• LadyLee

Hjälp, vår 9-mån matvägrar, tips?!

Hej!

Vi har en liten matvägrare här hemma. Det är en ny erfarenhet eftersom barn 1 bara gapade och åt. Men nr 2 var tyvärr överkänslig så vi fick börja med smakportioner senare än tänkt och missade därmed ta tillfället i akt när det var intressant att äta. Hon kniper med munnen, blundar, krumbuktar och viftar frenetiskt med händerna. Ofta sväljer hon några tuggor om man har turen att lyckas lura in något, men lika ofta orsakar det kväljningar och hon kräks upp det.

Fruktpuré kan man lyckas få ner lite mer av. Men t ex gröt som vi gett varje dag i 3 mån nu går fortfarande inte. Vi har provat ge mat som hon får plocka i sig, det är lite intressant men inte att äta utan snarare kasta runt med och mosa.

Nu dryga 9,5 mån har hon den nätta vikten på 7,6 kilo, nästan 1,7 kilo mindre än storasyrran vid samma tidpunkt.

Jag skulle jätte gärna ta emot lite tips från er med erfarenhet av små matvägrare, recept som gick hem, tips & trix för att få ner maten osvosv. Vore jätte snällt!

Kram

• Svar på tråden Hjälp, vår 9-mån matvägrar, tips?!
  • hejsvej

Hallåj. Jag har precis samma problem med vår son på snart 10 mån. Han vägrar att bli matad. Det gick lite bättre när han var 4-6 månader, men sedan har det varit totalt stopp. Han kan plocka i sig liiite själv men det är ju verkligen inte några vettiga mängder och mycket hamnar på golvet. Väldigt frustrerande och jag har inga råd att ge. Dock ska man väl inte truga, även om det är svårt. Jag antar att det bara är att vänta ut honom. Tillslut kommer han väl bli intresserad... :-/

• LadyLee

Jag ammar fortfarande, eftersom det är det enda som fungerat riktigt bra vill jag inte sluta med det än.

• hejsvej
    LadyLee skrev 2009-07-09 11:43:49 följande:
    Jag ammar fortfarande, eftersom det är det enda som fungerat riktigt bra vill jag inte sluta med det än.
    Precis så känner jag med...
  • LadyLee

Det är väl som du säger Hejsvej att intresset kommer såmåningom igen...men ush så frustererande det är. Har lånat "Andra mosboken" på biblioteket för lite inspiration vad man kan göra för egen mat, för burkmat går tyvärr inte alls hem. Kanske ska prova på att laga mat med massa frukt i så det smakare sötare...

• MonkeyFlower

Min 9mån kille med, det enda han vill ha är tutte (och det räcker inte).

• ananda74

vår dotter matvägrar av och till oxå (8,5 mån gammal). då brukar det funka att distrahera henne så hon inte vet vad hon gör, tex spela upp nån sjuk teater och sång framför henne så matar den andre henne samtidigt. ofta gapar o sväljer hon utan att hon vet vad hon gör. min man satte henne framför tv'n så hon kom i trans typ, o sen fick han ner en del mat. men det är ju ett problem att man måste trappa upp underhållningen hela tiden så hon blir distraherad

• Mju

Samma här... Dotter på drygt 9 månader som inte äter om hon blir matad. Om jag lägger upp bitar av smörgås eller banan t ex så stoppar hon in dem, men kommer jag med en sked så vänder hon resolut bort huvudet och kniper ihop munnen. Till middagen idag mosade jag en potatis med smör och ställde framför henne, och hon pillade i sig en del på egen hand. Men när jag försökte smyga in lite mer med en sked så tvärvägrar hon. Tråååååkigt!

Hon åt bra med mat under en månads tid (hela maj och halva juni), men sen dess är det mammamat som gäller.

• mariaskogh

Min 10månaders har också fått för sig att han itne ska bli matat.. äter bara bitar som han kan plocka i sig. Han äter inte heller när det dukas fram till honom utan han vill ha maten som vi äter. Mycket jobbigt, hoppas det går över.

• Pistou

Jag tror att alla bebisar går igenom en känslig period just mellan 7 och 9 månader, och då brukar de ha dålig aptit. Min lilla tjej är helt omöjlig just nu. Öppnar jag en burk barnmat, äter hon på sin höjd tre pytteskedar och vänder sedan huvudet. Samma sak om jag ger gröt eller ger hemlagade puréer. Hon ammar gärna, men bara exakt när det passar henne (vilket brukar bli flera gånger per natt).

Det gäller nog bara att vänta ut dem. Tids nog behöver de mer regelbundna måltider och betydligt större portioner, så jag tror det bästa att följa barnets signaler och inte truga för mycket.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Ell

Om hon gillar fruktpuré så blanda i några skopor NAN/Babysemp-pulver i det. Det blir inte alls så tjockt och stabbigt som det kan bli med gröt och så smakar det fruktpuré - men med mer nyttigheter i! För oss är det typ det enda dottern vill äta.

• msKitten
    LadyLee skrev 2009-07-09 11:43:49 följande:
    Vad är då problemet? Ditt barn får i sig allt det behöver från bröstmjölken. Fast föda kommer bli intressant förr eller senare i alla fall. Stressa inte!

Jag vet bebisar som helammades tills de var 9-10 månader. Jag vet två bebisar som i princip bara åt bröstmjölk HELA första året. Min son är en av dem. Han är nu 16 månader och han äter nu HALVA portioner och föredrar bröstmjölk än. Han är frisk och kry och mår bra och är matglad och allt det där.

Att din dotter väger mindre än ditt större barn i samma ålder säger ju ingenting. De är inte samma barn. De är olika på alla sätt, precis som du skriver. Varför skulle de då väga lika mycket vid samma ålder?

Amma på och stressa inte! Förr eller senare kommer ditt barn att äta fast föda. När det själv känner sig redo.

Lycka till!
  • msKitten
    MonkeyFlower skrev 2009-07-12 18:39:15 följande:
    Min 9mån kille med, det enda han vill ha är tutte (och det räcker inte).
    Vad menar du med att det inte räcker? Går han ner i vikt eller vad?
  • hejsvej

Min son har nu börjat gapa och äta lite gröt på kvällen (hurra!), efter att ha vägrat allt i över tre månader. Hoppas bara att det håller i sig. Han är nästan 10 månader nu och jag har hört att ganska många matstrejkare börjar äta i 10-månadersåldern, så jag hoppas det gäller för oss också.

mskitten: Det kan vara problematiskt på flera olika sätt att helamma i typ 9-10 månader. Det kan ju vara ganska påfrestande (aldrig få komma ifrån mer än ett par timmar), speciellt om de vägrar flaska så att man inte kan pumpa ur och låta någon annan ge om man tex ska iväg eller om man måste jobba (vilket jag egentligen måste pga ekonomiska skäl men inte kunnat göra pga amningen). Sedan kan man inte heller låta bli att oroa sig för att barnet aldrig ska börja äta annat än bröstmjölk, även om man försöker tänka positivt förstårs. Jag har dessutom en sambo som går hemma arbetslös och har all tid i världen att ta hand om sonen men jag kan alltså inte lämna honom till sambon längre stunder pga amningen. Dessutom går jag ner i vikt och får dagligen kommentarer om att jag är smal som en sticka. Jag var dessutom smal redan innan, nu är jag underviktig även om jag äter allt jag kommer över :-/ Det är iaf mina skäl till att jag kännt mig aningen stressad över sonens matstrejkande.

• LadyLee

Jag har egentligen inte känt mig så orolig över dotterns "matvägran". Tänker att inget barn svälter sig frivilligt. Hon är en väldigt glad och nöjd liten tjej. Däremot BVC har varit på mig redan från 4-månadersåldern att jag måste ge henne mer riktig mat. Hon har planat sedan dess men tack och lov har hon landat på en kurva som hon nu följt de två sista månaderna. På BVC hakar de ju alltid upp sig på kurvan, men säger nu flera månader senare hon nog bara hade en "amningspuckel". Men det har känts som jag nästan får försvara mig för att hon inte äter mer riktig mat, som att de tror att jag inte försöker.

Ell - bra tips!! Jag spetsar puren med extra fett.

Hejsvej - HURRA!! Jag håller tummarna för att trenden håller i sig. Jag börjar märka ett litet mer intresse från tjejens sida. Hon smackar och visar intresse för det vi äter, men inte mycket går ner men det känns ändå som ett steg i rätt riktning

• annaswe

Japp, samma problem. Min gör allt och lite till av det ni beskriver. hon är 10 månader och väger 8.2.. har gått ner ca 200 senaste tiden pga att bara flaskan räcker inte längre.  Så frustrerande..

• skogsvitter
    annaswe skrev 2013-07-25 20:43:47 följande:
    Japp, samma problem. Min gör allt och lite till av det ni beskriver. hon är 10 månader och väger 8.2.. har gått ner ca 200 senaste tiden pga att bara flaskan räcker inte längre.  Så frustrerande..
    Vad ger du i flaskan? Har ni utrett för allergier?
Svar på tråden Hjälp, vår 9-mån matvägrar, tips?!