• Elpida

Va, får han inte sitta i bilstol???

Frågar här på FL för Grekland är ju inte direkt känt för sin trafiksäkerhet.......
    När vi hämtade vår son från Neo vägde han 2200 gr, de sa till oss att ha honom i insatsen i bilen och inte i bilstolen, nåväl han var ju jätteliten..
    Nu var vi hos barnläkaren och hon sa till oss att han är alldeles för liten för bilstol, han måste bli 2 månader först.
    Han är nu 51cm och väger 2800gr.

När vi åkte hem från BB med dottern var det ingen som sa ngt och hon var ngt mindre är vad lillebror är nu.

Är det verkligen så här?? Har det ngt att göra med att han är förtidigt född?? Vi ska ju inte på bilsemester direkt...

• Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???
  • S vali s

När det var dags för oss att åka hem begav vi oss till Babyland för att köpa barnskyddet, då visade personalen oss "Babybox" tror jag att det hette - ett barnskydd där babyn låg ner och spändes fast med bälte precis som i babyskyddet och sen spände man fast "boxen" med hjälp av bilbältet.
    Dom fanns bara till uthyrning och var riktigt skabbiga o slitna  Dom hade även ngr såna på neonatalavd. som dom använde ifall barnen behövde flyttas mellan sjukhusen och ambulanstransport inte var nödvändig.
    Både vår barnläkare och sjukgymnasten på neo bedömde att vår dotter kunde åka i ett babyskydd *pust*

Den late får brått när det blir kväll
  • ewamarie
    S vali s skrev 2008-06-08 20:07:54 följande:
    När det var dags för oss att åka hem begav vi oss till Babyland för att köpa barnskyddet, då visade personalen oss "Babybox" tror jag att det hette - ett barnskydd där babyn låg ner och spändes fast med bälte precis som i babyskyddet och sen spände man fast "boxen" med hjälp av bilbältet.Dom fanns bara till uthyrning och var riktigt skabbiga o slitna  Dom hade även ngr såna på neonatalavd. som dom använde ifall barnen behövde flyttas mellan sjukhusen och ambulanstransport inte var nödvändig.Både vår barnläkare och sjukgymnasten på neo bedömde att vår dotter kunde åka i ett babyskydd *pust*
    Vi fick vår dotter på semestern och när vi blev utskrivna och skulle åka hem hade vi en resa på drygt 60 mil, i bil, innan vi kom hem.
    Blev då rekomenderade att använda "babybox" eller vad dom hette. Precis som du säger så ligger barnet ner och man spänner fast det i ett likadant bälte som finns i bebyskydd. Man spänner sedan ett nät över och sätter fast hela "vaggan/babyboxen" med bilens säkerhetsbälte.
    Anledningen till att vi hyrde en "babybox" var ju för att vi hade så långt att åka. Hade vi fött hemma så hade vi ju använt babyskyddet!!!

Läkaren tyckte att det skulle bli för stor påfrestning på lillans rygg om hon satt i babyskydd för länge
    Världens vackraste Mira Juli-06, Bebis i magen BF Juni-08
  • Elpida

Hur länge gäller den där 20minuters gränsen? Vi tänkte åka på utflykt på söndag och det är 1 timmas bilfärd, är det ok tror ni??

• knäppisen

Du märker ju om han protesterar. Då får ni ta en paus i så fall.
    Min dotter satt ogärna längre än ca 30 min i stolen första tiden så vi fixade snabbt en "box" istället.

• boktok
    Elpida skrev 2008-06-09 13:26:23 följande:
    Hur länge gäller den där 20minuters gränsen? Vi tänkte åka på utflykt på söndag och det är 1 timmas bilfärd, är det ok tror ni??
    När vi skulle åka längre så gjorde vi en paus och tog upp Erik från babyskyddet så att han fick vila ryggen. Då fungerade det bra. De protesterar ju annars om de får sitta för länge så det kommer ni att märka. Vi åkte till Linköping, tillsammans med mina föräldrar förra sommaren, och då tog vi många pauser.
  • twinstar

Vår tjej var 45 cm och vägde 2300 när vi åkte hem och hon satt i babyskyddet hela vägen.

• twinstar

I mitt bildgalleri finns en bild från första veckan hemma också. Den heter Åka bil

• Elpida

twinstar
    Ursött!!!

Försökte ha honom i bilstolen i dag men han sitter som en hösäck,så kan haninte sitta...tror att vår stol inte är av någon vidare kvalitet.
    Tjejn satt mkt stadigare trots att hon var mindre, men det kanse har att göra med att han är tidigt född??

Ska försöka bulla upp med lite kudde så han blir lite mer liggande. Köpte även en stödkudde, så nu har han mer stöd för huvet.

• Pilea

Jag tror att det kan ha att göra med att det blir tryck på lungorna om de sitter för länge i bilstol, iaf väldigt förtidigt födda. De sa de iaf till oss, att han inte fick sitta för länge.

• twinstar
    Elpida skrev 2008-06-13 16:21:32 följande:
    twinstarUrsött!!!
    Eller hur! Det är en av mina favoritbilder på henne.
    Det ser ut som hon håller i sig och att det går jättefort!
  • hotten

vår tjej vägde under 2 kg när vi åkte hem, hade en resa på 1,5 tim hem från BB..
    personalen satte 2 blöjor under rumpan så hon kom lite högre upp..

• Viran

Vi la en ihopvikt handuk under rumpan i början på våra flickor. De vägde 2300g vid hemfärd. det gjorde att de inte sjönk i hop så mycket...

• hipponk

Min son har hela tiden åkt i den där som minsta åker i(han vägde ca två kilo när vi åkte hem) men det handlar väl om att de klämmer ihop lungorna när de åker för länge i den..tyckte jag läste att ngn hade skrivit det här. så korta resor som möjligt..

• Elpida

Svalis
    Det kan inte bli mycket gulligare!!

Vi kom iväg på vår utflykt, det gick bra, men vi fick stanna ngr ggr, han tappar huvet liksom.... Ändå har vi bullat upp med kudde så han var nästan liggande och vi köpte extra stödkudde till huvudet. Men han har lite stort huvud säger dom, det kanske är därför fniss..(33cm när han föddes v 32 och 45 dar 35cm)

• Little Ms Chatterbox
    Svar på #37
    Du kan göra en liten korv själv så det går att bulla till lite som du vill. Ta en sträng bomull och trä på en nylonstrumpa eller en bebisstrumpa eller två.
    När vi skulle hem från Neo tipsade de om en ihoprullad handuk på längden och lägg den som ett uppånervänt U runt och över huvudet så det blev trängre runt huvudet så det gav mer stöd.
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Elpida

Tack för tipset!! Jättesmart!!!

Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???