• pheron

Viktuppgång på lillen

Hej!
    Vår lilla prins kom till världen efter akutsnitt i v.35+0, dock var han tillväxthämmad så han vägde bara 1800g och var 42 cm lång.
    Han var pigg från början och vi behövde bara ligga på neo i två veckor men vi har haft "problemet" att han inte vill gå upp i vikt.
    Han har en alldeles perfekt egen liten kurva men den är ganska långt under "normalkurvan". Vi har varit på besök på neonatal med jämna mellanrum sedan han kom men han vill inte lägga på sig.
    Han är nu 20½ månad och vägen 9030g och är 76 cm lång.
    Hur har det varit för era småttingar?
    Skulle vara jättetacksam om jag kunde få lite jämförelser för det känns som om vi är ensammast i världen med det här problemet (vilket vi såklart inte är).

Det är otroligt påfrestande att hela tiden få pikar från släkt och vänner och även sjukvården att han borde äta mer. han äter verkligen bra men är också väldigt aktiv.

Tacksam för svar.

//Emma (Emmamariatherese) & Oliver

• Svar på tråden Viktuppgång på lillen
  • Proletariatet

Tyra föddes i v.24+1, 615 gram tung och 29,5 cm lång.
    Hon fyllde två i november och är alltså 28 månader okorrigerat nu, väger lite över 10 kilo och är 79,5 cm lång.

Vi har precis börjat få tillsägningar av vår bvc sköterska, för viktkurvan dalar, jag vet inte vad man ska göra riktigt, för hon vill inte äta. Dock började jag igår att mixa hennes mat (lika som jag gör till lillebror) och då passade det, så jag kommer nog göra så ett tag och hoppas att det inte var en engångsförteelse. Vet dock inte om det är särskilt bra för utvecklingen, men det rättar kanske till sig när hon får börja förskolan och se att de andra barnen äter.

Jag har väl inget direkt tips tyvärr, men förstår att ni tycker att det är jobbigt, framförallt när det pågått så länge.
    Har ni blivit remitterade till dietist?
    Mvh/ Nanna

• Felicia Adrian

Har hitills inte haft det problemet... Hon ökar i vikt som hon skall och var stor för sin ålder när hon föddes i vecka 32+6. Men om man går enligt kurvorna så ligger hon lägre än "normal bebisar" från födseln..
    Lillan följer iaf sin kurva och då reagerar inte min BVC sköterska och inte vi heller.. Men liten är hon. Hon är 2 veckor gammal korr och är nu 52 cm lång och väger 3465 gram.

Hon ökar 150-250 gram per vecka så BVC sköterskan är nöjd.
    Men liten känns hon som hon är ändå!

Min lilla äter lite jämfört med många "normal" bebisar men massor om man jämför med många andra prematurfödda... så beror helt på vad man jämför med..

Mitt tips är att strunta i vad som är "normalt" och titta bara till ditt barns kurva. Följer ditt barn sin kurva så är det ju jätte bra.
    Barn brukar inte svälta sig så försök att inte bry sig om på hur mycket ditt barn äter.
    så länge ditt barn äter och växer så är det ju jätte bra

• pheron

Vi har varit på neonatal igen och de har startat en utredning på honom för att se att det inte är något som är fel med hans ämnesomsättning, de kommer även kontakta en dietist som skulle räkna hur mycket kalorier han äter per dag och kolla ifall det är för lite.
    Det jobbiga är att man som förälder känner sig otroligt övervakad och man är ju livrädd för att de ska konstatera att han får för lite i sig, då känns det ju som om man svälter honom! Huuu..... Det känns som om vi väntar på att socialen skall komma och knacka på dörren...

• Felicia Adrian

åh stackare... hoppas de hittar något om det är något fel... du behöver inte vara rädd för socialen ni vill ju veta och då är ni inga dåliga föräldrar..

hoppas det är något som går att fixa om något är fel!

kollade när min stora tjej vägde det din gör och då var hon 10,5 månad... men hon ligger högre än normal kurvan...

men däremot en kompis barn vägde precis som din när de var små. idag när de är 18 och 22 år så är de korta jämfört med många andra då de är 155-160 cm men väger normalt för deras längd...
    de är fullt friska och mår bra... men som barn var de alltid de kortste och smalaste bland jämnåriga..

• camillajo

Hej! Förstår hur du har det. Min Moses var ju en riktig lättviktare när han föddes i vecka 27 och 628 gram. Dock är han ungfär lika gammal som din plutt och väger ungefär lika. ca 77 cm och 9 kg. Det är så himla individuellt med viktuppgång, vissa som vägt lika lite som Moses väger idag flera kilo mer medan andra som varit mycket större väger ungefär samma... Min läkare var inte så bekymrad över vikten då han trots allt växer på längden och är pigg i övrigt. Förhoppningsvis kommer de in i en tillväxtperiod igen eller följer sin kurva...

Ha det så bra!

/Camilla

• knäppisen

Du behöver inte vara orolig för att soc ska knacka på dörren. Att han inte går upp i vikt har ju ingenting med dej som förälder att göra. Det är jättebra att ni får hjälp så ni får veta om det är något ni kan göra eller om han bara är en liten kille.

• Double the joy
    pheron skrev 2009-03-10 14:13:27 följande:
    #1 Vi har varit på neonatal igen och de har startat en utredning på honom för att se att det inte är något som är fel med hans ämnesomsättning, de kommer även kontakta en dietist som skulle räkna hur mycket kalorier han äter per dag och kolla ifall det är för lite.Det jobbiga är att man som förälder känner sig otroligt övervakad och man är ju livrädd för att de ska konstatera att han får för lite i sig, då känns det ju som om man svälter honom! Huuu..... Det känns som om vi väntar på att socialen skall komma och knacka på dörren.
    Hejsan!
    Fick mina tvilingar i v 34+0. Adina vägde 2510g Oliwer vägde 1265g. Vi går oxå på kontroll hos neo, där vi får träffa läkare, sjukgymnast och dietist. Nu har Oliwer hela tiden ökat bra i vikt så vi har som tur inte det problemet, men vi har valt att se neobesöken som en bonus. För är där något som är fel så upptäcker de det mycket tidigare än vad kanske vi själva hade gjort. Försök att tänka lite positiv om besöken. Ni går inte där för att personalen ska kontrollera er, utan er lilla prins.
    Hoppas att allt ordnar sig och att de kommer underfund med varför han inte ökar så mycket i vikt.
    Varma kramar Malin
Svar på tråden Viktuppgång på lillen