Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?
Hej!
Vi har precis fått komma hem från NEO och Mimmi är i vecka 34+4. På Neo för någon vecka sedan så hade hon spytt så hon täppte igen dykarreflexen och hon hade kräk hela vägen från magen upp till munnen. Då slutade hon andas och blev grå. SPo2 maskinen började tjuta såklart och sköterskorna kom in och sprang iväg med henne till akutrummet och akutlarmade.
Då kom det massa sköterskor och läkare och dom sög henne i hals och näsa och allt va bra igen.
För 10 minuter sen hände det igen. "Problemet" nu är att vi är utskrivna och är hemma. Jag satt här vid datorn och hörde ett konstigt läte. Jag kollade henne och möttes av exakt samma utseende som jag möttes av där (hon började bli grå och spärrade upp ögonen och jag märkte att hon inte andades på några sekunder). Det rann ett segt slem från munnen och kom lite ur näsan. Vad f*n gör man i denna situation?
Jag tog upp henne och vände henne med ansiktet och magen neråt. Till sist släppte det och hon började andas igen. Detta skedde alltså under 10-15 sekunder bara, men kändes som en evighet. Men vad gör man egentligen i såna här situationer? Vi kan ju inte direkt suga henne här hemma...
Problemet är nog att hon har ett segt och kladdigt slem som ibland fastnar i hennes halsväg som gör att det blir såhär... Men någon som vet vad man ska göra, eller varit med om detta?