• youngmom 2

Varför denna nedtryckning på unga föräldrar?

Alltså jag förstår inte varför det ska vara så svårt för folk att förstå att unga föräldrar KAN vara BRA föräldrar ?! Jag själv fick mitt första barn när jag var 17. Jag är nu 22 år gammal och har 2 barn. Jag är ensamstående.
    Från allra förta början har jag gett mina barn så otroligt mycket kärlek. Men jag har inte kunnat ge mina barn allt när det gäller materiella saker, men det är ingenting dom ahr lidit av! Dom har fått ärva mycket saker från mina vänner och det är ingenting fel med det!
    Huvudsaken är väl att barnen har ett hem, rum, mat och en jä**a massa kärlek? Och såklart hela och rena kläder!
    Bara för att jag är ung mamma betyder det inte att jag inte kan ta hand om mina barn, att jag inte har pengar eller inte har möjlighet till ett arbete??!!
    Jag är precis lika bra som en mamma som är 35, och i vissa fall bättre, för åldern är f*n ingenting som avgör hur bra mamma man är !!
    Jag blir så less... Men jag har lärt mej under dessa år jag ahr varit mamma nu att hålla mitt huvud högt och visa att jag insann har klarat detta helt på egen hand, mina barn mår hur bra som helst, TROTS att jag är UNG MAMMA!!

• Svar på tråden Varför denna nedtryckning på unga föräldrar?
  • Majsan71

Säger folk att du är sämre just för att du är ung?

• Flickan och kråkan

Folk har åsikter om det mesta, är man inte för ung så är man för gammal.

Vet du själv med dig att du är en bra mamma, så var glad och strunta i vad andra tycker. Folk tycker så mycket om det mesta

• youngmom 2

Ja det är något jag ahr fått höra sen jag va gravid med min första pojke.. Blir så fruktansvärt förbannad!!

• Mummy

ALltså...det är så många likadana trådar om att unga föräldrar ska vara sämre, enligt dem själva. Men jag har inte sett nästan några kommentarer från "äldre" som har en sån åsikt.
    Jag fick barn tidigt men aldrig fått höra något negativt om det (hur jag skulle vara som mamma för att jag var ung)

• youngmom 2
    Svar på #2
    Tack för ditt svar. Jo jag föröker tänka så för att inte gå under totalt. För det är inte roligt tt alltid få höra att man skulle ara ämre bara för att man är ung ?!
  • Mälaröbo

Har aldrig själv "tryckt ner" någon ung mamma och har aldrig hört någon göra det.
    Däremot märker jag härinne att unga mammor ofta verkar känna ett behov av att försvara sig mot kritik (som jag aldrig lagt märke till). Tyvärr ofta genom att använda samma mynt som man själv påstår sig bli utsatt för, nämligen att unga mammor tom är bättre än äldre.

Konstigt och lite synd tycker jag, då det ofta slår tillbaka.

Jag tycker att det är kunskap och erfarenhet som gör en till en bra förälder. Inte ålder eller förmågan att dela ut kärlek.

• youngmom 2
    Svar på #4
    Till Mummy : Jo det är väldigt mkt sådant snack.. Du ska vara glad då att du har sluppit det :) jag hade väldigt gärna sluppit det. Alla elaka kommetarer
  • youngmom 2
    Svar på #6
    Till mälaröbo : Asså nu sa jag inte att unga är bättre än äldre! Jag sa att åldern inte ska spela nån roll för hur pass bra förälder man är ! Och jo, jag har sett en hel del inlägg här so riktar sej mot yngre föräldrar, att alla yngre föräldrar går på Soc men inte vågar säga det och en masa annat..
  • Mälaröbo

youngmom 2 skrev 2008-10-04 14:13:04 följande:

Svar på #6Till mälaröbo : Asså nu sa jag inte att unga är bättre än äldre! Jag sa att åldern inte ska spela nån roll för hur pass bra förälder man är ! Och jo, jag har sett en hel del inlägg här so riktar sej mot yngre föräldrar, att alla yngre föräldrar går på Soc men inte vågar säga det och en masa annat..
  • Mammat3

ett tips ödsla inte energi på folk som tar energi ifrån dej.

Har varit utsatt för så många kommentarer men jag struntar i det. Jag vet att jag är en bra mamma för min son även om jag är ung. det räcker för mej sen får väl människor säga vad dom vill om det ska vara på det sättet.

• Mälaröbo

youngmom 2 skrev 2008-10-04 14:13:04 följande:

Svar på #6Till mälaröbo : Asså nu sa jag inte att unga är bättre än äldre! Jag sa att åldern inte ska spela nån roll för hur pass bra förälder man är ! Och jo, jag har sett en hel del inlägg här so riktar sej mot yngre föräldrar, att alla yngre föräldrar går på Soc men inte vågar säga det och en masa annat..
    De blev lite fel innan...

Det finns säkert en massa kritik mor yngre föräldrar, precis som det finns mot äldre, ensamstående, mörkhyade, kristna, jehovas, ateister, folk som döper, inte döper osv, osv, osv.
    Vissa saker kan man inte göra någor åt, tex andras åsikter, man kan bara göra någor åt hur man själv tänker och handskas med det.

Uppenbarligen går det ju att vara ung förälder, tex Mummy, utan att få ller bry sig om dessa kommentarer.
  • IsabellesMamma

Jag har själv aldrig märkt något av detta, har bara fått jätteroliga o bra reaktioner! Men om någon skulle få för sig att "tycka" något så e det bara att vända andra kinden till. Vi Vet ju själva bäst vem och hur vi är som föräldrar (= Det är väll ingen som går o trycker ner 40-45 åringar som skaffar barn?? vilket jag tycker är värre än om en 18 åring skaffar barn...

• Mälaröbo
    IsabellesMamma skrev 2008-10-06 19:22:13 följande:
    Jag har själv aldrig märkt något av detta, har bara fått jätteroliga o bra reaktioner! Men om någon skulle få för sig att "tycka" något så e det bara att vända andra kinden till. Vi Vet ju själva bäst vem och hur vi är som föräldrar (= Det är väll ingen som går o trycker ner 40-45 åringar som skaffar barn?? vilket jag tycker är värre än om en 18 åring skaffar barn...
    ...och där avslutades inlägget med precis en sån kommentar som jag talade om innan...Synd!
  • Nirvana

Från ett rent biologiskt perspektiv är tjugoårsåldern den bästa tiden att bli och vara gravid: Experter menar att genomsnittskvinnans fertilitet är som bäst vid 24 års ålder.

Kvinnor föds med alla ägg de kommer att producera - ungefär en miljon vid födseln. När du når puberteten har du ungefär 300.000 ägg kvar, men under dina fertila år kommer bara 400 av dessa att frisläppas.

När du blir äldre, så åldras även dina äggstockar vilket leder till att fler ägg har sämre kvalitet. Det är av den orsaken som yngre kvinnor löper mindre risk än äldre kvinnor att föda barn med genetiska missbildningar som Downs syndrom. Risken för missfall är också lägre: 10% för kvinnor mellan 20 och 24 år, jämfört med 18% för kvinnor mellan 35 och 39 och 34% för kvinnor mellan 40 och 44.

• Nirvana

Hoppas bara ingen tar illa upp av inlägget. Var ju bara en liten "uppväckelse" för dom som tror att unga inte är klara för att föda osv. Där jag skrev är ju var experter inom området säger. Ha en fin dag

• Mattisdotter

Det finns unga mammor som inte borde skaffat barn likväl som det finns äldre som inte borde gjort det. När en ung mamma (eller pappa) inte klarar av uppgiften att vara en "god" förälder, skylls det uteslutande på åldern, men när en äldre mamma (pappa) inte klarar det skylls det på annat.

• tusshh

äsh jag tor inte det har att göra med de unga åren.. de e' väl att man inte har samma möjligheter till utbildning och fast jobb som oftast är jääävligt bra att ha när man ska ha barn.. är man 25 kanske man har de ordnat för hur många 15-16 åringar har de?? dom är ju inte ens myndiga.. men fel, nej de tycker ja absolut inte... de underlättar bara att ha de ordnat me lägenhet å så å folk som bryr sig om en är väl dom som påpekar det...

• girlsexy

hej jag bli så förbanad asså inte på er nu men jag frågade en gång om man är sämre förälder om man har gått på särskola tydligen så tycker många det men liksom det är ju helt fel för man är ju inte sämre förälder bara för att man har gått på sär man är ju normal ändå som dom som inte gå på sär bli så sur och om man är ung oxå man är bra förälder ändå

Svar på tråden Varför denna nedtryckning på unga föräldrar?