• Penno

Bilstol som kopplar ur airbagen

Vi har en Mercedes och fick reda på i veckan att de INTE kopplar ur airbagen. Om vi ska ha ett barn fram innebär det att vi måste köpa en stol som är specialdesignad för att just koppla ur airbag-funktionen. Stolarna som Mercedes har är bla. en från 9 till 18 kg och 15-36 kg. Båda dessa är framåtvända. Jag VILL INTE ha min tvååring framåtvänd! Vet någon här om det finns någon sån här typ av stol som man kan ha bakåtvänd?

• Svar på tråden Bilstol som kopplar ur airbagen
  • Bumbi6666

Kan du inte ha ditt barn i baksätet?

• Tess76

På vår Saab kopplade dom heller inte ur, men dom monterade bort den. Kanske ni kan göra det?

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • lia76

MEn alltså, måste ni köpa en ny stol till bilen.
    Alltså passagerarstolen?
    För det finns ju inte barnbilstolar som kopplar ur airbag.

Annars får ni väl ha den i baksätet.

Men du behöver ju inte köpa bilbarnstolar som enbart Mercedes har.
    Finns ju en massa Kta Graco eller något som passar alla sorters bilar.
    Men finns inga bilbarnstolar som kan kolla ur airbagen.

Då får en bilverkstad montera bort den isåfall om det inte går at tkoppla ur den.

Stella och Ida
  • chrissepisse
    lia76 skrev 2009-04-25 09:48:08 följande:
    För det finns ju inte barnbilstolar som kopplar ur airbag.
    Mercedes bilbarnstolar kopplar vad jag vet visst ur airbagen och det är därför man måste ha en stol från dem om den ska vara på passagerarplatsen fram. Jag har inte själv haft en Mercedes, men en före detta kollega hade en a-klass och de fick köpa en stol från Mercedes. Jag är dock säker på att den var bakåtvänd och att det inte var ett babyskydd så det tycker jag ts ska dubbelkolla, det vill säga att det finns bakåtvända stolar till större barn. En nackdel är att dessa stolar är betydligt dyrare än vanliga märkena på marknaden.
  • lia76

Men hur kan en bilbarnstol koppla ur en airbag är mest min undran

Stella och Ida
  • Micke
    lia76 skrev 2009-04-25 09:57:39 följande:
    sitter en liten transponder i stolen, som gör att bilen kopplar ut airbagen.
  • ming
    lia76 skrev 2009-04-25 09:57:39 följande:
    Det undrar jag med? Då måste ju bilbarnstolen ha någon kontakt som man stoppar in nånstans, eller nåt liknande. Låter väldigt invecklat och krångligt.

Men ts, varför kan du inte ha barnet i baksätet?
  • ming
    Micke skrev 2009-04-25 09:59:53 följande:
    Jaha, då fick jag väl svar på min fråga. Konstigt, jag har aldrig hört talas om såna bilbarnstolar.
  • lia76
    Micke skrev 2009-04-25 09:59:53 följande:
    ok.
    Stella och Ida
  • Tess76

Men det är aldrig 100% säkert att enbart koppla ur airbagen!

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • lia76

Jag har läst att säkraste platsen att placera barnet på är mitten bak, bakåtvänd

Stella och Ida
  • Penno
    Bumbi6666 skrev 2009-04-25 07:21:32 följande:
    Kan du inte ha ditt barn i baksätet?
    Vi måste nog förmodligen byta bil då bilbarnstolen gör att vi måste dra fram passagerarsätet rätt mycket. Platsen fram blir därmed för liten för oss, jag måste sitta med knäna uppe mot instrumentbrädan för att rymmas :)
  • Anderssammy

Vet att detta är en gammal tråd och kanske inte så aktuell längre. Men måste bara skriva!! Är så j-la trött på alla som svarar i forum trots att de bara gissar eller tycker.. Vet man inte, håll käft!!! Och om någon här undrar för att kunna placera ett barn fram har vederbörande troligen en eller annan anledning till detta, och behöver ej upplysas om att man kan ha barnet bak! Sköt ert och håll er borta om ni inte har ett vettigt svar!!!!!

Svar på tråden Bilstol som kopplar ur airbagen