• MsMagpie

Hjälp mot förlossningsrädsla?

Jag behöver tips och stöd från er som kommit över eller åtminstone känner er lite mindre rädda inför förlossningen. Har haft samtal med auroraBM, men det enda konkreta tips jag fått är att träna andning, vilket inte hjälper mig. Igår var jag hos läkaren för att diskutera snitt som inte blev beviljat eftersom ?vi gör inga snitt tidigare än några dagar innan bf, och då kan du ha hunnit föda iaf?. Hon rådde mig istället att sluta tänka på förlossningen helt och komma tillbaka om 3 veckor. Är då i v 38+0.
    Detta känns som en omöjlighet iom att det är så kort tid kvar och jag kan inte tänka på något annat. Känner stort behov av att bearbeta detta. Jag vill så gärna kunna slappna av och glädjas dessa sista veckor, som det är nu kan jag inte ens föreställa mig att det kommer ett barn efter allt detta.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att hjälpa mig själv? Vad brukar man prata om hos auroran? Det enda jag gjort är att gå igenom min tidigare förlossning, men inte tittat framåt på kommande förlossning. Ni som gjort sk förlossningsplanering, har det hjälpt er och vad har ingått? Ni som fått snitt beviljat, när har ni fått besked och när har snittet gjorts?

• Svar på tråden Hjälp mot förlossningsrädsla?
  • Leather Cravat

Min första förlossning var ett helvete så jag var livrädd när jag blev gravid andra gången.
    När jag var gravid hittade jag något som kallas för "Dyktekniken" (www.enbrastart.se/index.php&view=article&id=64).
    Min andra förlossning blev helt underbar med hjälp av den tekniken.
    Kan vara värt att pröva i alla fall.

Min aurorabm/läkare hjälpte inte så mycket, fick dock en planerad igångsättning (fast sonen ville ut en dag tidigare^^), det lugnade mig liite i alla fall.

• skruttan85

För det första, fråga om det går att byta AuroraBM till någon som du kanske får mera tips och stöd ifrån.

Jag var också livrädd, men hade en underbar auroraBM som hjälpte mig. Vi fick bla åka in en dag till förlossningen jag och min sambo och se hur det såg ut, prova lustgasen, hon förklarade vad som skulle hända steg för steg, t.o.m. vart vi skulle parkera och vad som fanns i alla skåp! Då vart jag lugnare, men var ju ändå rädd. Men jag bestämde mig för att prova. nu i efterhand så undrar jag var det var jag var rädd för?! Eller jag vet ju vad jag var rädd för, att spricka, smärtan, att EDAn skulle göra ont att få (och det gjorde den INTE, man får ytbedövning först, och den sticker till i en sekund, sen känner du inte när dom sätter nålen.) och allt det, men det gick kanonbra!! Jag fick EDA och sedan Bäckenbottenbedövning. Om du undrar mer så skriv till mig.

• MsMagpie

Leather Cravat:
    Tack för tipset! Gick du någon kurs eller tränade du på egen hand? Klarade du dig utan bedövning under förlossningen?

skruttan85:
    Jag har redan försökt byta aurora, men de är väldigt upptagna och jag har inte så många veckor kvar. Problemet är inte att jag oroar mig för hur förlossningen går till utan mer att jag redan vet hur hemskt jag tyckte det var, min förra förlossning slutade i akutsnitt.

• Leather Cravat

MsMagpie skrev 2009-02-21 10:09:21 följande:

Leather Cravat: Tack för tipset! Gick du någon kurs eller tränade du på egen hand? Klarade du dig utan bedövning under förlossningen?
    Finns ingen kurs i detta har jag för mig.
    Men jag övade hemma innan, för att se hur jag lättast slappnade av. =)
    Hade lustgas, den hjälpte mig att slappna av ännu mer.
  • Scilia

Har inga tips..

Vill bara av hela mig önska lycka till och hoppas att det löser sig till ngt bra för dig.

Svar på tråden Hjälp mot förlossningsrädsla?