• brushanen

Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen

Hej på er! Vi väntar barn och helt plötsligt har jag fått en oanad lust att börja titta på kombibilar  Dock känns det övermäktigt att sätta sig in i. Det finns alldeles för mycket bilar att välja mellan.

Vi tittar på bilar mellan 80 000 ? 120 000 kr. Har provkört följande kombibilar mellan årsmodellerna 2001-2004
     Audi A6/A4
     BMW 318/520
     Citroen C5
     Ford Mondeo V6
     Honda Accord Tourer 2.0 l
     Mazda 6 2.0 l
     Mercedes C-klass 180
     Saab 9-5 Vectra 2.0t
     Saab 9-5 Aero
     Subaru Legacy 2.0 l
     Volvo V70 2.4t
     Volvo XC70 AWD 200hk

Efter att ha kört följande bilar är det 5 stycken som ligger i topp (nedan nämnda i obestämd ordning).
    1. BMW 520
    Fantastisk bil att köra. Man sitter riktigt bra, gillar körkänslan, inredningen känns solid, bilen ger ett ombonat intryck (tillskillnad från ?plåtiga? bilar) samt att det är ett bra bagage. Automatväxlad är alltid skönt.

2. Honda Accord Tourer
    Skön bil att köra, go ratt och växellåda. Sitter helt ok fram, mindre bra i baksätet, otroligt stort bagageutrymme. I övrigt är bilen ?fulsnygg?, kan inte bestämma mig för om den är snygg eller ful. Manuellt växlad bil.

3. Mazda 6
    En sportig familjebil, gillar formerna på bilen, riktigt snygg. Skön ratt! Sköna säten, schysst inredning och bra ett bagage. Otroligt lätt att fälla baksätena. Bilen överraskade mig faktiskt ? den gav ett mindre plastigt intryck än tidigare mazdabilar (Har ägt 3 st mazda 626 som alla gått i graven pga rost.).

4. Saab 9-5 Aero
    Fantastisk bil att köra, rolig, sportig, och otroligt sköna säten (Saab har enligt mig de bästa stolarna). Denna automatväxlade Saab var otroligt pigg och responsiv på gasen, plus i kanten för Sport-läget på automatlådan. Bra benutrymme bak och bilen ger ett riktigt bra intryck invändigt. Dessutom är den väldigt snygg.

5. Subaru Legacy/Mercedes C-klass
    Subarun var skön att köra, kändes lite liten ? både inne i kupén och i bagaget. Motorn kändes lite klen, men skönt med 4-hjulsdrift i kurvorna (och ännu skönare på vintern kan jag tänka mig)

Mercedes C180 gav mig också ett riktigt bra intryck, rymlig bil, skön körkänsla (gillar när det känns lite rejält). Man satt bra i bilen, inte mer. Bra bagageutrymme. Känns som en dyr bil när något går sönder?

Nu till mina frågeställningar.

Vilket ger mest för pengarna med hänsyn till följande aspekter?
     Driftsäkerhet (reparationer)
     Körglädje
     Bagageutrymme (vill man kunna köra in en vagn ?rakt in??)
     Driftskostnad

Vilka andra aspekter väger ni andra in i era beslut?

Rekommenderar ni andra bilar som jag inte har testat?

Vi planerar att ha bilen 3-5 år och vi behöver inte ta hänsyn till andrahandsvärdet, då vi tänker betala av bilen rätt så kvickt.

Kan ni hjälpa mig? Jag känner att jag står still i sökandet efter ?den perfekta kombibilen??

• Svar på tråden Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen
  • Angelven

Först skulle jag nog rangordna dina punkter:

0. SÄKERHET (5 stjärnor NCAP och åtminstone grön enligt folksam)
    1. Driftkostnad (pengar över är alltid trevligt)
    2. Driftsäkerhet (bilen på verkstad är inte roligt)
    3. Bagageutrymme (och utrymme) - själv dumpade jag Miatan pga detta - du är en blivande familjefar, inte en playboy.
    4. Körglädje (se ovan)

Prioriteringen kan ju ändra sig lite beroende på ekonomiskt utrymme - om man har råd med 2 bilar faller punkt 1 och 2 bort

Säkerhet - nu har jag inte tittat - men de flesta uppfyller nog kravet - kan du få en med ESP är det ett klart plus! (Vägverkets statistik säger att det räddar lika mycket liv som bilbälte....) Volvon faller tyvärr BORT här - den är aldrig testad i NCAP i den generationen! Toyotan vinner förresten.

Driftsäkerhet - då är det japanerna du skall titta på - de är lixom i en egen klass. Toyotan är här en klar familjebil dessutom - den ligger bra till i flera generation och bäst i säkerhet....

Driftkostnad - well, ta inte en med för häftig motor - du är familjefar, inte playboy - men mesa inte, klen motor är en riskfaktor också Glöm inte andrahandsvärdet - Aeron är fasansfull i det avseendet, andrahandsvärdet lär enligt ägare på jobbet fungera som bojsten (men det kanske är en fördel om du köper begagnat). Om de går omkull eller blir kinaköpta lär ju andrahandsvärdet vara för litet för att fungera som bojsten Audi/BMW/Mercedes/Toyota är säkra kort där - men dyrare att köpa.

Utrymmesmässigt (barnvagn, lassa möbler, sitta skönt etc) så är väl en C5'a eller Mondeo bäst. Resten är ju livsstilskombis. Här finns något i din lista att se upp med - klassglidning. En Peugeot 307 SW exempelvis, i klassen under alltså - rymmer MERA än en V70 ... Likaså en Ford Focus... (peugeot'n med 2.0 l motor drar förresten 7.2 till och från jobbet varje dag - hälften landsväg, hälften stockholmsrusning, trevlig bil!)

Körglädje - den är nog ganska uppenbar - BMW/Audi/Subaru '

Själv ? Ur din lista skulle jag plocka en Avensis. Men givet fritt val, så skulle jag ta en titt på en nyare 307 SW ( www.blocket.se/vi/19544119.htm&last=1 eller www.blocket.se/vi/19029013.htm kanske ?)

• Angelven

Förresten - kolla en sak - att du kan sitta fram med en bakåtvänd bilbarnstol bakom dig - tror att hälften faller bort då

Jag sitter exempelvis inte bra i en v70 med tvillingarna bakom mig i bakåtvänt (men det gör jag inte i en 307'a heller)

Låna en stol av en bekant och prova när du tittar på bilarna - bilhandlarna brukar vara förstående för det (alltså inte ett babyskydd, en bakåtvänd bilbarnstol)

Och jupp - jag är partiskt, kör en Peugeot 807 och 307 Griffe.

• Pappa Baloo

Skälv har man en volvo v70 2,5t som är den bästa laståsna jag haft bagaget är enormt och man kan göra om den till 7sits vilket är bra får lät plats med tvillingvagn + bagage eller tv vanliga vagnar vilket dom flesta bilar inte kan

sen om man gillar motorljud låter ju volvos femmor mycket gott och är enkla att trimma har i min 300hk orginal 192 drar ca 0,8 blandad körning vilket är bra

lycka till i köpandet

• TurboBubbla

VW Passat Variant 1,8T är ett bra tips. Mycket bil för pengarna.

• Pixboy

Var ute häromdagen och förutsättningslöst tittade efter ny familjebil och blev smått (positivt) chockad då jag tittade på nya Skoda Fabia kombi.
    För att vara en liten kombi var den oerhört rymlig. Mycket större än t.ex Volvo V50. Jag provade med en barnstol och kunde ha den bakåtvänd i baksäte bakom mig (är dock under 180 cm) och ett bagage där både vagn och packning fick plats.

Vet att bilar i denna klass inte nämndes i listan ovan, men denna upplevelse fick mig att tänka om lite. Man kanske kan klara sig med en lite billigare och mindre bil utan att göra avkall på så mycket. Då kanske man äntligen kan unna sig en rolig hobbybil.

• Angelven

Jupp pixboy - det är precis det jag menar - det finns en hel del mindre bilar som rymmer mera än de flesta livsstilskombis.

Om man inte absolut måste ha nånting som ser fräsigt ut och har ett snyggt märke, då finns det många "nuftiga" val

• BTD

BMW 5-serien är en mycket trevlig bil. ju mer motor ju trevligare bil. Jag rekomenderar M-sportpaketet.

• macrom

Hej hej, ny här på forumet så jag kastar mig in i debatten om bilar direkt=)
    Har för tillfället en Saab 9-5 aero kombi -01, ootroligt fin bil att köra, går bra, går fort, en bra bil helt enkelt.
    Har bakåtvänd bilbarnstol i mitten i baksätet.. å vips så blev det en trång bil, med begränsade möjligheter för såväl förare (stols justeringar) samt passagerare i baksätet.. att vi har hundbur gör ju inte bagaget större, trots liten barnvagn så får man mecka ner vagnen i molekyler för att få plats me allt.=)
    Är på jakt efter en ännu STÖRRE bil nu när avkomma nummer 2 är på G. (Augusti).
    Har kollat diverse bilar..
    Chevrolet Suburban, Dodge Durango, Chevrolet Tahoe.
    Angående bränsleförbrukning så får man ju överväga att hela familjen är sammlad och har möjlighet att göra saker ihop.

• Angelven

macrom - nu är väl de flesta kombis större än en 9-5 - det är ju en livsstilskombi .

Varför inte helt enkelt välja en riktig kombi istället för ett amerikanskt åbäke ? Så kan du få en vettigare bränsleförbrukning också¨- och kanske lite krocksäkerhet - de amerikanska suv'arna är ju tyvärr ökända för att volta i en krock (Kolla amerikanska trafikssäkerhetsverkets uträkningar på volt-chans, det är skrämmande läsning)

Sedan beror det ju på bilbarnstol - har kompisar med 9-5 aero - de provade våra Graco Cosmic (stora åbäken), det gick inte alls, så de fick gå ner i storlek på bilbarnstol - vilket sedan iofs ledde till problem, stora människor får präktiga ungar som växer ur små stolar...

• macrom
    Svar på #19
    Så sant så.. Har oxå en Cosmic, den tar plats.
    Babyskyddet kommer oxå ta plats.
    Personligen har en Golf mer "utrymme" än Saaben.=)
    Har fått nys på en Suburban, ska kolla upp den bättre.. finns GARANTERAT plats för stora åbäken, .. plus hundar=)
  • brushanen

Hej på er alla och tack för era inlägg. Har nu fått upp ögonen för Ford Mondeo hgv ghia. Mkt trevlig bil, känns som en bra kompromiss av säkerhet, utrymme, körglädje (V6:an) och ekonomi.

Någon som har någon erfarenhet av Mondeos?

Tack så länge!

Mvh/Petter

• brushanen

Hej igen, glömde att jag tittade på en årsmodell 2003.

Vad jag kunde tyda på Folksams hemsida så är den väl bra, den har ju status grön...

Mvh/Petter

• byström

brushanen skrev 2009-01-07 23:25:46 följande:

Hej på er alla och tack för era inlägg. Har nu fått upp ögonen för Ford Mondeo hgv ghia. Mkt trevlig bil, känns som en bra kompromiss av säkerhet, utrymme, körglädje (V6:an) och ekonomi.Någon som har någon erfarenhet av Mondeos?Tack så länge!Mvh/Petter
    Inte Mondeo, särskilt inte V6:an!
    Den är übertörstig i förhållande till storlek/kraft, och har en mindre trevlig benägenhet att paja.
    Har själv en Mondeo 2.0 -02:a, och den bilen står på verkstad rätt ofta.
    Bra krocksäkerhet - därav Folksams "gröna status".
    Slösande stora utrymmen och hyfsad (inte mer) åkkomfort.
    Nej köp inte, SPECIELLT inte V6:an.

Fick jag råda annars så är en Legacy mitt val 99ggr/100.
    Driftsäker, inga massa småfel och dumheter som glapp i styrstag, länkarmar osv... besiktningen är så att säga ingen orosmoment! ;)
    Rolig att köra!
    Suveränt andrahandsvärde.
    Bra verkstäder, ok priser på service.
    Lagom rymlig för en "normalfamilj" med 2-3 barn.
Svar på tråden Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen