• fru Ingeborg

Bo/jobba utomlands ett år? erfarenheter??

Vi funderar på (lååång planering) att eventuellt åka och jobba utomlands ett år. Jag är sjuksköterska och mannen lärare.

Någon som har erfarenhet av att åka? Hur gamla var era barn? (vi funderar på att åka när barnen åtminstone börjat lågstadiet dvs om tidigast 6-7år) Vart åkte ni? Hur skötte ni allt praktiskt med bostad både där ni var och hemma? Vad ska vi tänka på? Hur länge planerade ni?

Vill veta allt

• Svar på tråden Bo/jobba utomlands ett år? erfarenheter??
  • amnai

Ett tips är att höra med svenska skolor utomlands, eller internationella skolor, som kan vara intresserade av era yrkeskunskaper. Enklast är ju inom Europa, pga av arbetstillstånd.

Sen tror jag att ett år är för liten tid att bo utomlands, det kommer kännas som en lång semester särskilt för barnen som inte riktigt hinner landa i sin nya situation förrän de flyttar tillbaka till Sverige. Nytt språk och sen Sverige igen, nja... vi bor utomlands permanent, men vad jag sett av svenska familjer utomlands är att 3 år, minst, är en bra tidsperiod, då hinner man känna att man verkligen bor på den nya platsen.

• fru Ingeborg

Vart bor du?

o jag som tyckte att 3 år kändes för länge

• amnai

Vi bor nu i USA, har tidigare bott i Sao Paulo, Brasilien, och Prag, Tjeckien. Flyttade från Sverige 1996 pga makens jobb, vi tror inte vi flyttar tillbaka till Sverige. Men man vet ju aldrig.

Fördelen för er vore ju att ni skulle kunna jobba på en skola, internationell eller svensk, och därmed har även barnen bra skola på plats. Det är också arbetsplatser som är vana vid att ta hand om nyinflyttade, både elever och personal.

Internationella skolan i Prag är jättebra, där jobbade lärare och personal från flera länder. Bara som exempel.

• fru Ingeborg

Min man är inne på att jobba på någon internationell/svensk skola. För min del kan jag ju jobba på nästan varje sjukhus om det skulle vara så.

Annat vi bör tänka på?

• amnai

Sjuksköterskor har legitimation i många länder, så det är inte så enkelt, förutom EU. Men du kan säkert jobba som undersköterska eller liknande.

• fru Ingeborg
    amnai skrev 2009-04-20 12:35:40 följande:
    Sjuksköterskor har legitimation i många länder, så det är inte så enkelt, förutom EU. Men du kan säkert jobba som undersköterska eller liknande.
    Är inte jätteinsatt men har förstått det som att det är inte så stora problem att få legitimation i andra länder om de behöver sjuksköterskor dvs... Sveriges sjuksköterskor är ofta mer utbildade än i andra länder..
  • lilla mej

maste bara saga det 1sta aret var jobbigt.... skulle aldrig aka och bosatta mig utomlands i "bara" 1 ar. Det tar ungefar det att komma in i samhallet, rutiner och ett normalt liv, innan dess ar det bara kaos.

• lilla mej

och jag skulle ju bara aka och vara borta i 3 manader det skrattar jag nu 8 ar efter da jag fortfarande ar "utomlands"

• amnai

Precis. Speciellt med barn är det sådär att vara borta i ett år.

Tre år går fort!

Vi skulle bo utomlands sådär tio år, sa vi när vi flyttade 1996. Men nu 13 år senare inser vi att vi troligen stannar utomlands. Kanske.

• drea

Min man jobbar i Oslo och jag är föräldraledig lärare som jobbar i Stockholm. Har precis fått reda på att jag inte har något jobb att komma tillbaka till i höst, så kanske letar jag lärarjobb i Oslo. Kanske vore det något för er?
    Svenska sjuksköterskor finns det gott om här! Och jobb med. Språket är inga problem och kulturen är lika.
    Vi har hyrt ut huset i Sverige och hyr lägenhet i Oslo. Men kanske säljer vi det om jag väljer att flytta för att jobba. Men det är ändå skönt att ha något att komma tillbaka till när man flyttar hem. Vi hade inga problem med att hitta hyresgäster, tog dock en viss tid innan den RÄTTA kom... och en som var villig att betala det vi ville ha.

Svar på tråden Bo/jobba utomlands ett år? erfarenheter??