P2007 skrev 2009-03-23 08:47:25 följande:
Nu är hon här!!
Lilla Elisia föddes efter en igångsättning fredagen den 20/3. Det tog allt som allt 7 timmar.
Som jag har oroat mig för denna dag...Vi fick ju ett datum satt den 20 (BF 26/3) att vi skulle komma in och så blev det. Klockan 7.30 ringde dom och sa att vi skulle vi vara på Huddinge
kl.14.Vi kom in, fick ett rum, träffade en barnmorska som gjorde en undersökning (åh vad jag hatar dessa vaginala undersökningar) och konstaterade att jag var ju inte ett dugg mogen !!!Va? Tänkte vi.Efter många byten av barnmorskor (kom tydligen in under en väldigt hektisk dag) och två timmar med CTG kom äntligen en läkare för att se om det gick att sätta in en bard (ballong)
www.vardguiden.se/templates/Article.aspx det gjorde det ju skönt nog. (klockan var nu ca.18)Sen fick jag ligga ytterligare 2 timmar med CTG...kan säga att jag hade bra ont i kroppen efter ett tag efter allt liggande.Bad att få komma upp och gå lite och vips så trillade barden ut efter bara två timmar liggandes! (med dottern tog det 6 timmar och då var jag uppe och gick typ hela tiden)Dom hade lite problem att ta hål på vattnet men efter några olika försök gick det äntligen (detta vid ca. 18.15) sen efter det började jag få lite onda samandragningar.Vid 20 hade jag ont...kunde få tre kraftiga värkar på samma gång men fick därefter en ganska lång stunds vila innan nästa vända kom.Barnmorskan jag hade satte aldrig värkdropp då hon tyckte att kroppen kunde få sköta det själv eftersom jag hade värkar...det är jag taksam över!Till skillnad från sist så fick jag tid att andas mellan värkarna den här gången!Men matt i kroppen efter en lång tid med dålig sömn, sorgen efter pappa, begravningen som var dagen innan så orkade jag bara inte. Jag grät, det svartnade för ögonen och jag kallsvettades vid varje värk som bara blev kraftigare och höll i sig längre för varje gång så gav jag upp och bad om EDAn.Var då öppen ca.6 cm, klockan var 22.15 ...jag orakade bara inte mer!Narkosläkaren kom gaefter 15 minuter och medans han la lokalbedövningen började det trycka på...det var allt vi hann med....öppen mer än 10 cm och dax att börja krysta så det var bara att avbryta och köra, klockan var då 22.35.20 minuter senare är lilla Elisia född! Klockan 22.54.Allt gick med andra ord snabbt och hur bra som helst bortsett från paniken att inte orka med...men det gjorde jag ju!
Så kul grattis så jätte mycket till er lilla flicka..jag är inte så nervös längre utan det får gå som det går..kul att höra från er andra som va minst lika nervösa som jag och att det sedan gått så bra. Det hjälper mig ännu mera att se framemot förlossningen..Tack alla..MVH Emma