• Dorro85

Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?

Hej!
    Vi har precis fått komma hem från NEO och Mimmi är i vecka 34+4. På Neo för någon vecka sedan så hade hon spytt så hon täppte igen dykarreflexen och hon hade kräk hela vägen från magen upp till munnen. Då slutade hon andas och blev grå. SPo2 maskinen började tjuta såklart och sköterskorna kom in och sprang iväg med henne till akutrummet och akutlarmade.
    Då kom det massa sköterskor och läkare och dom sög henne i hals och näsa och allt va bra igen.

För 10 minuter sen hände det igen. "Problemet" nu är att vi är utskrivna och är hemma. Jag satt här vid datorn och hörde ett konstigt läte. Jag kollade henne och möttes av exakt samma utseende som jag möttes av där (hon började bli grå och spärrade upp ögonen och jag märkte att hon inte andades på några sekunder). Det rann ett segt slem från munnen och kom lite ur näsan. Vad f*n gör man i denna situation?

Jag tog upp henne och vände henne med ansiktet och magen neråt. Till sist släppte det och hon började andas igen. Detta skedde alltså under 10-15 sekunder bara, men kändes som en evighet. Men vad gör man egentligen i såna här situationer? Vi kan ju inte direkt suga henne här hemma...

Problemet är nog att hon har ett segt och kladdigt slem som ibland fastnar i hennes halsväg som gör att det blir såhär... Men någon som vet vad man ska göra, eller varit med om detta?

• Svar på tråden Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?
  • MsBeauty

det hände också min son när vi var på NEO, exakt samma sak och till oss sa de att vi fick absolut inte stanna kvar hemma om det händer igen. dvs. då skulle vi få flytta tillbaks och stanna tills de tror att risken är över.

• Dorro85

MsBeauty skrev 2008-12-04 17:43:50 följande:

det hände också min son när vi var på NEO, exakt samma sak och till oss sa de att vi fick absolut inte stanna kvar hemma om det händer igen. dvs. då skulle vi få flytta tillbaks och stanna tills de tror att risken är över.
    så sa dom inte till oss :S
    dom sa bara att vi skulle köpa Nezerin pipetter och det gjorde vi. men dom har inte kommit till användning ännu, för det verkar lugnat sig.
  • Millli

Min grabb hade också problem med slemm som var segt så han fick "panik" tappade färg och andades konstigt. Vi fick inhalator från neo med oss som han antingen fick inhalera koksaltlösning eller pulmicort+ventoline i. Det hade han jätte hjälp av! Hur har tjejen det med lungorna? Har de blivit påverkade? Men det borde neo som sagt ha koll på om hon hae behövt inhalera. Tror du gjorde helt rätt som vände henne framåt, stryka på ryggen gjorde de på neo men min lilla.

• Dorro85

Mimmsa67 skrev 2008-12-04 17:38:21 följande:

Med inhalationer menar jag mediciner som man använder vid t.ex. astma. Många prematurer har problem med trånga luftvägar och då blir det ju jättejobbigt vid förkylningar. Inhalationerna gör att luftvägarna sväller av - inte bara näsan då - och att slemmet minskar. Om hon har mycket problem med slem så hade jag nog åkt till akuten med henne om jag var du....
    mycket problem har hon inte... utan det är mer att hon får såna slematacker (2 gånger här hemma)... men vi ska tillbaka till NEO imorgon och jag ska höra med dom om inhalator.
  • Dorro85

Millli skrev 2008-12-04 18:08:26 följande:

Min grabb hade också problem med slemm som var segt så han fick "panik" tappade färg och andades konstigt. Vi fick inhalator från neo med oss som han antingen fick inhalera koksaltlösning eller pulmicort+ventoline i. Det hade han jätte hjälp av! Hur har tjejen det med lungorna? Har de blivit påverkade? Men det borde neo som sagt ha koll på om hon hae behövt inhalera. Tror du gjorde helt rätt som vände henne framåt, stryka på ryggen gjorde de på neo men min lilla.
    jag ska fråga på NEO direkt imorgon, för vi ska dit på återbesök. Lungorna är utvecklade. Jag låg på sjukhuset 12 dagar innan hon kom och hann få alla kortisonsprutorna. så hon fick inga problem med sina lungor som tur är.
  • Mimmsa67

Vi fick så många olika besked på Neo om detta, så vi kände själva att vi inte vågade gå hem innan det slutat. Det konstiga var att detta började i vecka 34-35, trots att han inte gjort så tidigare. Då sa en sjuksköterska att det var vanligt att prematurer gör så här, men att hon tyckte det var märkligt att han började med detta så sent. Efter det kände vi oss allt annat än trygga att gå hem! Stannade kvar i 2 veckor till och kände verkligen att vi var JOBBIGA för att vi var så oroliga. Det är ju fruktansvärt obehagligt att sitta med sitt barn då det blir alldeles grått och slappt och höra Nelcorn larma för fullt. Han vart ju alldeles tagen efteråt och vi med! Det hjälper inte riktigt att de säger att de klarar av att komma igång själv, den lilla stunden då de inte andas känns som evighetslång.
  • Dorro85

Mimmsa67 skrev 2008-12-05 00:39:45 följande:

Vi fick så många olika besked på Neo om detta, så vi kände själva att vi inte vågade gå hem innan det slutat. Det konstiga var att detta började i vecka 34-35, trots att han inte gjort så tidigare. Då sa en sjuksköterska att det var vanligt att prematurer gör så här, men att hon tyckte det var märkligt att han började med detta så sent. Efter det kände vi oss allt annat än trygga att gå hem! Stannade kvar i 2 veckor till och kände verkligen att vi var JOBBIGA för att vi var så oroliga. Det är ju fruktansvärt obehagligt att sitta med sitt barn då det blir alldeles grått och slappt och höra Nelcorn larma för fullt. Han vart ju alldeles tagen efteråt och vi med! Det hjälper inte riktigt att de säger att de klarar av att komma igång själv, den lilla stunden då de inte andas känns som evighetslång.
    ja precis... känner likadant... problemet är att vi inte kan komma tillbaka till NEO. det va på lokalnyheterna att det är överfullt med prematurer på ryhov, så även andra barn skickas till linköping för dom tar inte emot fler barn. och det går inte. men vi ska på återbesök imorgon, så ska jag fråga lite om vad det finns för alternativ att göra. vi har iallafall kommit på att hon är förkyld och läkaren höll med. att det är därför hon har slemmet förmodligen. nezerin-pipetterna tog vi en gång idag (dom rekomenderade det). sen dess har det inte varit några problem alls.
  • Dorro85

Mimmsa67 skrev 2008-12-05 01:01:34 följande:

Har du en "näsfrida"?
    jag vet inte ens vad det är :(
    nybliven förälder som varit hemma 3 dagar :P jag verkar ha ganska noll koll :)
  • Mimmsa67

Jag visste inte heller vad en Näsfrida var innan och jag har 4 barn Du kan köpa en i en leksaksaffär eller barnvagnsaffär. Det är en sorts nässug som man kan använder för att "snyta" barnet då de är förkylda. Kanonbra uppfinning! Använd när Nezerilen fått verka en stund.

• Dorro85

Mimmsa67 skrev 2008-12-05 10:24:54 följande:

Jag visste inte heller vad en Näsfrida var innan och jag har 4 barn Du kan köpa en i en leksaksaffär eller barnvagnsaffär. Det är en sorts nässug som man kan använder för att "snyta" barnet då de är förkylda. Kanonbra uppfinning! Använd när Nezerilen fått verka en stund.
    ahaaa... kanon :) ska hålla utkik!
    va på NEO idag. dom sa bara att hon är förkyld o det finns inget att göra åt än att droppa nezerin. hon gjorde det där med dykarreflexen idag igen och då va faktiskt läkaren där. läkaren sa åt oss att vänta... vänta... vänta... jag höll på att tappa tålamodet... stackars mimmi såg ut som hon led... men helt plötsligt redde hon upp allt... läkaren sa ju att hon KAN göra det själv... o det kunde hon faktiskt... men att stå där o titta på va HEMSKT!
  • Mimmsa67

Det underlättar ju så mycket för henne om hon kan andas genom näsan. Vi droppade sonen med Nezeril och sög med Näsfridan 2 gånger per dag i början. Det blev lättare för honom att andas och han åt mycket bättre och då fick han inte så många andningsuppehåll.

Hoppas att du har nytta av råden du får här. Jag glömmer ibland bort hur det var när jag fick första barnet och hur lite jag kunde då Känn dig inte dum för att du frågar. Vi är många mammor här som fått prematura barn och alltid finns det någon som kan svara!

Hoppas att både lilla Mimmi och ni får en lugn natt.

• Dorro85

Mimmsa67 skrev 2008-12-05 21:11:22 följande:

Det underlättar ju så mycket för henne om hon kan andas genom näsan. Vi droppade sonen med Nezeril och sög med Näsfridan 2 gånger per dag i början. Det blev lättare för honom att andas och han åt mycket bättre och då fick han inte så många andningsuppehåll. Hoppas att du har nytta av råden du får här. Jag glömmer ibland bort hur det var när jag fick första barnet och hur lite jag kunde då Känn dig inte dum för att du frågar. Vi är många mammor här som fått prematura barn och alltid finns det någon som kan svara!Hoppas att både lilla Mimmi och ni får en lugn natt.
    oh ja! familjeliv är helt toppen i o med att man DIREKT får svar och det är BRA svar och råd som andra mammor TESTAT istället för att höra en sköterska eller läkare säga vad dom tror är bäst... (klart dom har bra råd, men ibland känns allting så inövat... dom har ju säkerligen läst det nånstans själva). har märkt att mammor här på FL har väldigt bra råd, definitivt! :)
  • Ebbany

Detta hände mig när vi hade varit utskrivna i ca 2 v.Min dotter blev alldeles blå i ansiktet,och jag såg att hon hade segt slem i munnen.Blev LIVRÄDD såklart och ringde efter ambulans,men innan dom hann komma hade hon ordnat upp det själv.Men rådet vi fick,var att lägga henne på rygg och böja huvudet något bakåt för att luftvägarna skulle hållas friare. Detta pågick inte heller under lång tid,men det känns ju så... Vi åkte med ambulansen in för observation,men åkte hem nästa morgon.Läkaren sa till oss att det är en "skyddsreflex",just för att slem/kräk inte ska åka ner i luftvägarna,och att reflexen släpper när kroppen gjort sig av med slemmet.Alltså inget farligt...barnet klarar upp det själv.Men det kan se läskigt ut.
    Det hände en gång till efter den gången,och då gick det över mycket fortare tack vare att vi la ner henne på rygg med huvudet bak med en gång.

• Mimmsa67

Man är ju så himla känslig också efter att ha fött en liten prematur och det behövs ju inte mycket för att man ska bli helshispig!

• Dorro85

Ebbany skrev 2008-12-06 01:21:01 följande:

Detta hände mig när vi hade varit utskrivna i ca 2 v.Min dotter blev alldeles blå i ansiktet,och jag såg att hon hade segt slem i munnen.Blev LIVRÄDD såklart och ringde efter ambulans,men innan dom hann komma hade hon ordnat upp det själv.Men rådet vi fick,var att lägga henne på rygg och böja huvudet något bakåt för att luftvägarna skulle hållas friare. Detta pågick inte heller under lång tid,men det känns ju så... Vi åkte med ambulansen in för observation,men åkte hem nästa morgon.Läkaren sa till oss att det är en "skyddsreflex",just för att slem/kräk inte ska åka ner i luftvägarna,och att reflexen släpper när kroppen gjort sig av med slemmet.Alltså inget farligt...barnet klarar upp det själv.Men det kan se läskigt ut.Det hände en gång till efter den gången,och då gick det över mycket fortare tack vare att vi la ner henne på rygg med huvudet bak med en gång.
    jättebra! jag ska komma ihåg att göra det!
  • Dorro85

Mimmsa67 skrev 2008-12-06 01:32:53 följande:

Man är ju så himla känslig också efter att ha fött en liten prematur och det behövs ju inte mycket för att man ska bli helshispig!
    precis... så hemskt! väldigt nytt, men man lär sig :)
  • lugna gatan

Precis detta hade vår lillstumpa. "Krampattackerna" höll i ca.30-60sek innan hon började anddas igen och var då alldeles matt. Första gången det hände var direkt efter mat så jag trodde att hon satt i halsen, blev alldeles iskall när jag såg hur hon sakta blev blå och jag skrek på min man att komma (man blir ju tyvärr lite råbarkad av allt man var med om på neo så vi ringde inte in). Näsa dag hade vi bvcsköterska här och hon frågade om vi inte ringt...ups, vad dum man kände sig. Sen hände det vid ca sju tillfällen till. Läkaren trodde att det var den reflexen som du pratar om, han sa att om det hände så skulle vi hålla henne på sidan framåtlutad och stryka henne på ryggen, men för säkerhetsskull gjordes ett eeg för att kolla så det inte var nåt allvarligt.
    Det visade inget och efter hon var tre veckor korrigerat så upphörde attackerna.

Hoppas din tjej har växt ifrån det med nu.

• Dorro85

lugna gatan skrev 2008-12-16 17:28:56 följande:

Precis detta hade vår lillstumpa. "Krampattackerna" höll i ca.30-60sek innan hon började anddas igen och var då alldeles matt. Första gången det hände var direkt efter mat så jag trodde att hon satt i halsen, blev alldeles iskall när jag såg hur hon sakta blev blå och jag skrek på min man att komma (man blir ju tyvärr lite råbarkad av allt man var med om på neo så vi ringde inte in). Näsa dag hade vi bvcsköterska här och hon frågade om vi inte ringt...ups, vad dum man kände sig. Sen hände det vid ca sju tillfällen till. Läkaren trodde att det var den reflexen som du pratar om, han sa att om det hände så skulle vi hålla henne på sidan framåtlutad och stryka henne på ryggen, men för säkerhetsskull gjordes ett eeg för att kolla så det inte var nåt allvarligt.Det visade inget och efter hon var tre veckor korrigerat så upphörde attackerna.Hoppas din tjej har växt ifrån det med nu.
    hon håller fortfarande på med det, men väääldigt sällan nu. så det börjar växa bort. ah, när det hände på neo så gjorde dom eeg på henne oxå, men det visade inget allvarligt :) på neo säger dom endast att "hon fixar upp det själv"... får lita på det. men har köpt ett andningslarm nu, så om det skulle hända när vi sover och hon slutar andas mer än 15 sek, så tjuter larmet iaf.
Svar på tråden Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?