• maj2009

Född lätt för tiden?

Jag fick en tjej som föddes i vecka 41+5 och endast vägde 2312g det dom kallar lätt för tiden.... detta verkar inte vara så vanligt och jag undrar nu om det finns någon fler som fått ett fullgånget men litet barn? Hittar väldigt lite information om det...

• Svar på tråden Född lätt för tiden?
  • hotten
    Livsglädjen skrev 2009-08-17 12:48:42 följande:
    Nu vid min andra graviditet får jag äta Trombyl (acetylsalicylsyra) för att underlätta för moderkakan att fästa. Mitt första barn föddes tillväxthämmat och var tvungen att plockas ut i v 28+5 (så det var ingen fullgången graviditet som TS), 935 gram.Flödet var dåligt i flera veckor och tillväxthämningen berodde på det. Analys av moderkakan (den skickas till patologen vid vissa speciella förlossningssituationer, fast läkarna hade inte berättat det för mig, utan jag upptäckte det när jag ett år senare begärde och läste i mina journaler) visade på några små infarkter som antagligen inte hade påverkat förloppet. Däremot kan det för mig varit så att moderkakan inte hade fäst ordentligt i livmoderväggen.Jag går på extrakontroller på spec.mödravården den här graviditeten.
    ja det är relativt vanligt även att om barnet är så litete/tidigt att den inte klarar sig så klarar man gå fulltid då man äter de nämda tabletterna, diock kan man ändå få lietet barn, vet flera som på detta sett (efter att först fölorat) fått ca 2300-2500 gr efter fulltid-
  • Lini M
    Nu vid min andra graviditet får jag äta Trombyl (acetylsalicylsyra) för att underlätta för moderkakan att fästa. [...] moderkakan inte hade fäst ordentligt i livmoderväggen. Jag går på extrakontroller på spec.mödravården den här graviditeten.
    nar under graviditeten sker detta? Vet du det? Ar det tidigt eller?
    Ingen sadan diagnos stalldes pa mig men jag ar som sagt lite orolig over att samma kommer handa aven denna grav.. Jag ska fa extra UL etc under denna graviditet men ingen har namnt nat om medicin
  • Lini M
    hotten skrev 2009-08-17 14:01:24 följande:
    ja det är relativt vanligt även att om barnet är så litete/tidigt att den inte klarar sig så klarar man gå fulltid då man äter de nämda tabletterna, diock kan man ändå få lietet barn, vet flera som på detta sett (efter att först fölorat) fått ca 2300-2500 gr efter fulltid-
    hur menar du? Forstar inte riktigt..
  • Livsglädjen
    hotten skrev 2009-08-17 14:01:24 följande:
    Lini M skrev 2009-08-17 22:37:59 följande:
    hur menar du? Forstar inte riktigt..
    Ja, jag undrar nog också vad hotten menar. Mitt barn överlevde och är en fullt frisk och normal 3½-åring idag.

Lini M skrev 2009-08-17 22:36:57 följande:
    nar under graviditeten sker detta? Vet du det? Ar det tidigt eller?Ingen sadan diagnos stalldes pa mig men jag ar som sagt lite orolig over att samma kommer handa aven denna grav.. Jag ska fa extra UL etc under denna graviditet men ingen har namnt nat om medicin
    Nej, jag vet inte alls när det sker. Jag gissar på att processen att få moderkakan att fästa är något som pågår hela graviditeten eftersom jag blivit tillsagd att jag ska äta Trombyl åtminstone till v 36. Jag fick börja med medicinen på en gång efter första extra läkarkontrollen (de kollar flödet med ultraljud varje gång jag träffar läkaren, ungefär en gång i månaden) som jag var på i ca v 12.
    Fråga och fråga och fråga! Det är ju enda sättet att få veta . Förstår du inte vad läkaren säger första gången, så be att han/hon förklarar det på ett annat sätt så att du verkligen vet vad som händer. Jag själv är ganska duktig på att fråga när jag inte förstår (fast min läkare bryter på finska och mumlar jättemycket så han ÄR jättesvår att förstå ). Han svarar och förklarar tills jag är nöjd med svaret.

Förlåt TS att vi snackar om helt andra saker än det du startade tråden för!
    Lini M; du får gärna skriva i min inbox om du vill fundera mer med mig.
  • hotten

Risken finns att barnet slutar växa tidigt/växer dåligt så man förlorar barnet.
    Att ni eller jag inte gjort det vet jag, men menar att jag vet flera som förlorat sina barn men då de ätit tabletterna nästa grav har de gått tiden ut å fått friska barn men ändå barn som varit tillväxthämmade.

att man får tillväxthämmat barn men går tiden ut är en sak, men då barnet varit så pass tillväxthämmat så Kan det ju gå värre nu å därför hade jag KRÄVA att få medecinen (är det ens receptbelaggt?)
    samtidigt fast det skulle gå lika bra så gör medecinen ingen skada men kan påverka att barnet inte bli tillväxthämmat.

litet barn är en sak men man kan få andra små men efter det tex svåra ätstörningar mm, då man varit med mycket lite mat i magen så är man inte van att äta..

• Lini M
    hotten skrev 2009-08-18 19:20:16 följande:
    Risken finns att barnet slutar växa tidigt/växer dåligt så man förlorar barnet.
    nar kan detta ske?

ooh jag blir jatte-orolig nu. Under min forsta graviditet slutade bebben vaxa i manad 6 ungefar - alltsa under hela 3e trimestern hande i princip ingenting. Men jag gick fulltid & den lilla var valformad sa att saga, alltsa allt var utvecklat & "fardigt"men han var MYCKET klen, svag & dalig.

Nar menar du att man kan forlora barnet? Kanner du till nagon forskning som stoder just detta?
  • Lini M
    Livsglädjen skrev 2009-08-18 13:00:36 följande:
    Lini M skrev 2009-08-17 22:37:59 följande: Nej, jag vet inte alls när det sker. Jag gissar på att processen att få moderkakan att fästa är något som pågår hela graviditeten eftersom jag blivit tillsagd att jag ska äta Trombyl åtminstone till v 36. Jag fick börja med medicinen på en gång efter första extra läkarkontrollen (de kollar flödet med ultraljud varje gång jag träffar läkaren, ungefär en gång i månaden) som jag var på i ca v 12. Fråga och fråga och fråga! Det är ju enda sättet att få veta . Förstår du inte vad läkaren säger första gången, så be att han/hon förklarar det på ett annat sätt så att du verkligen vet vad som händer. Jag själv är ganska duktig på att fråga när jag inte förstår (fast min läkare bryter på finska och mumlar jättemycket så han ÄR jättesvår att förstå ). Han svarar och förklarar tills jag är nöjd med svaret. Lini M; du får gärna skriva i min inbox om du vill fundera mer med mig.
    tack for svar!

Jag vet inte om det ar precis samma som hande mig, eftersom analys av moderkakan inte visade pa nagonting sant forra gangen. Samtidigt blir jag orolig som 17! Du har ratt jag ska stalla massor av fragor nasta gang jag ar dar!!
  • Lini M
    Analys av moderkakan (den skickas till patologen vid vissa speciella förlossningssituationer, fast läkarna hade inte berättat det för mig, utan jag upptäckte det när jag ett år senare begärde och läste i mina journaler) visade på några små infarkter som antagligen inte hade påverkat förloppet. Däremot kan det för mig varit så att moderkakan inte hade fäst ordentligt i livmoderväggen.
    Hur faststallde lakarna att det var just moderkakans faste (eller snarare brist darav!) som var problemet? Var det nagot i rapporten som visade pa detta?
  • Livsglädjen

Lini M skrev 2009-08-18 21:01:48 följande:

Hur faststallde lakarna att det var just moderkakans faste (eller snarare brist darav!) som var problemet? Var det nagot i rapporten som visade pa detta?
    De kommenterade bara att flödet i navelsträngen var dåligt och att det sannolikt berodde på att moderkakan inte hade fäst ordentligt. Om de kunde se det redan på ultraljudet vet jag faktiskt inte. Jag låg ju inne redan sex veckor innan Edvin föddes, så de hann göra mååånga flödesmätningar...
  • hotten

Lini M skrev 2009-08-18 20:56:01 följande:

nar kan detta ske?ooh jag blir jatte-orolig nu. Under min forsta graviditet slutade bebben vaxa i manad 6 ungefar - alltsa under hela 3e trimestern hande i princip ingenting. Men jag gick fulltid & den lilla var valformad sa att saga, alltsa allt var utvecklat & "fardigt"men han var MYCKET klen, svag & dalig. Nar menar du att man kan forlora barnet? Kanner du till nagon forskning som stoder just detta?
    det kan ske precis när som hellst i grav.
    tabletter bör man äta hela graviditeten om tex infarkter i moderkakan konstaterats i förra grav, fast det skadar ju inte att börja med dem senare heller...
    men om moderkakan inte skickats på analys så vet man ju inte om det var de som var "felet" (eller ett av "felen")

dålig flöde i navelsträngen (som kan bero tex på just ovanstående eller tex "enbart" på att navelsträngen fäst just ut i hinnorna eller nått annat) kan även bli uppenbart (att barnet slutar växa eller växer dåligt) när som hellst under grav..
    detta kan man mäta med flödesmätning på ultra.

om det är moderkakan som släpper i tex kanten så brukar man blöda en del, å oavsett så syns det på ultra.

att förlora barnet menar jag att barnet slutar växa så man väljer att ta ut det med kejsarsnitt i förtid för att ge en bättre chans för barnet (inte få hjärnskador pgav dåligt flöde osv) eller för att inte riskera att barnet dör i magen.
    å som alla förtidigtfödda så är det inte riskfritt att födas förtidigt, tex som väldigt liten eller väldigt tidig...

Forskning? det är helt normalt känt fakta sen länge, så det finns säkert hur mycket forskning som hellst men inget jag ens sökt...

TS du skall inte vara oroligt de gör säkert extra koller på dig å om barnet börjar visa att den inte växer som den skall så gör det säkert de de kan för er! Man kan ju tyvärr inte styra över vad som sker...
    men visst finns det inte dokumenterat å utrett varför barnet inte växte så har du svårare att få igenom dina krav (på tex flödesmätningar, medeciner osv)... det gäller tyvärr att alltid ligga ett steg framför å veta allt för att kunna kräva saker å få saker gjorda som man vill... jag vet av erfarenhet, annars hade vi inte haft vår dotter i liv i dag... (hon vägde 354 gr och var 27 cm som minst, är nu 10 år å helt normal tjej)

Lycka till!
  • Lini M

wow! Det var en liten en. Tack for svar.

Det var inte sa att moderkakan inte analyserades, utan att vid analys hittade man inget uppenbart som kunde forklara.

Som nasta steg har jag bestallt tid hos lakaren till mandag morgon. Far se vad de sager. Jag ska fa extra UL: vecka 28 & 32. Men tankte diskutera lite med dem & hora vad de sager. Ska forsoka att inte oroa mig for mycket tills dess (men det ar lattare sagt an gjort)

Hej sa lange, och tack igen :)

• hotten

Lini M skrev 2009-08-20 00:30:17 följande:

wow! Det var en liten en. Tack for svar. Det var inte sa att moderkakan inte analyserades, utan att vid analys hittade man inget uppenbart som kunde forklara. Som nasta steg har jag bestallt tid hos lakaren till mandag morgon. Far se vad de sager. Jag ska fa extra UL: vecka 28 & 32. Men tankte diskutera lite med dem & hora vad de sager. Ska forsoka att inte oroa mig for mycket tills dess (men det ar lattare sagt an gjort)Hej sa lange, och tack igen :)
    Om man inte såg nått å inte heller vid analys så då var det kanske var bara moderkakan som kanske låg långt ner å släppte lite när barnet växte,
    (utan att veta så noga så har jag fått för mig att det är helt olika från varje grav å inte alls skall ha samband med nästa grav, beror mer var den fäster dvs när man blir befruktad var den "landar".)
    å då du skall kontrolleras nu extra så upptäcker man ju i god tid om barnet tappar i kurvan el slutar växa å kan göra flödesmätningar å därmed kunna bedömma hur bra den har det i magen å är observant om den inte mår bra å kan då göra kejsarsnitt innan barnet blir tagen å slö.

lugna ner dig å ha som mål att barnet skall växa normalt tom v 34 sen spelar det istortsett ingen roll om man behöver ta ut den.
    Dessutom är det främst veckorna å inte storleken som är avgörande
  • Lini M
    hotten skrev 2009-08-20 10:29:01 följande:
    även små klarar sig, det har jag ju levande bevis på
    ja verkligen!

Tack for svar, jag ska forsoka ta det lilla lugna... :)
  • Maria C S 75

Här har du en till som föder små bebisar. Första född i v42+1 som vägde 1970 gr och den andrefödd i v38+4 somvägde 2525 gr.

Svar på tråden Född lätt för tiden?