• RockNRollMamma

Är det fel att gå ut nån gång när man egentlgien slutat med det???

innan ja vart med barn så va ja ute med vänner o drack o hade kul men sen vart ja gravid o då valde ja att sluta röka o så slutade ja att dricka med o valde oxå att ta bort dom vänner som ej va mina vänner för dom hörde bara av sej innan ja va gravid.

har varit hemma med sonen nu i lite över 2 år o känner nu att det skulle vara kul att kanske ta med sambon ut o ta ett glas vin till mat lr nå men halva mej säger att ja ej ska göra det för då är ja en dålig mamma... då vill ja ställa den frågan till er.. Är man en dålig mamma om man tar ett glas vin o äter mat med sin sambo?? Kan inte riktigt med de där med alkohol ja klarar mej ju bättre utan det men nu frågar ja ju bara inte för att ja kanske kommer göra det men vill bara veta efter som att det är snart 3 år sen som ja drack något...

Hoppas på svar

• Svar på tråden Är det fel att gå ut nån gång när man egentlgien slutat med det???
  • BarbaBus79

Det är väl klart att man inte är en dålig mamma / männsika för att man unnar sig ett gott glas vin...eller två... en kall öl eller fem Så länge man inte är gravid/ammar eller dricker sig berusad framför barnen! Unna dig av livets goda om du själv VILL det! Du är Absolut inte en dålig människa för det! Kram

• hemlig mamma

Så länge inte ditt/dina barn ser dig onykter är det inte fel. Och av ett glas vin blir du itne onykter. Om du känner att du behöver ett par timmar själv med sambon kanske ni kan ordna barnvakt.
    Men vår bvc-sköterska sa att barn blir väldigt oroliga om de ser ens föräldrar bli annorlunda om man druckit lite så att man blir påverkad, även om det bara är lite "lullig".
    Tycker du annars att det fortfarande är fel att dricka, för barnets skull, men ändå vill gå ut, kan ni gott unna er det om ni har möjlighet till barnvakt.

• RockNRollMamma

Oki tack... skulle aldrig kunna dricka inför mitt barn då ja själv är uppväxt med en pappa som är alkoholist =(
    Alkoholen har förstört mycket i mitt liv o det har väll oxå vart en del i det att ja ej vill dricka egentligen men vill kunna koppla av o vara mej själv oxå o inte bara vara mamma men samtidigt vill ja ju att min son ska känna sej trygg.

• Gestilja

Hej! Har också varit hemma lite mer än 2 år med mina barn nu, går ut då och då, åker iväg bara jag och sambon, bara jag eller sambon med eller utan vänner. Och det tror jag bara gör oss till bättre föräldrar för vi får vara "nina och tobbe" ibland utanför vardagen.

Självklart är du ju inte en dålig mamma om du vill gå ut och äta gott och dricka ett glas vin med din sambo. Kommer ju bara göra att du får känna den där saknaden efter ditt barn, får lite egentid med sambon ute utanför hemma miljö vilket bara är bra för alla.

Theo 070424 och Tyra 080505 och en mini i magen bf 16nov.
  • Dixie

man behöver väl inte ge upp sitt gamla liv bara för man blir förälder - klart du kan gå ut och äta en bit mat och dricka vin!

• RockNRollMamma

Gestilja: tack för ditt svar... då vet ja =)

• hemlig mamma

Håller med gestilja - som par behövs egentid ibland. (Även bara egen egentid.) Rådgivare och andra rekomenderar att man som par försöker få barnvakt och är för sig själv i bland.

• RockNRollMamma

tack för att ni övertygat mej om att ja ej är en dålig mamma om ja går ut... Det jobbiga är väll nu att om ja skaffar barnvakt så vet man ej hur det kommer gå eftersom ja ej har haft någon barnvakt åt sonen förut... men värt o ge det en chans iaf för att få lite egen tid.

• Gestilja
    LiamsMamma skrev 2009-05-14 20:42:07 följande:
    tack för att ni övertygat mej om att ja ej är en dålig mamma om ja går ut... Det jobbiga är väll nu att om ja skaffar barnvakt så vet man ej hur det kommer gå eftersom ja ej har haft någon barnvakt åt sonen förut... men värt o ge det en chans iaf för att få lite egen tid.
    Absolut värt att ge det en chans! Ta nån som är nära barnet så brukar det inte vara några problem.
    Theo 070424 och Tyra 080505 och en mini i magen bf 16nov.
  • RockNRollMamma

Gestilja: You got mail

Svar på tråden Är det fel att gå ut nån gång när man egentlgien slutat med det???