• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • ulricaa

Jag tänkte närmast på annan avlastning... stödfamilj, kortis, avlösarservice.

har du sökt ass via både LSS o LASS? Eller är du helt säker på att få mer än 20 h/vecka? 

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • pillanlax

nej jag vet inte vi har inte sökt ännu.
    Och ingen avlasting heller jag tycker att det funkar bra för mig och min sambo nu så jag tror inte att det behövs.
    Hon är ju så liten så jag tycker att det skulle vara hemskt att lämna bort henne.

• suz75

ohh så glad jag blir, Nu har vi fått alla intyg fr läkare och ARB. Nu är det bara till att skicka in ansökan till FK

• Snuffe
    Svar på #222
    Ang avlösning så verkar det som det är lite olika i olika kommuner. Vi hade "avlösning i hemmet" åt vår dotter. Avlösaren kom och "avlöste" oss från Olivia, så att man kunde göra avd man ville. Avlösning bestyder INTE att man lämnar bort sitt barn. Man kan ju rent krasst se avlösning som assistans, det gkorde i alla fall vi. Vi fick avlösning när dottern var ca 9 månader och det var en tjej som kom hem till oss och tog hand om Olivia. Vi kunde åka och handla, eller bara ligga i sängen. Det var helt upp till oss. Så nog tycker jag att ni ska söka LSS (avlösning). Det kan ju vara lite lättare att få igenom LASS om man redan har LSS (Det är mycket som ingår i LSS). Då ser både Fk och kommunen att det finns ett behov.

Vad det gäller LASS så sökte vi det till Olivia när hon var 2,5 år och vi fick tvärblankt nej! Olivia är en spastisk tetraplegiker, med knapp, ep, synskada, hörselnedsättning, kan inte gå, sitta, prata mm. Så det kan vara väldigt svårt att få LASS när man bara är 8 månader, men gör ett försök. Vi känner en familj som fick LASS från barnet var 3 månader och det barnet är väldigt lik Olivia (vad det gäller funktionshinder). Rent krasst så är det helt beroende på vilken handläggare man har, men som sagt, skicka in en ansökan om LASS, man kan inte få annat en ett nej. (Men sen tycker jag även att ni ska söka LSS också får d¨å kan ni få en personkrets-kategorie på er dotter, vilket gör bl a att ni har rätt att ta ut "kontaktdagar för vissa funktionshindrade" från FK. 10 st dagar/år och barn.)

Lycka till!!!!

/Steph
  • mamman i skogen
    ulricaa skrev 2008-09-26 21:38:38 följande:
    Jag tänkte närmast på annan avlastning... stödfamilj, kortis, avlösarservice.har du sökt ass via både LSS o LASS? Eller är du helt säker på att få mer än 20 h/vecka? 
    Måste man inte vara inskriven i personkrets LSS för att få söka LASS? Eller räcker det med att falla under de kriterierna?
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Snuffe

Jag tror att man kan söka LASS även fast man inte LSS... men jag är inte säker... hittar inget om det på Fk hemsida heller.. det enda som står är
    " För att beviljas assistansersättning ska du tillhöra någon av följande grupper:
    personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd
    * personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder orsakad av yttre våld eller kroppslig sjukdom
    * personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder, som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och orsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen."
    Men det står faktiskt inte att man måste var "beviljad" LSS..
    /Steph

• värmlänningen

Vi har inga LSS insaster och vi får förhoppningsvis ett positivt beslut om LASS om en v.

• Jeanette71

Hej alla!

Vill bara spy lite galla innan vi ens har ansökt om LASS. Vår Alex tillhör personkrets 1 enl. LSS-beslut i våras. Vi har nyligen fått utökat avlösartimmar från 25 till 40 h/månad samt 2 dygn korttids/månad som drar igång vid årsskiftet. Pratade med vår VB-handläggare igår för att medd. utökade timmar samt att Alex går på dagis nästan heltid.

Under samtalet medd. handläggaren att VB inte kommer att ändras med tanke på avlösartimmarna och dagistiden. Jag nämnde då att jag vet att VB kommer att minska när vi väl får beslut om LASS vilket vi har för avsikt att ansöka om i början av nästa år. Då säger FK-handläggaren att det förmodligen är för tidigt då han är så liten ännu. Men vi har ju rätt att ansöka så klart.

Jag känner att det det är tur att jag har er andra föräldrar med erfarenhet att få information av samt att jag även har följt diskussionerna på kanalens cp-mailinglista. Det kommer att krävas en väldigt specifik ansökan med hänvisningar till lagtexter och domar tror jag. Återkommer till er när det är dags. Har samlat en del länkar på "hög" som jag också kan använda mig av när det drar ihop sig.

Ha det gott alla!

• pinguuu

Hoppas verkligen att du fortsätter med tråden.
    Ser att datumet börjar närma sig för stängning..
    Glöm ej meddela ditt nya forum..

• mamman i skogen

Självklart! Startar en ny på en gång.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • USA111

Behöver ej det men skönt att ha nån som håller en sällskap 24/7 som man kan spela mm mm

Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!