• Inana83

Du som blev igångsatt och fött fler barn efter!

Jag blev själv igångsatt i v.39 +3 för mitt höga blt påverkade min son för mycket!

Det var inte direkt någon mysig historia och det var en långdragen förlossning på över 14 timmar utan eda bedövning för när jag väl skulle få den började krystvärkarna!

Jag är livrädd för att behöva blir igångsatt igen och behöva ligga i den jävla sängen med fruktansvärda värkar lika länge igen, sist hade jag krystvärkar i 2 timmar. Till slut var jag så trött/utmattad att jag bara låg och grät att ungen får stanna där för jag kan inte trycka mer!

Skulle gärna vilja höra om er som blivit igångsatta vid första förlossningen, hur var nummer 2? Var den lika långdragen? Blev du igångsatt andra gången också?

Denna gången har jag högt blt redan från början av graviditeten och det gör mig ju inte direkt lugn eftersom blt var anledningen till igångsättningen sist...

Nu är jag ju fortfarande väldigt tidigt gravid än så länge, men jag är ju inte direkt mindre nervös för det vill jag lova... Jag tänker fan inte på annat!

• Svar på tråden Du som blev igångsatt och fött fler barn efter!
  • Linda 23

Jag blev igångsatt första också i v.39+3. Andra och tredje har kommit spontant utan några problem.

• Inana83

Linda 23 skrev 2009-02-16 10:54:46 följande:

Jag blev igångsatt första också i v.39+3. Andra och tredje har kommit spontant utan några problem.
    Skönt att höra
  • ebben

"en lång historia"??
    jag födde efter 36 timmar...dock ej igångsatt...det var lite längre hehe.
    Åja,första kom spontant.
    2a blev igångsatt o gick fort-svarade bra på droppet. tog inte 3 tim ens!!
    3e barnet kom ÄNNU snabbare höll på komma i badrummet! o spontant han med...(tog 1tim o 50 min...)

• Dax för syskon

Blev igångsatt första förlossningen, skitjobbigt var det och tog jättelång tid. Var precis som du orolig andra gången, men då gick det supersnabbt, vi kom in till BB kvart i 11 på kvällen och hon var ute en timme senare. Jag gick dock över tiden med henne oxå, 10 dagar.
    Försök att inte oroa dig. Även om du skulle bli igångsatt en gång till så brukar det visst inte bli lika jobbigt andra gången, det sa alla till mig. Kroppen är med på noterna på ett helt annat sätt!

• ebben

ja,kroppen vet vad den ska göra nu! ingen fara..

• mina små kämpar

barn 1 startade det av sig själv

barn 2 blev jag igångsatt pga vattnet gick och jag hade inga värkar o bebis var ej fixerad

barn 3 blev jag igångsatt med eftersom hon vägra komma ut så på bf+21 sattes jag igång

för mig gick alla gångerna jättesnabbt

• Inana83

ebben skrev 2009-02-16 10:58:08 följande:

"en lång historia"??jag födde efter 36 timmar...dock ej igångsatt...det var lite längre hehe.Åja,första kom spontant.2a blev igångsatt o gick fort-svarade bra på droppet. tog inte 3 tim ens!!3e barnet kom ÄNNU snabbare höll på komma i badrummet! o spontant han med...(tog 1tim o 50 min...)
    Jag hade nog vart död om jag hade haft värkarbete i 36 timmar! Jag hade intensiva värkar som inte registrerades på ctg-skiten och dom kom med 3 minuters mellanrum, hann ju knappt andas emellan värkarna ju!
    Hade detta hållt på i 36 timmar hade sambon ALDRIG fått komma i närheten av min livmoder igen!'
  • Nyfiken gul

fast 14 timmar är väl ganska "normalt" även om man inte blivit igångsatt... 

Så även om du föder utan igångsättning nästa gång kan det ta tid ändå... En igångsättning gör ju inte att förlossningen blir längre.

Jag blev igångsatt i vecka 36 med första barnet pga mycket svår preeklampsi. Det hela tog 5 timmar.

Blev igångsatt i vecka 40+2 med andra barnet pga att jag gått med värkar i två dygn och ändå bara var öppen 3 cm. Det hela tog 5 timmar den här gången också.

Startade naturligt med barn nr 3 i vecka 35+6 . Tog 13 timmar från första värken tills han var ute - 8 timmar tillbringade jag på förlossningen.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • ebben

Inan83-haha. jag sa också "aldrig mer"!! men nu har vi i allafall 3 barn!?
    o jag har fött de .
    det går bra ska du se!!

• Fru Brastad

Vid min första förlossning blev jag igångsatt och den var jätte jobbig,32 timmar väkrarbete och 50 min kryst värkar....så jobbigt! sa att jag aldrig skulle ha barn igen! nästam två år efter var det dags igen men då kom det igång av sig själv och förlossningen tog 4 timmar sammanlagt och gick jätte bra

• Inana83

Jo, det är klart, nu vet ju kroppen vad det är som händer. Och det borde ju gå fortare eftersom det borde va lättare att tänja ut denna gång. De e väl bara att hålla tummarna att det blite en sidigt och fin upplevelse denna gång, eller e det att hoppas på för mycket kanske...

• Inana83

Nyfiken gul skrev 2009-02-16 11:02:56 följande:

fast 14 timmar är väl ganska "normalt" även om man inte blivit igångsatt...  Så även om du föder utan igångsättning nästa gång kan det ta tid ändå... En igångsättning gör ju inte att förlossningen blir längre. Jag blev igångsatt i vecka 36 med första barnet pga mycket svår preeklampsi. Det hela tog 5 timmar.Blev igångsatt i vecka 40+2 med andra barnet pga att jag gått med värkar i två dygn och ändå bara var öppen 3 cm. Det hela tog 5 timmar den här gången också.Startade naturligt med barn nr 3 i vecka 35+6 . Tog 13 timmar från första värken tills han var ute - 8 timmar tillbringade jag på förlossningen.
    Asså, nä, JAG tycker inte att det är "normalt" med så mycket smärta så länge faktiskt!
    Och den första barnmorskan jag hade på förlossningen sa att en igångsättning visst kan göra att det tar längre tid eftersom om det startar naturligt så har kroppen redan börjat förbereda sig, men vid en igångsättning så blir ju kroppen mer "chockad" och därmed tar det ibland längre tid vid igångsättning!
    Sedan att bara ligga där och vänta på att saker skall ske var ju inte heller kul!
    Men det är väl tur med folk som inte tycker att igångsättningen var jobbig alt. smått traumatisk, men det är inget jag vill gå igenom igen, om jag inte måste...
  • Nyfiken gul
    Inana83 skrev 2009-02-16 11:13:40 följande:
    Nyfiken gul skrev 2009-02-16 11:02:56 följande: Asså, nä, JAG tycker inte att det är "normalt" med så mycket smärta så länge faktiskt!Och den första barnmorskan jag hade på förlossningen sa att en igångsättning visst kan göra att det tar längre tid eftersom om det startar naturligt så har kroppen redan börjat förbereda sig, men vid en igångsättning så blir ju kroppen mer "chockad" och därmed tar det ibland längre tid vid igångsättning!Sedan att bara ligga där och vänta på att saker skall ske var ju inte heller kul!Men det är väl tur med folk som inte tycker att igångsättningen var jobbig alt. smått traumatisk, men det är inget jag vill gå igenom igen, om jag inte måste...
    kan ju säga att min första igångsättning var väldigt traumatisk, både jag och sonen höll på att dö under förlossningen.. Så även om det går snabbt kan man få en traumatisk förlossning...  Så ur den synvinkeln var det jobbigt.

den andra gick ju också ganska fort men då var jag så slut av att ha gått i två dygn med regelbundna värkar så i princip så särade jag på benen och tryckte för kung och fosterland.. *skratt*... jag ville få slut på det hela...

och förlossning nr 3 var förvisso naturlig men var klart den som gjorde ondast...

så alla förlossningar är olika helt klart... oavsett hur lång tid dom tar kan dom upplevas helt olika...
    En kompis till mig födde på 1 timma och en kvart och det var det värsta hon varit med om sa hon. En till synes normal förlossning men den satte spår i henne så hon ska inte ha fler barn har hon sagt...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Inana83

Nyfiken gul skrev 2009-02-16 11:36:51 följande:

kan ju säga att min första igångsättning var väldigt traumatisk, både jag och sonen höll på att dö under förlossningen.. Så även om det går snabbt kan man få en traumatisk förlossning...  Så ur den synvinkeln var det jobbigt. den andra gick ju också ganska fort men då var jag så slut av att ha gått i två dygn med regelbundna värkar så i princip så särade jag på benen och tryckte för kung och fosterland.. *skratt*... jag ville få slut på det hela... och förlossning nr 3 var förvisso naturlig men var klart den som gjorde ondast... så alla förlossningar är olika helt klart... oavsett hur lång tid dom tar kan dom upplevas helt olika... En kompis till mig födde på 1 timma och en kvart och det var det värsta hon varit med om sa hon. En till synes normal förlossning men den satte spår i henne så hon ska inte ha fler barn har hon sagt...
    Jo, jag vet, har också en vän som haft två supersnabba förlossningar och hon hatade det!
    Det handlar väl antagligen om min egen kraft att ta mig igenom förlossningen om den nu blir lång även denna gång, vi tar det hindret när det kommer ...

Fick idag veta att om mitt blt inte stabiliserar sig så blir det med största säkerthet en igångsättning denna gång också, det positiva i det är väl att jag kommer att veta när jag skall föda iallafall, även om det än är långt dit
  • vi fyra

jag blev igångsatt båda gångerna. havandeskapsförgiftning.

och ut kom stoora barn,runt 5 kilo båda två=)

med första tog det 11 timmar och med andra 3 timmar.
    skulle gärna genomgå en spontan förlossning!

• Inana83

vi fyra skrev 2009-02-19 22:04:08 följande:

jag blev igångsatt båda gångerna. havandeskapsförgiftning.och ut kom stoora barn,runt 5 kilo båda två=)med första tog det 11 timmar och med andra 3 timmar.skulle gärna genomgå en spontan förlossning!
    Ja, jag med, bara för att få känna det där, Oj nu händer det nåt!!!
    Läkarna är fortfarande oense ang. om jag hade havandeskapsförgiftning eller inte, i min journal från förlossning står det att jag hade det, men läkaren som skrev ut mig hävdade starkt att jag inte hade det. Rörigt värre...
  • vi fyra

Inana83 skrev 2009-02-19 22:10:51 följande:

vi fyra skrev 2009-02-19 22:04:08 följande: Ja, jag med, bara för att få känna det där, Oj nu händer det nåt!!! Läkarna är fortfarande oense ang. om jag hade havandeskapsförgiftning eller inte, i min journal från förlossning står det att jag hade det, men läkaren som skrev ut mig hävdade starkt att jag inte hade det. Rörigt värre...
    oj..ja en del läkare värkar inte ha samma kunskaper om vissa saker...
    ja precis man vill känna det där "vattenfallet" hehe...
  • jeskre

Blev igångsatt förra gången pga havandeskaps förg. igångsatt 12.45 och ut kom hon 23.11
    Tyckte inte d var speciellt hemskt, med tanke på omständigheterna tyckte jag d var helt ok ändå, bara på slutet 1 timma kanske som jag hade riktigt jobbigt men det har nog inte med att göra att man blir igångsatt.
    Mig är det sak samma om jag blir igångsatt igen, bebisen måste ju ändå ut.

• Granada

Att det kan ta 14 timmar kan anses normalt men vid en igângsättning sâ är det ju tuffare än vid spontana värkar. Jag ahr blivit igàngsatt med bâda mina pojkar. Värkstimularende värka var ju döden i jämförelse med de kropens egna. Jag vet dâ de stängde av droppet utan min vetskap. Hur som helst sâ finns det ingen garanti att det gâr lättare denna gàng. Min första förlossning tog 17 timmar och min andra 15, men den andra var värre dâ jag fick eda senare, den stannade av ocksâ dâ sonen kom i avig ställnoing med ansiktet upp som gjorde det svàrt att komma vidare i förlossningarbetet om man säger sâ. Om jag vore du skulle jag kräva att de satte eda i ett tidigare skede om du blir igângsatt igen.

• Inana83

Granada skrev 2009-02-20 15:59:25 följande:

Att det kan ta 14 timmar kan anses normalt men vid en igângsättning sâ är det ju tuffare än vid spontana värkar. Jag ahr blivit igàngsatt med bâda mina pojkar. Värkstimularende värka var ju döden i jämförelse med de kropens egna. Jag vet dâ de stängde av droppet utan min vetskap. Hur som helst sâ finns det ingen garanti att det gâr lättare denna gàng. Min första förlossning tog 17 timmar och min andra 15, men den andra var värre dâ jag fick eda senare, den stannade av ocksâ dâ sonen kom i avig ställnoing med ansiktet upp som gjorde det svàrt att komma vidare i förlossningarbetet om man säger sâ. Om jag vore du skulle jag kräva att de satte eda i ett tidigare skede om du blir igângsatt igen.
    Jag hann aldrig få eda under min förlossning för krystvärkarna kom precis när han höll på och banka i ryggen på mig och då var det ingen ide att sätta den, ingen rolig upplevelse alls vill jag lova. Jag tror inte att jag vågar mig på eda denna gång med rädsla för att samma sak skall hända igen. Och enligt personen som försökte sätta edan på mig var det otroligt svårt att sätta den, fråga mig inte varför?
    Däremot så tror jag att jag skall be om samtal och sådant innan igångsättning denna gång...

Jag tror att jag upplevde det hela mer traumatiskt än det egentligen var pga att jag var helt oförberedd på att bli igångsatt, jag var på en vanlig extra kontroll på dagsjukvården när dom helt plötsligt bestämde att nu skall du föda... Så SKALL det inte bli denna gången!
Svar på tråden Du som blev igångsatt och fött fler barn efter!