• Liten Karin

Återbesök på Neo?

Hör och läser ganska ofta om att prematura barn får göra återbesök på neo. Hur vanligt är det? När görs det och hur prematura är barnen?

För oss var det aldrig på tal. Vår pojk är född v. 32+6 på Östra i Gbg. Det är inte så att jag känner ett stort behov av det, mer att det skulle vara "intressant" att någon som har erfarenhet av prematura barn undersökte honom.

Vad är era erfarenheter kring detta?

• Svar på tråden Återbesök på Neo?
  • MalinAnnaJosefine

Min son låg inlagd på neo i en måndad, men inte för att han var prematur utan för att han var väldigt liten för att vara en fullgången bebis och andra saker spelade också in.
    Men vi går på efterkontroller på neo.mott dels för att se hans viktuppgång. Men mest är det för att se till att han "kommer ifatt" med rörelse och stabilitet och liknande.
    Men jag vet dom som låg på avd samtidigt som oss som inte går på kontroller där alls.

Så det är nog olika beronde på hur starkt barnet är kan jag tänka mig.

Vackra Oliver 2 juni 2009
  • bumbi

min dotter är oxå född i v.32+6 och till oss sa de att barn som är födda efter 32+0 behöver inte följas upp på Neo. Vi fick gå på BVC men var där lite oftare än vanligt på vägning och mätning då hon var så liten.
    Sen hade vi sån tur att på alla läkarbesök på BVC kom det alltid en läkare utifrån och det var samma läkare som skrev ut henne från Neo så det var lite kul :)
    Så vi hade en neoläkare fast vi befann oss på BVC :)

Sen är det ju självklart olika från barn till barn, vissa som föds efter vecka 32 behöver kanske gå på kontroller på neo mottagningen, allt beror ju på barnets hälsa.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • knäppisen

När dottern föddes (v 33+5) så frågade vi om uppföljning men hon var så stor o frisk när hon föddes att hon inte behövde det. Sonen däremot (född v 29) var varken stor eller frisk så han fick uppföljning på neo.

• Therese33

Vår son är född i v27 och vi har uppföljning av vår neoläkare istället för att ta dom besöken på bvc...

• Alfy85

Vår son föddes i v 31 och vi va på två återbesök har jag för mig.kommer inte ihåg hur långt efter.

• Liten Karin

Det verkar vara väldigt olika.Vi hade en gemensam överlämning med neosköterska och Bvc-sköterska vilket kändes bra. Skulle vara intressant att veta vilka rutiner som gäller kring återbesök eller om det är helt upp till respektive läkare.

• monikmonik

vår pojk är född v33 +6 men vi behövde inget återbesök. Han helammade efter 4 dagar och gick upp bra i vikt så det var inte nödvändigt nu är han som att han skulle va normalfödd.

• Mawlin88

Ingen aning, jag vet att jag först och främst ska dit den 15e sep. Får se om de blir något återkommande besök då.

• gosnosens mamma

Vi har varit på ett gäng återbesök på neo efter att vi blev utskrivna! Och vi kommer att ha en neoläkare fram tills våran skrutt blir 2 år tror jag det var! Lillen föddes i v 26+5.

• OhEmmie

TS:

Liten Karin skrev 2009-08-21 23:35:38 följande:

Hör och läser ganska ofta om att prematura barn får göra återbesök på neo. Hur vanligt är det? När görs det och hur prematura är barnen?För oss var det aldrig på tal. Vår pojk är född v. 32+6 på Östra i Gbg. Det är inte så att jag känner ett stort behov av det, mer att det skulle vara "intressant" att någon som har erfarenhet av prematura barn undersökte honom. Vad är era erfarenheter kring detta?
    Jag har en dotter som är född 24/6-09 i vecka 32+2 och vi va på återbesök på neo i måndags...
    man går på ett åb när barnet är 2-4 månader sen när dom är 6-8 månader åå ett när dom är mellan 12 och 18 månader ..
    iaf i sthlm:)
  • Frila2

Min dotter är född i v 29. Enligt vår läkare ska hon förljas upp till 1½ års ålder. Hon har varit på 2 månaderskontroll (korr) och vi väntar nu på kallelsen för 6 månaderkontrollen (korr). Ringde till dem och de hade glömt bort det. Kul. Men, men vi väntar och ser. Tror att gången efter blir när hon är 1 år eller lite mitt i mellan okorr och korr ålder. 

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • lugna gatan
    bumbi skrev 2009-08-22 00:14:16 följande:
    min dotter är oxå född i v.32+6 och till oss sa de att barn som är födda efter 32+0 behöver inte följas upp på Neo. Vi fick gå på BVC men var där lite oftare än vanligt på vägning och mätning då hon var så liten.Sen hade vi sån tur att på alla läkarbesök på BVC kom det alltid en läkare utifrån och det var samma läkare som skrev ut henne från Neo så det var lite kul :)Så vi hade en neoläkare fast vi befann oss på BVC :)Sen är det ju självklart olika från barn till barn, vissa som föds efter vecka 32 behöver kanske gå på kontroller på neo mottagningen, allt beror ju på barnets hälsa.
    Precis. De sade till oss när vi blev utskrivna att alla barn födda före vecka 32 följs upp med polikliniska läkarbesök tills barnen är 1½ år korrigerat, i hela sverige. Sedan så ser man hur behovet ser ut.
    En del barn som är födda efter vecka 32 följs också upp, men bara om det finns särskilda behov.

Däremot så läste jag i tidningen att man skall öppna ett bvc som är speciellt för prematurfödda barn, där skulle man följa upp alla barn som föds innan vecka 34, ända fram till skolåldern. Det låter ju kanon för dem som bor där.
  • lugna gatan

lugna gatan skrev 2009-09-04 22:59:18 följande:

Precis. De sade till oss när vi blev utskrivna att alla barn födda före vecka 32 följs upp med polikliniska läkarbesök tills barnen är 1½ år korrigerat, i hela sverige. Sedan så ser man hur behovet ser ut.En del barn som är födda efter vecka 32 följs också upp, men bara om det finns särskilda behov.Däremot så läste jag i tidningen att man skall öppna ett bvc som är speciellt för prematurfödda barn, där skulle man följa upp alla barn som föds innan vecka 34, ända fram till skolåldern. Det låter ju kanon för dem som bor där.
    I göteborg, skulle det stå.
  • Frila2
    lugna gatan skrev 2009-09-04 22:59:18 följande:
    Precis. De sade till oss när vi blev utskrivna att alla barn födda före vecka 32 följs upp med polikliniska läkarbesök tills barnen är 1½ år korrigerat, i hela sverige. Sedan så ser man hur behovet ser ut.En del barn som är födda efter vecka 32 följs också upp, men bara om det finns särskilda behov.Däremot så läste jag i tidningen att man skall öppna ett bvc som är speciellt för prematurfödda barn, där skulle man följa upp alla barn som föds innan vecka 34, ända fram till skolåldern. Det låter ju kanon för dem som bor där.
    Ja, det verkar vara superbra med ett neo-bvc men det verkar som att det kommer bli svårt att få gå där. En kompis från neo (dottern född i v 25+5) frågade på återbesöket om just detta och fick veta att de inte kommer få gå där. Om inte extrem prematurerna får gå där, vem ska gå där då?
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • lugna gatan
    Frila2 skrev 2009-09-04 23:05:39 följande:
    Ja, det verkar vara superbra med ett neo-bvc men det verkar som att det kommer bli svårt att få gå där. En kompis från neo (dottern född i v 25+5) frågade på återbesöket om just detta och fick veta att de inte kommer få gå där. Om inte extrem prematurerna får gå där, vem ska gå där då?
    hmmmm.... ja det var märkligt.
  • Maria C S 75

Hejsan! Jag fick ingen prematur men en kraftigt tillväxthämmad son. Låg på neo i 12 dagar och fick göra ett återbesök efter 6 månader.

• Mawlin88

Jag födde v 31+2 och behövde bara gå dit en gång för han skötte sig så fint ändå sa de.

Svar på tråden Återbesök på Neo?