom mer än när jag behöver städa något här hemma. Men jag går inte ut själv. Nu på sistone har tom han börjat säga till mej att jag kan gå ut, men det känns jättesvårt verkligen eftersom jag är så bunden till barnen med... Det är inte bara dom som är bundna till mej...

Mitt lilla företag jag vill starta kommer inte ta så mkt tid över lag men man kanske måste sitta 3 timmar sammanhängande och det blir svårt med en 1.5 åring som blir uttråkad under tiden. Tyvärr kan jag inte språktet tillräckligt bra för att ngn skulle "orka" ha sina barn hos mej etc. Haha. Skulle tvivla på det iaf.

Aktiviteter finns inte mkt heller. Ingen öppna förskolan eller dyl och om det skulle finnas ngt, i området eller närliggande (har ej körkort) skulle det kosta en del det med.

Jag har varit hemma med dottern, innan sonen kom, och det var helt dött överallt. Men hon var dels mkt mindre aktiv än vad han är, samt att jag inte var sugen på att varken träna eller arbeta på samma sätt som nu. Ej heller hade vi detta stora huset att ta hand om...

Uff ja, vet verkligen inte hur jag vill göra. På ett sätt känner jag dagis men på ett sätt hemma... Ego vs Mamma som sagt... Iofs, tänker ju på hans lekbehov etc med.

Dottern kommer gå i skolan mellan 9-16.30 så det är ju ett par "tråktimmar" för honom utan dagisplats.

Mer råd? =)

• Hemmaföräldern

Ha, ha :) Ja det är supersvårt. Men om du läser ditt svar en gång till så ser jag att du ändå är på väg att bestämma dig. Du funderar liksom högt här inne och kommer på svaret på vägen tror jag

• Culete

Haha, njae vet inte det. Jag lutar åt olika håll olika stunder. Kanske genomsysrar min tillfälliga lutning mina inlägg ibland men som sagt, njee.
    Jag vill verkligen både ock och hade det kunnat ha honom borta "varannan dag" och kanske bara 4 timmar eller så hade det kännts som en helt ok lösning men som sagt, det blir nog svårt att inte sätta upp han på heltid och jag tycker fortfarande det är dyrt som skam för "lektid" då jag inte ens får delta.

• Culete

Tack och vare att ni just tipsade om att inte ha alla dagar, ringde jag dagisen.
    Det ena, mer flexibla, skulle ta lika mkt betalt oavsett om jag utnyttjade 1 eller 5 dagar/månad... Det andra dagiset som jag inte trodde skulle gå med på det sa att det var helt ok bara det är fasta dagar.
    För 4 timmar/3 dagar per vecka, med måltid (dom åt tidigare än jag trodde) skulle det bli 190 e/m. Dvs lika mkt som om han skulle gå 3-4 timmar/dag utan måltid.

Skall kolla lite närmare på det. Det känns mkt mindre betyngande om han inte går varje dag faktiskt. Men kanske måndag, onsdag och torsdag vore en bra lösning för oss båda. Jag hinner det jag vill, han får lite mer stimulans men samtidigt är han inte borta för ofta/för länge? Vad tror ni? *känner ångesten lätta lite iaf*
    Tror ni det kan gå, för honom dvs?

• FrökenFreja
    Culete skrev 2009-09-08 12:28:47 följande:
    Tack och vare att ni just tipsade om att inte ha alla dagar, ringde jag dagisen. Det ena, mer flexibla, skulle ta lika mkt betalt oavsett om jag utnyttjade 1 eller 5 dagar/månad... Det andra dagiset som jag inte trodde skulle gå med på det sa att det var helt ok bara det är fasta dagar. För 4 timmar/3 dagar per vecka, med måltid (dom åt tidigare än jag trodde) skulle det bli 190 e/m. Dvs lika mkt som om han skulle gå 3-4 timmar/dag utan måltid.Skall kolla lite närmare på det. Det känns mkt mindre betyngande om han inte går varje dag faktiskt. Men kanske måndag, onsdag och torsdag vore en bra lösning för oss båda. Jag hinner det jag vill, han får lite mer stimulans men samtidigt är han inte borta för ofta/för länge? Vad tror ni? *känner ångesten lätta lite iaf*Tror ni det kan gå, för honom dvs?
    Jag tycker det låter jättebra! Jag menar du är ju fortfarande DU även om du är mamma och din son får lite lekkompisar. Du kommer ju känna dig lugnare och mer tillfreds när ni sedan är tillsammans och då kommer ni ju kunna hitta på massa roliga saker tillsammans!
Svar på tråden Hemma eller dagis...? (extremt långt)