• 2SmåPrinsar

Månadspeng till tonåring?

Hur mycket får era tonåringar i månadspeng och vad ska pengarna räcka till? Hur gammal är din tonåring.

Min yngsta dotter fyller 13 nästa vecka och hon kommer hem och säger att alla hennes kompisar får hela sitt barnbidrag och får stå för allt själv utom mat. Vet inte riktigt hur mycket som är sant. Har själv varit med om det där, alla andra får ju...

• Svar på tråden Månadspeng till tonåring?
  • konkelbär

Från och med 13 fick jag halva mitt barnbidrag och mamma betalade kläder åt mig. När jag fyllde 15 fick jag hela barnbidraget och fick då stå för allt själv (utom mat och husrum).

• vittra

Tycker hela barnbidraget innebär för mycket ansvar för en 13-åring. Visserligen är det väldigt individuellt och vissa kan redan tidigt ta väldigt mycket ansvar, men hela barnbidraget anser jag i de allra flesta fall vara på tok för mycket pengar. Det är inte meningen att de ska "slösa" bort över tusen spänn på en massa trams... typ. Dessutom blir det i de allra flesta fall ändå så att föräldrarna får stå för allt viktigt, tex kläder, kanske tom hygienartiklar som schampo osv, så vad ska en 13-åring med så mycket pengar till? Jag tror att din tonåring kanske överdriver, annars tycker jag nog det är lite synd om dessa "andra".

Jag var 15-16 om jag inte minns fel när jag fick hela barnbidraget, det innebar även att jag i princip fick köpa allt själv, skor, kläder, smink och självklart även betala nöjen osv. Jag kan tycka att även det är tidigt i vissa fall, men det beror ju som sagt mycket på individen. Svårt är det ju såklart, men halva barnbidraget räcker gott och väl när de bara är 13. Det blir svårare senare kan jag tänka mig

• paloma84

Jag fick hela barnbidraget när jag var 15-16 någon gång och då låg det på 860kr nått har jag för mig.

• Fortunato

Min femtonåriga son får 400 kr i månaden - det är hans pengar att göra vad han vill med. Jag köper alla hans kläder och står för godis på lördagen . I detta ingår att han skall se efter sitt rum och diska två gånger i veckan och minst en hushållsgrej som han själv erbjuder sig till annars drar jag av pengar. Han är en "hemma" kille och väldigt trevlig och ska han på bio med en kompis ger jag honom gärna pengar till detta om hans är slut. Han är inte särskilt intresserad av kläder så det är jag som drar med honom och det är bara roligt att ge honom lite extra. Eftersom han inte är en kille som per automatik får toppbetyg så vill jag gärna ge honom en bonus om han arbetat extra hårt och presterat ett Vg eller ett Mvg i skolan, detta kan röra sig om att jag betalar hälften av ett dataspel han vill ha eller liknande. Men dessa bonusar är ingen exakt vetenskap, inget han kan räkna med så att säga, det kan likväl röra sig om att jag köper en tårta för att fira honom, vad han kan räkna med det är att jag kommer att notera och ge honom ett erkännande för hans insats.
    Har en till son som är tolv som inte alls är som sin storebror, han är mer "tonåring" till sättet än var storebror är. Där är det ständigt tjaffs om pengar, vad andra får etc, Han får 200 kr i dagsläget men tycker han borde ha myyyycket mer. Systemet som jag har med storebror kommer INTE att fungera med lillebror då han kommer upp i de verkliga tonåren. Vi kommer helt klart att få utarbeta en ny strategi som bättre passar honom helt enkelt(som säkerligen inte kommer att funka, men skam den som ger sig).

• Charlotta74

Missade att säga att när hon får G, VG eller MVG på proven i skolan
    så har vi en bössa vi lägger mellan 40-100 kr i. Dessa pengar får hon
    när terminen är slut.
    Vill sporra henne lite !!!
    Just nu ligger det 640kr i bössan sedan hon började i 7:de klass.

Vår 13 åriga dotter 14 i december får 400 kroner i månaden.

Det ska gå till :
    *Bio
    *Godis
    *Lite kläder (Oftast betalar hon helften eller 1/4 del av vad det kostar)
    *Disco
    *Födelsedags presenter till kompisar (Max 120 kr)
    *Äta ute med kompisar
    *Film kväll med tjejerna
    *En sko (vi betalar den andra )
    *Start avgift (Hopptävlar häst)
    *Ryttarlicens
    *Smink

Allt detta köper/gör man ju inte varje månad.

Varje helg delar hon ut reklam där tjärnar hon 400-550 kr/mån
    Dela ut reklam gör hon bara för att hon vill rida en gång i veckan på ett
    annat ställe oxå än i stallet. Det kostar 550 kr/mån

Ut över detta så betalar vi 825 kr/mån för hon hyr en häst i stallet som hon får rida 3 ggr/veckan.

Hon har ungdomskonto med bankkort som hon får in sina pengar på.
    Det fungerar jättebra=)

• mrseriksson

hej hej

Min son har 100.- nu och då får han göra vad han vill med dom....jag betalar resten...

När han fyller 13 ska han få eget konto och allt det där och då ska pengen höjas till 500:-/ månaden och då ska han betala sina egna nöjen och spara till saker han vill ha...

Gillar iden ang moppe...Ska prata med gubben om det..

• TusseTvå

Hej!
    Lita inte på vad hon säger, ring några av hennes vänners föräldrar och kolla om det är sant.
    Mina bonusbarn kommer in på kvällen vid nio och säger att alla barnen i parken får vara ute till tio. Vi ringer då någon grannes mamma och kollar om det är sant och det är det ju självklart inte.

Jag har gymnasieelever på min skola som inte få barnbidraget ens!

2SmåPrinsar skrev 2009-02-11 09:17:27 följande:
    Hur mycket får era tonåringar i månadspeng och vad ska pengarna räcka till? Hur gammal är din tonåring. Min yngsta dotter fyller 13 nästa vecka och hon kommer hem och säger att alla hennes kompisar får hela sitt barnbidrag och får stå för allt själv utom mat. Vet inte riktigt hur mycket som är sant. Har själv varit med om det där, alla andra får ju...
  • lane

Du kan ju ge henne ungefär 500 kr och se om hon klarar av ansvaret. Annars kan hon ju städa lite hemma och få pengar. Så att hon lär sig att hantera pengar. För jag tycker inte att det är bra att köpa massa godis med tusen spend.
    Min snart 14 årig bortskämda dotter får hela sitt barnbidrag utan att hjälpa mig med städning. Jag brukar köpa till henne allting. Men hon har ansvaret för pengarna och inte köper massa trams. Och det tycker jag är viktigt. Men det beror på familjens ekonomi och om barnet kan ta ansvar för pengarna.

• tonåring him self

jag undrar vad ni tycker barnbidraget ska täcka/ jag är 15 och min mamma har bestämt att jag ska ha mitt barnbidrag jag är osäker på om detta är en bra ide men hon tycker att jag kan hantera pengar bra och vill att jag ska lära mig ta ansvar det är nog både bra och dåligt men ingen av oss är säker på vad det ska täcka / jag skatear och detta gör att jag avärkar ett par skor på 2 månader och brädor hyfsatt ofta jag spelar även ett onlinespel som heter wow (world of warcraft)

• systeryster3

När jag började 7an (är man 13 då?) så flyttade jag hem till min pappa och fick 700 kr i månadspeng. Tidigare bodde jag hos mamma och fick 150 kr (tror jag) men hon hade betydligare sämre ekonomi än min far.
    Hos pappa då skulle mina pengar räcka till pengar och kläder om det var något utöver det jag behövde jag ville ha, baskläder betalade pappa. Det skulle väl räcka lite till bio eller sådant oxå, men jag var nästan alltid hemma, gjorde inte så mycket ute, så även om jag hade pengar så kunde pappa ge mig lite extra om jag skulle på bio just för att uppmuntra mig. Smink köpte jag inte. Jag hade helt enkelt inte mycket utgifter. Jag tror att jag kanske lyckades lägga undan en del pengar vissa månader men allt om ofta gick mycket till godis då jag är ett riktigt godismonster. Men det var ju mina pengar, så varför inte...

Nu är jag 20 och har hela underhållsbidraget jag får av mamma, och pappa tar studiebidraget och sparar åt mig så jag ska slippa ta studielån på universitet sedan. Nu sparar jag 200 (+all lön jag får när jag extrajobbar), betalar 400 till min pojkvän som jag nästintill bor hos (vi har gjort upp det så eftersom han jobbar och vi tycker det är bättre att jag sparar mina pengar om jag kan för resor och så vi gör tillsammans + att pappa förser oss med kött), sedan lägger jag ca 400 på mellanmål i skola och godis, och 200-300 övrigt (mediciner och liknande).
    Kläder och så brukar jag betala från mitt sparkonto för det köper jag så sällan. Mobilräkningen betalar min pappa faktiskt, men jag gör vad jag kan för att hålla nere den för den sakens skull och hjälpa pappa med diverse saker när jag är hemma. Baskläder som skor och jackor och lite tyngre saker så betalar min pappa för mig.
    Men pappa tar hälften av min lön och sparar tillsammans med studiebidraget till mig. Skitbra!

Kanske borde tillägga att jag har världens bästa pappa?

• systeryster3
    tonåring him self skrev 2012-05-28 16:19:13 följande:
    jag undrar vad ni tycker barnbidraget ska täcka/ jag är 15 och min mamma har bestämt att jag ska ha mitt barnbidrag jag är osäker på om detta är en bra ide men hon tycker att jag kan hantera pengar bra och vill att jag ska lära mig ta ansvar det är nog både bra och dåligt men ingen av oss är säker på vad det ska täcka / jag skatear och detta gör att jag avärkar ett par skor på 2 månader och brädor hyfsatt ofta jag spelar även ett onlinespel som heter wow (world of warcraft)
    Det kanske är läge för henne att räkna på hur mycket du kostade i månaden med skor, bräda och spel och liknande innan du fick barnbidraget. För kostar det mer än barnbidraget så kanske hon kan betala det som går utöver... Det blir ju inte billigare bara för att du får betala själv. Glad
Svar på tråden Månadspeng till tonåring?