Min M tittade ut v28+2 i oktober 2007 efter misslyckade försök att stoppa förlossningen. Han vägde då 1300g och var 38 lång. Idag är han 15 månader och håller precis på att börja gå.
Det är väldigt olika hur länge man kan stoppa en förlossning. En del lyckas "knipa" i flera månader, andra håller det bara för under några dagar. För egen del så höll det i ca 4 dygn, jag behandlades med Bricanyl-sprutor och Tractocil-dropp.
Det som händer när barn föds så tidigt är att för det första så får man inte upp barnet på bröstet på samma sätt som vid en fullgången graviditet. Den där mysiga stunden man sett så många gånger på TV, den finns inte. Det kan vara väldigt bra att ställa in sig på att läkare/sköterska tar barnet och mer eller mindre springer iväg med det, eftersom h*n troligen behöver hjälp med andningen i form av antingen respirator eller CPAP och läggas i kuvös. Du och pappan bör prata lite innan om vad som händer när barnet fötts, så att ni är på det klara med vad som gäller då. Tänker på om han ska följa med barnet eller stanna kvar hos dig, eftersom du måste få ut moderkakan innan du kan gå någonstans. Dessutom kan vara bra att veta att man har ofta ett halvt fotbollslag med personal i rummet vid födseln. Det är barnmorskan, ev uska, läkare, sköterska/or och så du och pappan/ditt sällskap.
Min son fick stanna på neo i 8 veckor varav 3 med CPAP och i kuvös. Jag hade tur, han var så stabil att han fick sitta känguru med mig redan samma dag som han föddes, annars händer det att man inte får/kan plocka ut barnet ur kuvösen på flera dagar efter födseln och jag kan bara tänka mig hur knäckande det måste kännas.
Man brukar säga att om allt går bra så åker man hem ungefär vid BF, men det sker ganska ofta att man kan åka hem vid det som skulle varit 36-37:e veckan.
När det gäller amningen så är det också väldigt olika. Det fungerar normalt inte så att barnet kan suga så tidigt, så då spenderar man väldigt mycket tid med att pumpa ut mjölk som sen sondas. Man börjar med pyttepyttelite (mitt svaga minne säger att M fick 0,2ml första gången) och sen ökar man på vartefter barnet går upp i vikt och man ser att magen fungerar som den ska. En del kan pumpa ut precis hur mycket mjölk som helst och helamma när barnet är stort nog, andra får inte ut någon mjölk alls och andra är som mig, vars barn inte hittade tekniken och fick ge ersättning istället.
Jeez det här blev långt, men jag hoppas det är till någon hjälp och att bebben får stanna måååååånga veckor till i magen.