Hemma eller dagis...? (extremt långt)
Jag vet inte riktigt vart jag skall posta min tråd men det får bli här då jag trots allt är hemmaförälder och inte har arbete att ta hänsyn till...
Lite bakgrund;
Vi bor utomlands, och dagis här kostar en hel del.
Det känns inte riktigt motiverande att slänga ut alla dessa pengar i onödan, eller enbart för att sonen skall få "leka" en stund om dagarna...
Priset ligger på ca 2500-3000 kr/månad för 5 timmar/dag 7 dagar i veckan.
Sen tillkommer en fast avgift/år på närmare 3000kr.
Jag har varit hemma sen dag ett och nu på måndag skall storasyster, som blir 3 i november, börja på förskola.
Sonen som är 17 månader kommer vara hemma med mej tills årsskiftet, sen funderar jag lite på detta med dagis.
Varför?
Dels är jag lite trött på att vara hemma, helt ärligt.
Dels vill jag arbeta och ha tid att träna och rå om min kropp lite som jag inte haft möjlighet till på det sätt jag velat efter förlossningen.
Jag ammade dottern tills 21 månader och ammar sonen fortfarande.
Min man arbetar mkt och jag har inte haft "egen tid" utanför hemmet mer än max 3 ggr då jag rusat fram och tillbaka till affären.
Inget fel med detta, vi trivs så här men nu börjar jag sakna att inte ha allt ansvar riktigt hela tiden.
Jag vill göra "mer", men inte till vilket pris som helst...
Det känns som att det är min egoistiska sida som tänker "dagis" och min moderligare sida tänker "hemma". Men samtidigt finns det INGA barn hemma om dagarna så lekplatserna är öde. Det finns inga han kan leka med. Inga alls!
Så det blir att bara gå hemma med mamma hela dagarna tills storasyster hämtas från skolan. Mammig och energisk som han är vet jag inte hur han kommer ta omställningen. Jag är ingen lekmamma. Jag är gärna i närheten men tycker inte det är allt för roligt att leka brum-brum själv.
Jag vill städa och förbereda här hemma, så jag inte behöver göra sånt när dottern kommer hem från skolan. Utan då vill jag kunna vara "fri/ledig" från alla måsten och ägna mej åt henne.
Jag vill även öppna min lilla e-butik och köra den som en hobbyverksamhet, så jag känner att jag gör ngt nyttigt utanför hemmet med - fastän jag mest är just här.
Men att få dra in en slant hade nog ökat min självkänsla lite trots att min man och jag trivs med "rollfördelningen" i övrigt och jag vet att han har noll krav på att jag skall dra in pengar. Men jag vill inte få höra saker från bl.a. svärmor, som tycker jag lever på hennes stackars son. Att jag är hemma med barnen, sköter om hemmet etc räknas inte när hon lägger den sidan till, tyvärr.
Så, nu vill jag också dra in en slant, om än en liten, så ingen kan säga att jag inte gör rätt för mej.
Men, min son...
Jag hade gärna varit här hemma med honom, om jag vetat att jag hade kunnat ägna mej lite åt mina saker utan att han skulle vantrivas med en upptagen mamma och ingen syster att leka med. Dottern har ju varit hemma i närmare 3, och sista året har jag märkt mer och mer att hon behöver annan stimulans med. Hon har mognat något kopiöst på otroligt kort tid. Sonen, är ännu mer framåt än henne och jag tror han kommer klättra på väggarna om han är hemma själv.
Men igen... mamma är ju mamma.
Mamma är ju tryggheten.
Mamma... jag vill inte "dumpa" honom. Och till dom priserna!??
Usch! Jag är så dubbel... Samtidigt måste jag börja skriva in honom nu om jag skall få plats till januari/februari...
Hur hade ni gjort? Vad hade ni prioriterat och hur hade ni löst en känslomässig konflikt som min...?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 23:37
5 dagar i veckan skall det ju klart stå! *ops*