• FemaleX

Embryodaoption, någon som har gjort det?

Embryodaoption för ensamstånde, någon som har
    Hej på er alla,

Är singel m ett handikappat barn m bla autism. Vet ej riktigt vart sonens handikapp kommer ifrån men jag misstänker att det kan komma från mig.
    Har ej testat mig genetisk då man ej kan idag kan testa för autism.
    Funkar normalt så att säga, verkar ha lätt för att bli med barn och har mens osv men vågar ej chansa m att bli med barn med eget material så att säga. Har inte hittat någon man som jag vill skaffa mig barn med och äv om jag hittar det så kommer jag ej att använda egna ägg.
    Jag är nu snart 35 och har hört om sk embryoadoption. Vart glad och hoppet väcktes om ett friskt barn. Missförstå mig rätt jag älskar min son men jag önskar mig ett friskt barn oxå. Egoiskt kanske, men alla som har barn m handikapp och spec. m autism förstår vad jag pratar om. Jo garantier till 100% kan man aldrig få i livet men jag vill i alla fall ta reda på mer om embryoadoption.

Nu vill fråga om det är någon som gjort embryoadoption här? Vilken klinik använde ni? Kostnad? Erfarenhet?
    Ni får gärna inboxa mig, jag är er evigt tacksam.

Önskar alla en bra dag

• Svar på tråden Embryodaoption, någon som har gjort det?
  • mytrouble

När man får kombinerad ägg- och spermiedonation - så kan det kallas för bara äggdonation (ÄD), eller embryodonation/adoption (ED/EA) - eller 'shared eggdonation'. I båda fallen är det ju embryon man får. I det första fallet brukar det vara så att man får alla ägg från donatorn vid ett tillfälle (och kan då frysa in överblivna för fler försök) - och man har större möjligheter att välja en donator som tex passar ens utseende mer. Det är förstås dyrare. Vid embryodonation/adoption är det oftast så att det är flera mottagare från samma donatorspar, och blir då billigare - men det kan också vara längre väntetid eftersom de måste hitta minst en mottagare till som kan vid samma tillfälle. Alltså fler personer som måste synkas. Man brukar då bara vara garanterad två ägg/embryon. ÄD och EA för singlar är tillåtet i bla Estland, Ryssland, Polen, Grekland, Cypern och Spanien. ÄD kan kosta alltifrån ca 3000 Euro - 10000 Euro. Polen är billigast och Spanien dyrast. Jag är singel och har gjort ÄD (inkl spermier) två gånger på Cypern och en gång i Estland (Clinic Elite) - och är nu gravid i v 17+6. På Elite kostade det 4550 Euro för ÄD med egen donator och 2650 Euro för 'shared eggdonation'. För att förvirra begreppen ytterligare finns det en del kliniker som med embryoadoption menar att man får 'överblivna' frysta embryon. Så det gäller att ta reda på vad just DEN kliniken menar {#lang_emotions_dreamer}

• FemaleX

Tusen tack för era svar. Jag tror att ED/EA skulle passa mig men jag får kontakta Elite och Ava-kliniken och få mer information.
    Jag får börja spara pengar ser jag.
    MyTrouble du har medd i din in inbox från mig.

Jag känner mig mer framåt nu, äv. om det inte lyckas har jag i alla fall försökt att ge mitt barn ett friskt syskon det vore underbart. Drömmer redan men så klart det kommer att ta tag innan det kommer att lyckas.

Svar på tråden Embryodaoption, någon som har gjort det?