• lucas1340

När växte era prematurbarn ikapp

Jag undrar när era prematurbarn växte ikapp sina jämnåriga lägnd och vikt mässigt. Även när började ni se första leendet mm. Vi väntar på att vår lille Lucas ska börja le ocjh det är på G.

• Svar på tråden När växte era prematurbarn ikapp
  • ingensignatur

Min son (född v33) växte ikapp ganska fort, vid 6 mån så kunde ingen märka att han var ett prematurbarn. Han vart oxå väldigt snabb med motoriken men fyller nu 2 snart o pratar fortfarande inte. Det är iofs många som inte gör de så de kommer väl...

• Pormoicheia

Sonen föddes i v. 32+5 och var snabbt ikappvuxen.

Precis som ingensignaturs som så såg man inte att han var prematurbarn runt 6-månadersåldern.

Lite senare med vissa saker har han varit, men inte senare än vad andra sena barn varit.

Leenden och skratt kom dock inte föränn han var runt året, men han ör i ren allmänhet en allvarlig liten man

Pratar gör han massor men bara "babbel".
    Vissa ord har han iofs lärt sig men det märks tydligt att han bunkrar för han förstår otroligt mycket.

• AnneSophie

Jacob, född i vecka 35 men kraftigt tillväxthämmad (endast 1666 gram och 43 cm), växte viktmässigt ifatt ungefär vid 1 år. Längdmässigt kanske vid 1½. Barn skiljer ju sig otroligt så jag kan inte säga att jag upplevde honom som liten mer än precis i början.

Rent motoriskt, både fin- och grovmotoriskt, har han varit väl med och nästan före jämngamla barn. Språkligt, dvs verbalt, ligger han lite efter fortfarande (han kan massor av ord och uttryck och pratar mycket, men hans tunga hänger inte alltid med liksom). Jag skulle tro att det löser sig allt eftersom men det är ett litet orosmoment, dock väldigt vanligt bland prematura barn.

Jag minns tyvärr inte när han log första gången, men det var inom det normala.

Du kan ju kolla på Jacobs tillväxt eftersom han och Lucas ändå ligger relativt nära i födelsevikt: http://www.familjeliv.se/hem/annesophie/barn-vikt-langd.php?child=20043

Idag är han som vilken (snart) 5-åring som helst egentligen.

«The road to hell is paved with good intentions.»
  • annca

Mathilda behövde inte växa ikapp, för trots att hon föddes i v35 var hon större än många fullgågna barn (50 cm, 3995g), och kanske nån vecka efter sin "bästa kompis", som föddes i normaltid tre veckor efter M  med att le, krypa och gå.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mamma på vift

Max är född i vecka 30+6. Han är nu 1 år och har inte växt i kapp sina jämngamla kompisar. Men det kommer. Han följer sin kurva jätte bra och ligger 1 kurva under normal om man räknar på hans korrigerade ålder.

Första leendet fick vi när han var 2½ månad okorrigerad. Jollrade gjorde han 1 månad senare. Tror att det är väldigt individuellt med allt som har med utvecklig att göra och det kommer när det kommer.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • sofiiin

Min son är född i vecka 34 (1835g) Han blir 8 månader nu den 25:september.. Han ligger ungefär ett kilo under de jämngamla pojkarna och är 5-6 cm kortare..

Så snart är han ikapp :)

• knäppisen

Dottern född v 33 var ikapp storleksmässigt runt 5 mån och motoriskt runt 9-10 mån.
    Sonen född v 29 är fortfarande inte ikapp storleksmässigt, motoriskt kan jag inte säga för han har en cp-skada, språkligt har han varit tidig o ikapp o förbi redan vid ett år.

• morlin01

Vår dotter som är född i vecka 27 var på den normala kurvan när hon var 7 månader okorrigerat. Men hon har växt oerhört snabbt tror jag.

• I have a kid

freja är idag 3 månader & 8 dagar okorrigerat

född vecka 29+4 ler & skrattar sen 1 månad tillbaka

väger som hon skulle vägt & är nästan lika lång som hon skulle varit om hon inte var prematur

• äppelmos

jag är 22 år och född vecka 26. nyfödd vägde jag 800 gr och vid 11 mån vägde jag 3,5 kg. jag ser på foton till 5-6 års ålder tecken av "prematur" (framför allt på pannan och ansiktsformen). jag har alltid varit spinkig jänfört med jämnåriga och bland de kortaste. idag är jag 157 cm å väger 49 kg och anser mig normalviktig/längdmässigt (hyffst iaf).

• MsBeauty

Jag är 158 cm och väger 50 kg. Det är väl normalt för den här längden. Jag är inte prematur.

Men äppelmos, får jag fråga, fick du några "men" av att vara så tidigt född? Inte ofta man "ser" nån vuxen som är född så tidigt.

Svar på tråden När växte era prematurbarn ikapp