• alesssandra

Hur skall jag få min dotter att tycka om andra än mig?

Min dotter har blivit allt för fantast av mig. Jag kan inte gå två meter ifrån henne utan att hon kommer efter, gråter och ropar mamma, mamma! Jag kan förstå att vi kanske har ett starkare band, eftersom jag är hemma med henne, men det kan inte vara på detta vis. När vi är hemma, måste jag sitta på golvet med henne och kan inte gå till ett annat rum --> det blir full panik, med många tårar och skrik.
    Jag läste i vi föräldrar om en familj som hade samma problem och där var experten och skickade iväg mamma i några dagar för att barnet skulle spendera tid med pappan. Men det barnet var äldre, vår dotter är bara 1 år.
    Har någon några tips hur jag/vi skall göra? Snälla hjälp mig, för jag blir galen och får inget gjort

Tusen tack! Kramar

• Svar på tråden Hur skall jag få min dotter att tycka om andra än mig?
  • cirpen

Jag tror det är en naturlig fas i hennes utveckling. Hon har just kommit på att hon är en egen individ, att ni så att säga inte sitter ihop. Därför förstår hon att du kan försvinna. men hon har ännu inte lärt sig att du kommer finnas kvar för henne även fast du inte syns.
    Det kallas för separationsångest, och det går över snart.
    Jag tror inte på att lämna bort, utan finns där hos henne istället.

Tips på vägen:

Öva på tittutlekar, börja lätt bakom filt, sedan bakom dörr, sedan annat rum osv..

Om ni är borta, håll dig på samma ställe, sitt vid samma stol etc, så ska du se att hon söker av dig lite då och då för att tanka trygghet.

Svar på tråden Hur skall jag få min dotter att tycka om andra än mig?