Lini M skrev 2009-08-18 20:56:01 följande:
nar kan detta ske?ooh jag blir jatte-orolig nu. Under min forsta graviditet slutade bebben vaxa i manad 6 ungefar - alltsa under hela 3e trimestern hande i princip ingenting. Men jag gick fulltid & den lilla var valformad sa att saga, alltsa allt var utvecklat & "fardigt"men han var MYCKET klen, svag & dalig. Nar menar du att man kan forlora barnet? Kanner du till nagon forskning som stoder just detta?
det kan ske precis när som hellst i grav.
tabletter bör man äta hela graviditeten om tex infarkter i moderkakan konstaterats i förra grav, fast det skadar ju inte att börja med dem senare heller...
men om moderkakan inte skickats på analys så vet man ju inte om det var de som var "felet" (eller ett av "felen")
dålig flöde i navelsträngen (som kan bero tex på just ovanstående eller tex "enbart" på att navelsträngen fäst just ut i hinnorna eller nått annat) kan även bli uppenbart (att barnet slutar växa eller växer dåligt) när som hellst under grav..
detta kan man mäta med flödesmätning på ultra.
om det är moderkakan som släpper i tex kanten så brukar man blöda en del, å oavsett så syns det på ultra.
att förlora barnet menar jag att barnet slutar växa så man väljer att ta ut det med kejsarsnitt i förtid för att ge en bättre chans för barnet (inte få hjärnskador pgav dåligt flöde osv) eller för att inte riskera att barnet dör i magen.
å som alla förtidigtfödda så är det inte riskfritt att födas förtidigt, tex som väldigt liten eller väldigt tidig...
Forskning? det är helt normalt känt fakta sen länge, så det finns säkert hur mycket forskning som hellst men inget jag ens sökt...
TS du skall inte vara oroligt de gör säkert extra koller på dig å om barnet börjar visa att den inte växer som den skall så gör det säkert de de kan för er! Man kan ju tyvärr inte styra över vad som sker...
men visst finns det inte dokumenterat å utrett varför barnet inte växte så har du svårare att få igenom dina krav (på tex flödesmätningar, medeciner osv)... det gäller tyvärr att alltid ligga ett steg framför å veta allt för att kunna kräva saker å få saker gjorda som man vill... jag vet av erfarenhet, annars hade vi inte haft vår dotter i liv i dag... (hon vägde 354 gr och var 27 cm som minst, är nu 10 år å helt normal tjej)
Lycka till!