• CaCC

Ångest på grund av brist på kontroll, någon mer?

Jag är i vecka 35+6 idag och har sedan 1-2 veckor börjat bli rädd och få ångest inför förlossningen som närmar sig med stormsteg. Det är dock inte rädslan för att det ska göra ont eller så som ger mig ångest utan det är bristen på att ha kontroll.
    Jag ska förklara lite närmare.
    Jag har sedan 15 år tillbaka en relativt djup depression och har haft mycket ångest under de senaste 5-6 åren. Jag är en person som vill ha kontroll på saker och ting och veta vad som görs och vad som händer. Det har blivit bättre de senaste året då jag gått i KBT. Men nu är det tillbaka när det gäller förlossningen.
    Jag känner panik inför att inte veta att den och den dagen så kommer det sätta igång, hur kommer jag reagera (jag är rätt att jag totalt kommer tappa kontrollen över mina känslor), hur lång tid kommer det ta, hur många dagar kommer jag vara kvar, bagatellsaker som hur det är med mat och dryck, sovmöjlighet för min man, hur personalen kommer vara osv osv.

Jag ska ta upp detta med min BM imorgon när vi ska till henne. Men jag tänkte också kolla här om det är någon mer som känner eller har kännt liknande och hur har ni hanterat det? Jag känner att jag inte vet hur jag ka hantera detta just nu.

• Svar på tråden Ångest på grund av brist på kontroll, någon mer?
  • Grodan12

Alla praktiska detaljer kan du ju ha koll på eller din man ha koll på. T ex sovmöjlighet osv.
    Hur förlossningen blir är ju supersvårt att säga. Mitt tips är att läsa på ordentligt och vara så förberedd det går. Jag har börjat läsa Gudrun Abascals bok Att möta förlossningssmärta och faktiskt kommit på en del saker som kanske kan hjälpa mig. Har haft två dåliga förlossningsupplevelser och vill undvika att den här också blir dålig.
    Sedan kan det vara bra att verkligen förbereda sig på att det kanske inte blir som man tänkt sig. Jag har t ex inte kunnat få den bedövning jag önskat pga olika skäl. Jag har också varit alldeles för trött, det tänkte jag undvika denna gång, om möjligt.

• Grodan12

Att skriva listor på allt det praktiska och att skriva någon slags födelsebrev till förlossningen kanske kan hjälpa lite.
    Tänk också på att det finns en tid bortom själva förlossningen då amning ska igång med alla hormoner - detta kan påverka en väldigt mycket om man är känslig. Det är inte superenkelt med amning alla gånger. Personalen kan behöva hjälpa till extra. Så att du är förberedd på detta också.

• CaCC

Men det största är ju att inte veta NÄR det kommer att ske. Vet inte alls hur jag ska hantera det.

• Grodan12

Nej, det går ju inte att veta om man inte får datum för PKS eller igångsättning.
    Räkna dock med att gå över tiden om du ska vänta in spontan förlossning, det här med att hänga upp sig på ett BF-datum är INTE bra. Det troligaste (statistiskt) är ju att den INTE kommer den dagen iaf.
    Lev på "som vanligt" och boka upp saker så att du har något vettigt att göra varje dag, är mitt tips. Se dock till att vila så att du nte kör slut på dig.
    Att tvätta eller fixa med något pyssel samt att vila en hel em är också något vettigt.

• CaCC

Problemet för mig är ju att jag får världens panikångest av att inte veta när det kommer ske och jag känner att "jag har inte tid att föda barn".
    Jag har nämligen vid flera tillfällen det senaste kännt att jag borde ringa till förlossningen och rådfråga eftersom jag har kännt att det kan vara lite på G (till saken hör också att jag behöver åka in tidigare än andra på grund av medicinering som måste kontrolleras inför förlossning) men eftersom jag då om jag ringer kanske kommer få åka in så passar det inte in i mitt schema just då och då ringer jag inte. Vet att det låter jättekonstigt och det är svårt att förklara känslan, men det är sååååå himla jobbigt att känna så.

• Grodan12

Ojdå, det var inte bra. Det låter mycket stressande. Vet BM detta? Eller är det det du ska ta upp med henne nu?

• CaCC

Jag ska prata med henne imorgon när jag ska dit. Det har kommit de senaste 2 veckorna sen jag var där sist. Blir mer och mer för varje dag.
    Kan inte tänka mig att det är nåt bra för bebis i magen att jag känner som jag gör heller.

• Grodan12

Nej, håller med. Är det ditt arbete som stressar dig, dvs att få ihop det och förlossning?

• CaCC

Nej, jag är egen företagare och har inte jobbat på länge. Det är sånna bagatellsaker som att det kan vara nåt på tv, att jag har tänkt laga nån viss mat, att jag inte kommer få med mig allt i bb-väskan, att hunden inte har varit ute osv osv.

• Grodan12

OK, vad tror du själv att det beror på?
    Är du orolig för något annat, men fokuserar på de här bagatellerna?
    Kan du göra en lista på allt som ska vara avbockat innan det är OK att åka till förlossningen, så har du koll på allt och behöver inte ha det i huvudet.
    BB-väskan kanske du kan packa klart och "låsa", förutom en lista med mobil, mobilladdare osv.

• CaCC

Jag har ju levt med denna typ av ångest och även en depression i många många år. Men det senaste året har jag varit bättre på grund av antidepressiv medicin och att jag gått i kognitiv beteendeterapi där jag fått verktyg att kunna handskas med mina tankar. Problemet är att just ångesten är svår att bearbeta. Och förlossningen är en så stor grej att det blir överväldigande för att jag inte kan jämföra den med något annat jag tidigare upplevt.
    Jag har försökt att skriva listor på saker som ska vara gjort innan fl, men det är de där vardagliga sakerna som ställer till det. Det som jag inte kan göra i förväg.

• Pyris

Jag är likadan. Jag ska ha mitt 6:e barn nu i dagarna o det som gör mig mest skräckslagen är att jag kan inte har kontrollen eller vet när det startar, att jag hinner in, vilka slags person bm kommer att vara som jag får, att jag blir för påverkad av lustgas att jag inte är med.
    Men mest rädd är jag att över att inte hinna in och att inte veta när. Jag känner mig själv o skulle troligtvis inte kunna handla så lugnt som andra människor gör i krissituationer (om något skulle vara fel med bebis och vi inte skulle befinna oss på förlossningen) utan skulle få hysterisk panik troligtvis istället.

• Grodan12
    CaCC skrev 2009-05-25 14:09:02 följande:
    Jag har ju levt med denna typ av ångest och även en depression i många många år. Men det senaste året har jag varit bättre på grund av antidepressiv medicin och att jag gått i kognitiv beteendeterapi där jag fått verktyg att kunna handskas med mina tankar. Problemet är att just ångesten är svår att bearbeta. Och förlossningen är en så stor grej att det blir överväldigande för att jag inte kan jämföra den med något annat jag tidigare upplevt. Jag har försökt att skriva listor på saker som ska vara gjort innan fl, men det är de där vardagliga sakerna som ställer till det. Det som jag inte kan göra i förväg.
    Lycka till hos BM imorgon!
  • CaCC

Tack så mycket, ska snart åka dit nu, berättar sen vad hon sa. Hoppas nu bara hon lyssnar på mig.

Grodan12 skrev 2009-05-25 15:48:29 följande:
    Lycka till hos BM imorgon!
  • kalskulan

Hoppas det ger dig något, man skall inte behöva må som du gör.
    Har du rutiner för att kontrollera vardagen, ex. och de rubbas är det då du mår dåligt så kanske du behöver ta upp det för det är ju jätteviktigt att bb får veta sånt.
    lycka till

• CaCC

Nu har jag varit hos BM och pratat. Hon förstod mig och lyssnade jättebra. Hon hade aurorasamtal när hon jobbade på förlossningen så jag fick ju ett sånt samtal direkt kan man säga. Jag grät rejält när vi pratade och förklarade hur mins tankar går. Vi kom fram till att ett besök på förlossningen skulle vara bra för att jag ska veta hur det ser ut, få prata lite med dem om att jag är rädd för att ringa in och rådfråga eftersom jag är rädd för att inte bli tagen på allvar osv.
    Så 30 minuter efter jag varit hos min BM ringde hon och sa att jag var välkommen bort till förlossningen för att träffa en BM där.
    Så nu har jag även varit där och fått en rundtur och fått förklarat massa saker hur det går till osv. Så nu känner jag mig lugnare. Sen vet jag ju ändå inte när det kommer sätta igång och vilken dag det är dax att åka in, men det får jag försöka jobba med. Har ju min underbara man som stöttar mig bland annat. Så nu får jag se om jag mår lite bättre de närmaste dagarna, annars får jag ta tag i det mer.

• fx67

Hej CaCC, läste tråden nu och tycker det är TOPPEN att du känner dig lugnare och att du fått ett Aurorasamtal på direkten! Du har en väldigt bra BM och jag är glad för din skull. Jag hade inte alls den grad av ångest som du hade inför min första förlossning men för mig var det ändå viktigt att få kontroll över det man kan få kontroll över. Att lista orosmoln, se om man kan förebygga de på något sätt och att ha en strategi över vad man kan göra om de ändå inträffar var en bra hjälp för mig. Vi gick en förberedelsekurs som hjälpte oss med det här, plus avslappning, andning och kanske ffa Partnerns Roll. Lycka till, stor kram på dig!

• Grodan12

Vad skönt att du har så bra BM!
    Så att det kan bli så bra som det kan.
    Lycka till!

Svar på tråden Ångest på grund av brist på kontroll, någon mer?