• caspersmamma 08

gör av med sin månadspeng på mindre än en vecka

är det någon som har äldre barn som inte kan handskas med pengar.
    jag har en son på 13 år som inte kan spara han fick förut 200kr i månadspeng dom var slut efter 2 dagar på godis glass dricka så vi drog in den och han fick 40kr i veckan och pengar när han behövde men nu när han har fyllt 13 vill jag att han ska lära sig att man måste snåla för att de ska räcka hela månaden han får nu 300kr i månaden fick dom i går kväll och har redan gjort av med 100 kr fast vi har pratat med honom att man måste vara snål för att de ska räcka och att vi inte kommer att ge honom några mer pengar

• Svar på tråden gör av med sin månadspeng på mindre än en vecka
  • Daniela 451

Är 16 får 10 euro i månaden = ca 100 kr. Räcker absolut inte till något köper inte godis då men köper Frida kommer ut i månaden två stycken där far den pengen men så behöver man ju pengar ex till mellanmål när man hänger i stan och så såna saker som vi flickor behöver. Pengarna räcker inte till då. Ändå försöker jag fundera ut vad jag behöver och allt är ju så dyrt nu för tiden.

• skogsvitter
    Daniela 451 skrev 2013-01-29 15:58:28 följande:
    Är 16 får 10 euro i månaden = ca 100 kr. Räcker absolut inte till något köper inte godis då men köper Frida kommer ut i månaden två stycken där far den pengen men så behöver man ju pengar ex till mellanmål när man hänger i stan och så såna saker som vi flickor behöver. Pengarna räcker inte till då. Ändå försöker jag fundera ut vad jag behöver och allt är ju så dyrt nu för tiden.
    100 kr i månaden som 16-åring är katastrofalt lite. Varför får du så lite? Då är det ju ganska givet att de inte räcker till tex hygienartiklar, smink eller sådant som "tjejer behöver". Gör du aldrig något på fritiden? Typ bio, vara på badhuset, hyr film, eller går på disco? Vem betalar för sådant?
  • Daniela 451

Gör inget på fritiden är bara hemma. Har ingen aning varför jag får så lite. Gör varje dag hemmasysslor plus att ser efter syskonen har 3 syskon.

• skogsvitter
    Daniela 451 skrev 2013-01-30 19:58:22 följande:
    Gör inget på fritiden är bara hemma. Har ingen aning varför jag får så lite. Gör varje dag hemmasysslor plus att ser efter syskonen har 3 syskon.
    Vad gör dina föräldrar då?
  • Daniela 451
    skogsvitter skrev 2013-01-30 20:56:23 följande:
    Vad gör dina föräldrar då?
    Vad menar du?
  • adaeze

Låt honom skylla si gsjälva så lär han sig. Eller så kan du säga att det han har kvar nästa gång han ska få pengar dubblar du. Så om han har 50 kr kvar nästa månad så får han 350 istället för trehundra, så han ha fyrahundra. Det kanske motiverar honom att spara lite

• TaSe

Jag har en Spara och en Slösa här. Har Slösa inget speciellt han är ute efter går månadspengen på en vecka. Det är hans problem, inte mitt. Är jag sugen på godis köper jag det på helgen och såvida det inte är familjemys (typ filmkväll) får grabbarna vackert stå för sitt eget godis.

• Daniela 451
    skogsvitter skrev 2013-02-02 12:18:37 följande:
    Alltså har de nån inkomst eller vad lever ni på?
    Ja det har dom.
  • Stjärnfall76
    caspersmamma 08 skrev 2008-06-10 09:24:22 följande:
    Min son kommer inte få mer pengar nu när det är slut fast jag kommer tycka det blir jobbigt på fredags kvällana när vi andra sitter med varsin godis påse och han inte men vi har förklarat lägget för honom. Det största problemet är att han inte enns försöker ha kvar pengarna så långt in i månaden som möjligt hade han det och det skulle ändå inte räcka skulle jag höjt den men nu kännst det som jag skulle kunna sänka den (kommer inte göra det) han gjorde av med hela på 3dagar och då bara på godis läsk och glass.

Det är ju så de lär sig...
  • LottaF

Om du vill att han ska tänka efter ordentlig vad pengarna går till så be honom skriva kassabok. Erbjud er att vara hans bank och ge honom pengar när han ber om det och fråga då en extra gång  om han tänkt genom köpet. Likaså att han redan innan fått bestämma hur mycket som ska gå åt. Ett annat tips är att fråga om det inte finns något han skulle vilja köpa något dyrare. Hjälp honom då att göra en budget så han kan se när han kan köpa det. Tex sparar jag bara 25 kronor så tar det si och så lång tid, sparar jag 50 så tar det så lång. Ev kan man också erbjuda sig att lägga till en viss summa om han själv sparat ihop en viss rimlig summa på ex antal månader. Detta kan man ju ev ha kvar ett tag men höja kraven och sänka det man själv lägger till så till sist behövs det inte alls. Så klart ska han själv stå för sitt helggodis och jag hade också sagt att fått stå för biobiljetten men ev stått för lite matpeng om maten inte blivit klar hemma eller det funnits rester att värma.
    Lycka till och hoppas det löser sig.

• enlitenbitkaka

Hur vore det att sätta sig ner och förklara och problematisera hur ekonomi funkar? Att "skylla sig själv" är ett urdåligt sätt - det enda han lär sig är att pengarna inte räcker. Inte HUR han ska GÖRA för att få dem att räcka. Gå igenom en budget, ge honom en kassabok, prata om sparande osv.

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • Nape

Vår 16-åring är en "slösa". Han får sitt studiebidrag (och ibland extra tillskott) men inte allt på en gång. Han får be oss om pengar och berätta vad han ska göra med dem. Då tänker han till ett varv extra innan han köper det- och så räknar vi ut hur mycket han har kvar.

Funkar för oss, men vi hoppas avancera till att han får hela i handen (eller på kontot) och kan hålla koll själv. Hux flux, om två år, är han myndig..

• Anna87an

Tycker 300 kr verkar lite på en månad. Varför inte ge han studiebidraget istället så får han betala bio och så själv. Så kan han även starta ett sparande på kanske 100 - 200 kr i månaden som han kan ta av om det tryter.

• Lilia

Låt honom göra sina misstag och lära sig själv.

• LottaF

Hela barnbidraget till bara nöjen för att kunna spara lite tycker jag är mycket. Tänk när han ska studera vidare och betala allt själv och då menar jag allt. Pengarna fraån CSN lär inte räcka långt om jag lärrt mig att mina pengar bara ska räcka till nöjen. Jag tycker 300 räcker gott kanske med löfta om mer om man visar att man kan spara eller hjlpa till en massa. Vår 12åring har bara 100 just nu höjs ev till hösten men mest eftersom han då har tillgång till fik på skolan. Men några 1000 kronor till bara nöjen kommer aldrig att förekomma har hos oss iallafall.

Svar på tråden gör av med sin månadspeng på mindre än en vecka