• elise mamma

Svår Hf med akutsnitt v31+6, nu gravid igen?

Någon med liknande erfarenhet?

Från diagnos till snitt tog det 2dagar och från symptom till snitt ca 1-1,5v.
    Blev sjuk ganska så fort om man jämför med andra här på Fl som ofta kunnat bli ordinerade sängliggande eller medicinering och klarat flera veckor.

När jag kom in på förlossning hade de väldiga huvudbry över varför jag var så illa därran som jag faktiskt va med sa ändå att jag skulle bli inlagd och få ligga till v36 och sen snitt eller igångsättning. Så blev det inte.

Idag mår vi bra båda 2, jag var "sjuk" i ungerfär en månad efter snitt men vi stannade bara totalt 3v efter förlossningen.

Är nu en smula orolig då jag går in i v20 nu på tisdag och det börjar dra ihop sig en aning. Har blivit förvarnad av min doktor på antenentalmottgningen att jag skulle "räkna med" att få Hf även denna gång...

Någon i samma sits eller någon som vart det :)

• Svar på tråden Svår Hf med akutsnitt v31+6, nu gravid igen?
  • pritt

Hej!
    Mina symptomer kom snabbare än dina, det tog 3 dagar, sen fick jag svår kramp och fick urakut snitt i v 27+3. det gick väldigt fort allting.
    Men 3 år senare bestämde vi oss för barn nr 2
    Jag fick lite extra kontroller, och jag hade förberett mig väl innan, gått ner i vikt, åt bra och rörde mig. Mitt blodtryck var jämt och bra hela tiden, hon kom med planerat sitt i v 39 och vägde 3800, 3 kilo mer än hennes storasyster :)
    Jag var rätt nervös i vissa stadier, bla som du skriver efter v 20 och sedan vid 27 när vårt första barn föddes, och sedan runt 32 då trodde jag att det skulle komma, men allt var bra!
    Försök behåll lugnet, och gå på extra kontroller, det hjälpte mig att behålla lugnet! Nu känner du ju igen vissa symptomer och kan söka hjälp fort!
    Lycka till!

• MoMaJo

Hej!
    Hade samma upplevese som du (TS). Allt gick kanonfort från diagnos till att bebisen var född, för mig föddes han i v 27+2. Nu i min andra graviditet så har jag passerat v 28+4 idag och mår änså länge kanon bra. Dock har jag foglossning och blivit sjukskriven för det och det har gjort att jag har tagit det mycket mycket lugnar än förra gången. Det hjälper säker väldigt mycket.
    Från v 22 har jag gått på kontroller varje vecka för blodtryck och äggvita allt ser mycket bra ut även flödesmättningarna har varit bra och likaså växer barnet bra i magen. Har haft 4 ul. För att ha koll på bebisen. Äter även trombyl för att mininera risken för blodproppar.
    Hoppas det går bra för dig!
    Lycka till!

Svar på tråden Svår Hf med akutsnitt v31+6, nu gravid igen?