• Hamnbo

Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??

Jag har inga barn ännu men vill otroligt gärna ha.
    Nu är det dock så att jag är hysteriskt livrädd för smärta, sjukhus, nålar, allt...precis allt som gör ont.

Vet att även kejsarsnitt gör ont men det känns mer uthärdligt. Ska tillägga att jag även är livrädd för operationer..

Men min barnlängtan väger tyngre. Men tanken på att föda vaginalt är så skrämmande så jag mår illa.

Vad jag undrar är: Kan jag bara säga att jag inte vill föda vaginalt och få snitt? Funkar det så? Dom kan ju inte tvinga mig och klämma ut ungen där nere...

• Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??
  • snuttP

Ja och jag har två snitt bakom mig plus att jag är utbildad akut uska så jag borde också vet!

Sen skrev du att man inte får bära sitt barn på flera veckor. Lagom överdrivet!

Men du jag tänker inte sno TS tråd för en sån puckad ska. TS bli inte skrämd, du kommer att få bära ditt barn.

• pulmones

och eftersom ni båda är utbildade hjärnkirurger borde ni veta att allt är inviduellt!

• Tina och Fredrik

Jag har verkligen svårt att förstå hur man kan vara rädd för förlossningen. Det är det häftigaste jag någonsin har gjort skulle göra det 100 ggr till utan problem, lite många ungar kanske=) Men som andra säger, sök hjälp nu så att du vet hur det ligger till där du bor och lycka till.

• snuttP

Problemet är att det är såååå många som tror så mycket illa om snitt.
    Ska säga dig att jag kontrade med att jag också är uska för att det inte är nåt att komma med! Som en pik, men den gick nog inte fram.

pulmones skrev 2008-09-10 17:32:06 följande:
    och eftersom ni båda är utbildade hjärnkirurger borde ni veta att allt är inviduellt!
  • pulmones

....förlåt, det var inte meningen att vara taskig:-/....

snuttP skrev 2008-09-10 17:34:09 följande:
    Problemet är att det är såååå många som tror så mycket illa om snitt.Ska säga dig att jag kontrade med att jag också är uska för att det inte är nåt att komma med! Som en pik, men den gick nog inte fram.
  • snuttP

Du ingen fara.. jag tål det!

pulmones skrev 2008-09-10 17:37:47 följande:
    ....förlåt, det var inte meningen att vara taskig:-/....
  • Shirley

Beror på hur mkt man brisster, och sist hade jag eftervärkar i en vecka (som kändes som värkarna) så nää inte var det över för mig inte, men jag gör gärna om det iaf!

Lady Dahmer skrev 2008-09-09 19:43:27 följande:
    ja bortsett från att man kan ha lite ont vid stygnen och så.
    5 barnsmamma
  • Ulrika 76

Jag har gjort både och. Första födde jag vaginalt, efter det blev jag så förlossningsrädd att jag grät mig igenom hela min andra graviditet. Fick kejsarsnitt beviljat i slutet av graviditeten.

Efter min vaginala förlossning som var hemsk på alla sätt hade jag fruktansvärt ont och massor av problem. Efter kejsarsnittet åkte jag hem ett dygn senare. Kunde både städa bära matkassar mm mm från första dagen. Inga problem alls. Visst stramade det lite i ärret men inte farligt.

Men tänk på att alla förlossningar är olika. Vare sig det är kejsarsnitt eller vaginalt.

Jag är gravid för tredje gången nu och vet inte hur jag ska göra. Det är inte alls säkert att jag vill göra ett kejsarsnitt bara för att jag tyckte att det var bra förra gången. De som har en bra vaginal förlossning tycker ju att det är fantastiskt och jag skulle gärna uppleva det.

• Shirley

Jag bar henne från samma dag, var uppe och gick några timmar efter snittet. Åkte hem på dags 3 utan smärtlindring. Kan säga att mitt snitt var en räkmacka! Hade mycket mer ont både under och efter mina vaginala. Men som sagt, föder endå hellre vaginalt!

TheFamily skrev 2008-09-10 17:13:24 följande:
    Plus att man inte får bära sitt barn på flera veckor!......
  • Shirley

På dag 3 då vi kom hem dammsög jag, handlade och vi var ute på promenad med syskonvagnen. Var ensam hemma hela dagarna med 3 små under 3 år, och det gick hur bra som helst.

• pulmones
    snuttP skrev 2008-09-10 17:39:40 följande:
    Du ingen fara.. jag tål det!
  • bella7878

Jag krävde att få snitt med andra sonen,
    för att det gjorde så jävla ont med första
    sonen, o jag fick det, inge problemGlad

• Shirley

Håller med. Födde de 2 första vaginalt, komplikationer, brasst mkt, sugklocka och är det vart lång läkningstid med underlivet och det var en plåga.
    Tredje kom med planerat snitt, lätt, smidigt och enkelt.
    Men vid 4:e var jag beredd att ge det en chans, ville ta revanch! Och förlosnsingne var helt underbar! samma med femte och nu längtar jag efter att föda vaginalt igen. Även om det gör jäkligt ont så är det så mäktigt!

Ulrika 76 skrev 2008-09-10 17:44:24 följande:
    Jag har gjort både och. Första födde jag vaginalt, efter det blev jag så förlossningsrädd att jag grät mig igenom hela min andra graviditet. Fick kejsarsnitt beviljat i slutet av graviditeten. Efter min vaginala förlossning som var hemsk på alla sätt hade jag fruktansvärt ont och massor av problem. Efter kejsarsnittet åkte jag hem ett dygn senare. Kunde både städa bära matkassar mm mm från första dagen. Inga problem alls. Visst stramade det lite i ärret men inte farligt.Men tänk på att alla förlossningar är olika. Vare sig det är kejsarsnitt eller vaginalt.Jag är gravid för tredje gången nu och vet inte hur jag ska göra. Det är inte alls säkert att jag vill göra ett kejsarsnitt bara för att jag tyckte att det var bra förra gången. De som har en bra vaginal förlossning tycker ju att det är fantastiskt och jag skulle gärna uppleva det.
  • Eisa
    Hamnbo skrev 2008-09-09 19:35:12 följande:
    vad menar du med att det inte är över? När barnet är ute sägs smärtan försvinna. Gör den inte det? Fast då har jag nog redan dött av smärta innan dess så...
    Lite ont har man ju, iaf jag. Men ingen fara alls.
  • Eisa
    Tina och Fredrik skrev 2008-09-10 17:32:10 följande:
    Jag har verkligen svårt att förstå hur man kan vara rädd för förlossningen. Det är det häftigaste jag någonsin har gjort skulle göra det 100 ggr till utan problem, lite många ungar kanske=) Men som andra säger, sök hjälp nu så att du vet hur det ligger till där du bor och lycka till.
    Hur kan det vara svårt att förstå? Man blir ju pepprad med HUR JÄVLA ONT DET GÖR.
  • Ninnis75

Hej. Du frågar om man kan tvingas föda vaginalt trots stor rädsla för smärta och det okända (om man är förstföderska). Jag väntar själv första barnet så jag sitter och vet inte egentligen vad jag ska gå igenom.

Av vad jag läst och hört av dom som varit rädda så har man rätt att få särskilt stöd/samtal via MVC. Jag hoppas iaf att det är så. Att göra upp en förlossningsplan är ett alternativ som t.ex en av mina vänner som ska få barn nr 2. Hon har en jobbig förlossning bakom sig och har nu blivit lovad vissa hållpunkter och ska starta med vaginal förlossning men om något inte fungerar etc så finns en plan B d.v.s man överväger kejsarsnitt då. Vad jag förstår är det svårt att begära kejsarsnitt och få det beviljat utan att ha särskilt starka skäl men jag vet inte.

Jag tycker att du måste bli tagen på allvar för din rädsla. Det kan många gånger vara rädslan som ökar på den smärta som man så många gånger pepprats av att få höra. Att föda är ju smärtsamt men individuellt man har ju olika rädslor för olika saker även i ett förlossningsförlopp alltifrån hur lång tid det kommer ta till att man tror att allt därnere ska förstöras och vi har ju alla olika smärttröskel.

önskar dig lycka till och stå på dig.

Hoppas du fått något råd.

Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??