• Reglementet

Vad är en äldre förälder?

Nu vill jag ha svar från unga föräldrar. Vad är en äldre förälder? Vid vilken ålder anser ni unga föräldrar att man är en äldre förälder?

• Svar på tråden Vad är en äldre förälder?
  • LadyB

ung mamma,äldre mamma....va f-n mamma som mamma!!
    varför spelar åldern roll???
    älskar man sitt barn o skulle vända upp-och-ner på himlen för sitt barn så kvittardet väl??

• Biggan42

Vi är så åldersfixerade i detta land! Håller med "en ängel". Det kan vara så att livet faller sig väldigt olika. Ibland blir det som det blir, inte skall väl andra ha en massa åsikter om det? Själv fick jag mina barn då jag var 25-27 och tyckte det var "lagom"...

• LadyB

ålddern spelar la ingen roll eller?? man gör sitt bästa oavsett åldern

• gryning2

Jag fick min son vid 23 så jag antar att jag är en ung förälder. Jag tycker nog att man är äldre förälder om man är äldre än 35 vid barnets födsel.

• gryning2

Men tillägg: det är inget FEL i att vara en äldre förälder. Finns ju både för och nackdelar med yngre och äldre föräldraskap!

• LadyB
    gryning2 skrev 2008-07-17 20:58:50 följande:
    Men tillägg: det är inget FEL i att vara en äldre förälder. Finns ju både för och nackdelar med yngre och äldre föräldraskap!
    ja det finns det jue men bara för cackdelarna så är man ju inte en dålig mamma
  • Zeraphia

Min personliga åsikt är att man räknas som "äldre förälder" om man är över 38 och väntar/precis fått sitt första barn.

• JeanneDArc

Jag tänker väl ungefär en föälder som får sitt första barn vid 35+.. men det är ju ingen exakt deadline på det. Och det spelar väl inte så stor roll heller för den delen. Föräldrar kan vara jättebra eller katastrofala oavsett hur gamla de är. Sen är jag väl kanske inte så speciellt ung förälder. Hade precis fyllt 23 när min dotter föddes.

• Mopsan

eftersom detta är ett så himmla känsligt ämne med unga vs äldre är detta en farlig fråga att svara på risken att bli missförståd enorm. jag tycker nog att äldre då är man 30+ och ung -20 vilket som har olika förutsättningar till att bli precis lika bra föräldrar. Eller?

Svar på tråden Vad är en äldre förälder?