Ångest på grund av brist på kontroll, någon mer?
Jag är i vecka 35+6 idag och har sedan 1-2 veckor börjat bli rädd och få ångest inför förlossningen som närmar sig med stormsteg. Det är dock inte rädslan för att det ska göra ont eller så som ger mig ångest utan det är bristen på att ha kontroll.
Jag ska förklara lite närmare.
Jag har sedan 15 år tillbaka en relativt djup depression och har haft mycket ångest under de senaste 5-6 åren. Jag är en person som vill ha kontroll på saker och ting och veta vad som görs och vad som händer. Det har blivit bättre de senaste året då jag gått i KBT. Men nu är det tillbaka när det gäller förlossningen.
Jag känner panik inför att inte veta att den och den dagen så kommer det sätta igång, hur kommer jag reagera (jag är rätt att jag totalt kommer tappa kontrollen över mina känslor), hur lång tid kommer det ta, hur många dagar kommer jag vara kvar, bagatellsaker som hur det är med mat och dryck, sovmöjlighet för min man, hur personalen kommer vara osv osv.
Jag ska ta upp detta med min BM imorgon när vi ska till henne. Men jag tänkte också kolla här om det är någon mer som känner eller har kännt liknande och hur har ni hanterat det? Jag känner att jag inte vet hur jag ka hantera detta just nu.