• jsm

När barn har slagit i munnen/tänderna ska man alltid kontakta tandläkaren fast de inte gjorde sig illa.

Vet inte riktigt varför jag skriver här. Vill väl upplysa alla om att det är viktigt att om ens barn slår i munnen/tänderna ska man alltid kontakta tandläkaren för att få det dokumenterat fast de inte gjort sig "illa".
    Jag själv hade ingen anning om detta förs vi gick på en första hjälpen kurs för småbarn.
    Min dotter har precis lärt sig gå och skulle igår "springa" till mig, då tappar hon balansen och ramlar rätt ner i golvet med nappen i munnen. Hon blödde en kort stund och när vi kolla så hade hon inte skadat sig allvarligt. När jag prata med sjukvårdsupplysningen så sa de att det inte var någon fara och att det var jätte vanligt. Jag fråga om jag skulle kontakta tandläkaren men de sa att det inte behövdes men så idag ringde jag ändå dit och de sa att jag skulle komma så att det fanns i hennes journal.
    Det är viktigt att det finns dokumenterat för att ett slag/fall kan skada de permanenta tänderna och när dessa väl kommer och det uppståt en skada kan man få ersättning för detta.

Lite info så här på natten

• Svar på tråden När barn har slagit i munnen/tänderna ska man alltid kontakta tandläkaren fast de inte gjorde sig illa.
  • mittenavapril
    jsm skrev 2009-07-21 01:50:33 följande:
    Vet inte riktigt varför jag skriver här. Vill väl upplysa alla om att det är viktigt att om ens barn slår i munnen/tänderna ska man alltid kontakta tandläkaren för att få det dokumenterat fast de inte gjort sig "illa".Jag själv hade ingen anning om detta förs vi gick på en första hjälpen kurs för småbarn. Min dotter har precis lärt sig gå och skulle igår "springa" till mig, då tappar hon balansen och ramlar rätt ner i golvet med nappen i munnen. Hon blödde en kort stund och när vi kolla så hade hon inte skadat sig allvarligt. När jag prata med sjukvårdsupplysningen så sa de att det inte var någon fara och att det var jätte vanligt. Jag fråga om jag skulle kontakta tandläkaren men de sa att det inte behövdes men så idag ringde jag ändå dit och de sa att jag skulle komma så att det fanns i hennes journal.Det är viktigt att det finns dokumenterat för att ett slag/fall kan skada de permanenta tänderna och när dessa väl kommer och det uppståt en skada kan man få ersättning för detta.Lite info så här på natten
    För att få ersättning från f-bolag så måste du anmäla skadan dit. Även om det inte är någon fara nu, men om det är nåt fel om 10 år pga just denna skada skall det vara regitrerat hos f-bolaget när skadan inträffade.

Jag fick den infon då jag nu kollade efetrsom jag på 70-talet ramla och slog ut en framtand (mjölktand) och det visade sig nu, 30 år senare att jag nog måste dra ut den premaneta tanden då den är död och börjar bli lite vinglig...... får inget från f-bolag pga att skadan ej är anmälan (och så har det preskiberats också).... Detta var Folksam.
  • jsm

Aha, då ska jag ta å ringa vårt f-bolag. Tack så jätte mycket för rättelsen .

• 20082011

Detta hände min dotter för två dagar sen.
    Man ska alltså både uppsöka tandläkare OCH kontakta försäkringsbolaget?

• LHUF

oj då skulle vi ringt tandläkaren flera gånger. Hon har slagit munnen flera gånger och den gången jag ringde sjuv upplysningen så sa dom inget om det.. får kanske kolla med tandläkaren nu då.  

Tilde 080319
  • mittenavapril

Jo men det är ju logiskt..... skulle problem uppstå om 15 år och barnets tänder blir fula eller annat som måste rättas till (eller inte går att rättas till) så´vill ju f-bolaget veta vad som hänt och när det hänt och det kan du ju inte komma med 15 år senare.... hur trovärdigt blir det då?

• Lilla Puh78

Vi var hos tandläkaren ett par månader efter att dottern slagit i tanden (visste inte att det behövdes) då den var lite missfärgad, men det var visst ingen fara visade röntgen. Hon sa att vi iaf skulle ringa försäkringsbolaget. Gjorde så och hon som svarade där mer eller mindre skällde ut mig för att det inte gällde de permanenta tänderna och att det var helt oväsentligt att hon slagit sig nu. Jag förklarade vad tandläkaren sagt att det måste anmälas om det skulle bli problem framöver och fick efter många om och men tanten att säga att hon skulle lägga in en notering om det i systemet. Surkärring... Hoppas så klart att dottern klarar sig utan problem, men skulle det vara så hoppas jag tanten höll sitt ord så det står med där.

• mittenavapril

Lilla Puh78 skrev 2009-07-31 13:51:24 följande:

Vi var hos tandläkaren ett par månader efter att dottern slagit i tanden (visste inte att det behövdes) då den var lite missfärgad, men det var visst ingen fara visade röntgen. Hon sa att vi iaf skulle ringa försäkringsbolaget. Gjorde så och hon som svarade där mer eller mindre skällde ut mig för att det inte gällde de permanenta tänderna och att det var helt oväsentligt att hon slagit sig nu. Jag förklarade vad tandläkaren sagt att det måste anmälas om det skulle bli problem framöver och fick efter många om och men tanten att säga att hon skulle lägga in en notering om det i systemet. Surkärring... Hoppas så klart att dottern klarar sig utan problem, men skulle det vara så hoppas jag tanten höll sitt ord så det står med där.
    Hur kan hon göra bedömningen att det inte var av vikt att anmäla ? Alltså försäk.bolags tjejen?
    Jag slog ut en mjölktand (framtand) när jag vr 5¨år och har idag en dödframtand. Alltså så skadades mina permanenta tänder under mjölktanden. Tanden kommer att lossna och att fixa detta kommer att kosta mig ca 7000 kr......
Svar på tråden När barn har slagit i munnen/tänderna ska man alltid kontakta tandläkaren fast de inte gjorde sig illa.