• LolloLindberg

födda vecka 34 , hur gick det sen?

Ja precis som frågan ..
    Är i vecka 33+0 i dag , går alltså in i vecka 34 och pga mycket sammandragningar och förkortat livmodertapp sitter jag nu och funderar på hur min lilla pojke skulle klara sig om han kom nu .. Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden födda vecka 34 , hur gick det sen?
  • Dahlia

Min dotter är född i vecka 34 och allt  gick jättebra.

Men några veckor innan hade jag fått cortisonsprutor för lungmognanden också.
    Förlossningen gick som den ska.. Det enda var att vi fick vara kvar på neonetal i några veckor efter och hon fick sondmatas samt sola en del eftersom hon hade ganska mycket gulsot.

I år fyller dottern 13 år och det har aldrig vart nån skillnad på henne och de som är lika gamla. Möjligtvis att hon var lite mindre än de andra barnen det första året.

Sonen höll sig i magen tills vecka 36 och med honom fick vi åka hem dagen efter förlossningen. Med honom hade jag också hunnit få cortisonsprutor när han höll på att komma i vecka 32.
    Men med "bara" två veckors skillnad är det ganska stor skillnad på barnen när de föds.

Så knip, för varje dag som går är det bra att den ligger i magen. Men det är oftast ingen fara när de kommer lite tidigt

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Jessika82

min son föddes i v34 precis en vecka efter vi hade flyttat..... han vägde 2965g och var 51cm lång.
    hjärtljuden gick ner och det blev akutkjejsarsnitt och sen fick vi vara kvar på neonatal och sen fick vi hemsjukvård.

nu är han 11månader och det är full fart på den lilla skrutten.

• knutpunkt08

Lilleman föddes i v.34+5, vägde 1980 g. och var 44 cm lång. Han fick sondmatas i två veckor parallellt med amningen och sola en gång innan han blev utskriven från neo. Sedan hade vi bara vägning på BVC, ingen annan uppföljning.
    Nu är lillen 10 månader och väger 9140 g. och är 72.5 cm. Han kryper väldigt mycket och ställer sig upp mot och går utefter möbler, försöker även resa sig själv utan stöd. Pratar en hel massa "mamman, pappa, lampa, e de?, bada, titta , blomma" mm. Han har mår som en prins och har gjort det hela tiden.

Lycka till!

• Mamma till bröderna bus

Min son är född i v 33+3, han låg på neo i 10 dagar, han hade en sond i näsan som han fick mat från (amningsstrul) han hade rätt kraftig gulsot och fick sola rätt mycket, låg på en värmemadrass som hjälpte honom att hålla värmen och såklart övervakning =) efter 3 dagar så var alla sladdar utom sutrationsmätaren kvar (mätersyrehalten i blodet) en dag senare så försvann värmedynan, 5 dagen fick vi in honom på samvården (där låg både jag och mannen och sonen) där låg vi till gulsoten var borta, fick sen åka hem på permis med hemsjukvård så länge han hade soneden, då han skulle ha varit född blev vi utskrivna från sjukhuset. Allt har gått jättebra, han är nu 2½ min lilla groda ska bli 3 i höst =) han är världens busigaste, knasigaste, underbaraste lille kille som finns förståss ;) Vid 1½ årskontrollen fick han ok stämpel i rumpan, då var han ikapp både till storlek och utveckling..

• Zhra

Kl. 11.50 den 12/4 snittades lille Thor ut och skrek på en gång enligt min sambo. Han vägde 1900 gram, liten för sin ålder, och var 44 cm lång. Direkt ned till BIVA där han fick cpap, syrgas, glukos, antibiotika och värmemadrass.
    Första gången jag fick se min son var på de bilder min sambo skrivit ut, som personalen på BIVA tog. Jag låg på IVA i 7 timmar, sedan fick jag åka vidare till en medicinsk eftervårdsavdelning. Där fick även jag antibiotika och efter ytterligare 2 timmar fick jag permis så att jag kunde träffa min lille prins. Han var mycket tagen, men sondmatades och klarade av att äta hela 5 ml varannan timme. Cpap:en hade han i 4 dygn, och efter det endast syrgas. Glukosen minskade allteftersom han började äta större måltider och efter 11 dagar på BIVA så blev han av med även den. Efter 2 veckor hade han endast värmemadrassen, sonden och ett apnélarm, då fick vi äntligen ta honom till det Patienthotell som jag och sambon bodde på. Efter ytterligare en vecka så blev vi utskrivna till hemsjukvård, men även den slapp han efter 6 dagar. Det gick i raketfart de sista 2 veckorna och nu äter han hela 160 ml per måltid, med flaska, och är hur nöjd som helst

Den 12/6 blir han två månader, och idag väger han 3475 gram och är 52 cm lång.

• Anki85

mina tvillingar föddes i v 34+4
    och de vägde 2315g och 2885g fick ligga på värmebädd och sondmatas på neo.
    på 7e dagen ammade stora tjejen fulla mål och kunde slippa sonden efter 9 dagar.
    lilltejejen hade kvar sin sond tills vi kom hem från neo 12 dagar.
    sedan hade vi neovård i hemmet i ytterligare en vecka innan vi blev utskrivna och fick gå till vanliga BVC
    fick sola 2 dygn men efter det har de inte haft några komplikationer.

tjejerna är nu 11 månader och är lika busiga som andra barn.

• anju79

Min gosse kom i v 34+5. Legat inne 2 ggr pga sammandragningar o fått kortison och Bricanyl. Han vägde 2570g och var 44 cm. Kom med akut snitt pga värkar och sätesbjudning, Mådde hur bra som helst. Inskriven på Neo i 2 dagar men låg hos mig på FL hela tiden. Lite kladd med amningen de fösta dagarna och fick extra på kopp/flaska. Vi åkte hem efter 5 dagar. I dag är han som vilken 5 månaders som helst. Väger 6500 g och är 62 cm.

• Froggis76

Födde min pojke i v 34+2, 44 lång ovh 2090 g. Låg inne 2 veckor med värmemadrass, sondmatning i kombination med amningen och solning en gång. men idag är han en lång och ståtlig 6 åring!

Svar på tråden födda vecka 34 , hur gick det sen?