• Vår stora lillbebis

Skadad i kattslagsmål??

Hej!
    Undrar om det är någon vars utekatt brukar hamna i slagsmål?
    Vår kastrerade hankatt har varit utekatt i några månader nu och har flertal gånger slagits med en katt här i området och fått sårskador som vi fått åka till veterinären med och fått antibiotika.
    Är det vanligt att de skadar sig så mycket i slagsmål, jag menar så att man måste söka vård??

• Svar på tråden Skadad i kattslagsmål??
  • fru smurf

emme 86 skrev 2009-06-07 18:45:50 följande:

Vår stora lillbebis skrev 2009-06-07 18:39:10 följande: Ja det är tråkigt när man ser att dem har ont o är ledsna, men dom lär sig, det tar lite tid bara. Sen är det ju URTRÅKIGA pengar att lägga ut för det är ju inte billigt precis. Vi gjorde så sista gångerna att vi rengjorde bölden med koksalt och en liten spruta(utan nål naturligtvis), sprutade in koksaltet i bölden precis som dem gör hos vet och behandlade med överbliven pencillin. För oss har det alltid blivit över några tabletter efter varje omgång som vi sparat, men det beror ju på vad man får utskrivet förstås.
    Jobbar inom vet. branchen och jag skulle starkt avråda dig från att ge halva pencilin kurer. Ni gör helt rätt som spolar och håller såret öppet några dagar men ge INTE antibiotika om ni inte har en hel kur. Detta för att bakterierna inte ska bli resistenta. Vilket kan bli väldigt jobbigt både för er och katten. Inte kul.
    Men fortsätt som ni gör. tvätta och spola rent med Nacl och håll såret öppet (tvätta bort skorpan som bildas) i ca 3-4 dagar så såret får en chans att läka innifrån och ut så ska ni se att det i 9 fall av 10 läker fint. Även utan antibiotika. (obs detta gäller inte om såret gått i nekros då krävs det att ett vet. skrapar rent såret för att få bort det döda)

Ledsen om det blev lite utanför tråden TS... Men du kanske oxå kan bli hjälpt av mitt råd
    Lycka till med era kissar!
    Det brukar vara tuffast i början tills dem gjort upp om reviret.
  • Vår stora lillbebis
    kaksmulan skrev 2009-06-07 18:49:15 följande:
    oftast räcker det med att tvätta ur bölderna och såren de får. Bölderna brukar komma drygt 24 h efter slagsmålet och när man ser dem (eller märker att de blött ned soffan ) så kan man "tömma" bölderna och skölja ur dem med saltlösning. Blir katten slö och inte äter efter det så tar man dem till veterinären för penicillin. Så gör vi i alla fall som oftast. Katter har en fantastiskt förmåga att läka själva!
    Ja vi trodde det skulle läka själv den här gången, han slogs i tisdags men så blev han dålig nu i helgen
  • fru smurf

emme 86 skrev 2009-06-07 18:52:36 följande:

Ja det funkar kanske för vissa, men inte på mina katter. Vi har försökt utan pencillin men de går inte. Vi tömmer o rengör och sen läker det o blir till en böld igen under som blir ännu större o vandrar iväg. Så jag rekomenderar att använda pencillin i vilket fall.
    Ni måste hålla såret öppet och spola i 3-4 dagar. För såret måste läka innifrån annars blir det bara en ny ficka så fort skorpan kommer och bakterierna börjar frodas igen.
  • emme 86

fru smurf skrev 2009-06-07 18:54:28 följande:

Jobbar inom vet. branchen och jag skulle starkt avråda dig från att ge halva pencilin kurer. Ni gör helt rätt som spolar och håller såret öppet några dagar men ge INTE antibiotika om ni inte har en hel kur. Detta för att bakterierna inte ska bli resistenta. Vilket kan bli väldigt jobbigt både för er och katten. Inte kul.Men fortsätt som ni gör. tvätta och spola rent med Nacl och håll såret öppet (tvätta bort skorpan som bildas) i ca 3-4 dagar så såret får en chans att läka innifrån och ut så ska ni se att det i 9 fall av 10 läker fint. Även utan antibiotika. (obs detta gäller inte om såret gått i nekros då krävs det att ett vet. skrapar rent såret för att få bort det döda)Ledsen om det blev lite utanför tråden TS... Men du kanske oxå kan bli hjälpt av mitt råd Lycka till med era kissar!Det brukar vara tuffast i början tills dem gjort upp om reviret.
    Nej nej, jag har aldrig gett min katt en halv kur, alltid gett en hel men tagit överblivna tabletter som vi sparat.
  • kaksmulan
    fru smurf skrev 2009-06-07 18:56:26 följande:
    emme 86 skrev 2009-06-07 18:52:36 följande: Ni måste hålla såret öppet och spola i 3-4 dagar. För såret måste läka innifrån annars blir det bara en ny ficka så fort skorpan kommer och bakterierna börjar frodas igen.
    Precis!
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • fru smurf

emme 86 skrev 2009-06-07 18:58:17 följande:

fru smurf skrev 2009-06-07 18:54:28 följande: Nej nej, jag har aldrig gett min katt en halv kur, alltid gett en hel men tagit överblivna tabletter som vi sparat.
    Jaha oki missuppfattade dig då
  • emme 86

fru smurf skrev 2009-06-07 19:01:40 följande:

emme 86 skrev 2009-06-07 18:58:17 följande:
    Jaha oki missuppfattade dig då
    Det är okey, jag var nog lite otydlig kanske.
  • Vår stora lillbebis

fru smurf skrev 2009-06-07 18:54:28 följande:

Jobbar inom vet. branchen och jag skulle starkt avråda dig från att ge halva pencilin kurer. Ni gör helt rätt som spolar och håller såret öppet några dagar men ge INTE antibiotika om ni inte har en hel kur. Detta för att bakterierna inte ska bli resistenta. Vilket kan bli väldigt jobbigt både för er och katten. Inte kul.Men fortsätt som ni gör. tvätta och spola rent med Nacl och håll såret öppet (tvätta bort skorpan som bildas) i ca 3-4 dagar så såret får en chans att läka innifrån och ut så ska ni se att det i 9 fall av 10 läker fint. Även utan antibiotika. (obs detta gäller inte om såret gått i nekros då krävs det att ett vet. skrapar rent såret för att få bort det döda)Ledsen om det blev lite utanför tråden TS... Men du kanske oxå kan bli hjälpt av mitt råd Lycka till med era kissar!Det brukar vara tuffast i början tills dem gjort upp om reviret.
    Ingen fara jag är tacksam för alla råd ni ger!
  • Vår stora lillbebis

Håller ni katterna inne efter ni varit hos veterinären med varböld?

• kaksmulan
    Vår stora lillbebis skrev 2009-06-07 19:12:04 följande:
    Håller ni katterna inne efter ni varit hos veterinären med varböld?
    Ja, så länge de behöver tratt och penicillin får de stanna inne.
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • emme 86

Jag säger som kaksmulan, dem får stanna inne tills dem ätit upp sin kur o mår bra igen.

• CTMT

Ja håll katten inomhus tills allt är läkt och penecillinkuren är tagen.

TS - Vet ni vilken katt det är som han brukar hamna i slagsmål med? Om katten inte har någon ägare så kanske ni kan ta hjälp av några som fångar in den så den kan få ett eget hem...
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Vår stora lillbebis
    CTMT skrev 2009-06-07 22:19:49 följande:
    Ja håll katten inomhus tills allt är läkt och penecillinkuren är tagen.
    TS - Vet ni vilken katt det är som han brukar hamna i slagsmål med? Om katten inte har någon ägare så kanske ni kan ta hjälp av några som fångar in den så den kan få ett eget hem...
    Ja han får vara inne nu tills han ätit upp kuren...
    Ja vi vet vilken katt det är han slåss med, dels såg vi förra gången att han sprang iväg och sen har andra i området berättat om den katten. Det är en okastererad hankatt som har ägare men som tydligen inte tycker att man behöver kastrera
  • fru smurf

Vår stora lillbebis skrev 2009-06-08 07:20:21 följande:

Ja han får vara inne nu tills han ätit upp kuren... Ja vi vet vilken katt det är han slåss med, dels såg vi förra gången att han sprang iväg och sen har andra i området berättat om den katten. Det är en okastererad hankatt som har ägare men som tydligen inte tycker att man behöver kastrera
    Det där är ett vanligt problem. Tycker synd om er och katten (katterna)
    Jag förstår mig inte på såna resonemang. Ta er ett snack med honom tillsammans och säg att om han inte kastrerar sin katt så får han nog lov att börja hjälpa till att betala veterinärräkningarna. Då brukar det bli annat ljud i skällan
    Hoppas det löser sig för er!!!
    Lycka till!!
  • CTMT
    Vår stora lillbebis skrev 2009-06-08 07:20:21 följande:
    Ja han får vara inne nu tills han ätit upp kuren... Ja vi vet vilken katt det är han slåss med, dels såg vi förra gången att han sprang iväg och sen har andra i området berättat om den katten. Det är en okastererad hankatt som har ägare men som tydligen inte tycker att man behöver kastrera
    Håller med ovan. Ta ett snack med ägaren, ta med dig en vän eller granne som känner likadant så er röst blir högre än ägaren. Lyssnar inte ägaren så kan man alltid skicka djurvårdsinspektören på honom ;) Ett samtal eller besök från dem brukar hjälpa! 
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Vår stora lillbebis

Tack för ert stöd, tycker så himla synd om vår misse som verkligen älskar att vara ute!
    På djursjukhuset sa de att man kan ringa till kommunen och anmäla ägaren men det känns som att det är bättre för grannsämjan om vi försöker prata med ägaren först.

• Moajensen

Min katt har varit i slagsmål och varigt öga, ska man ta honom till veterinären då?

Svar på tråden Skadad i kattslagsmål??