Kan man förblöda av medicinsk abort?
Läste här på FL om någon som kännde någon som förblödit vid sin medicinska abort. är det vanligt?
Läste här på FL om någon som kännde någon som förblödit vid sin medicinska abort. är det vanligt?
så med andra ord det är ALLT ANNAT än vanligt
Lättast hade varit och göra medicinsk eftersom jag kan göra det i den staden jag bor i, annars måste jag åka till ett sjukhus i en annan stad och göra det. Min sambo har lovat att vara med mig hela dagen då "det ska ut" men jag är rädd att jag ska förblöda på natten eller nått några dagar senare.
oroa dig inte för det! som sagt det görs massor med aborter varje dag och jag vet 1 fall bara... och hon dog för att hon inte åkte till sjukhus.... om du tycker du blöder mycket så åk in då, då slutar det inte så hemskt som det gjorde för denna tjejen.... det är verkligen minimal risk att det skulle hända!! och de brukar kolla noga på sjukhuset så att allt är ute osv och skulle du vara orolig är det bara att åka in!! alltså efter att aborten e gjord
Kanske inte så många fall där personen dött, men alla nära på då? Ett ex är en vän till mig, som för 2 veckor sedan gjorde en abort. Kirurgisk. 2 dagar efter det börjar hon blöda oerhört mycke. Ringer till sjukhuset och är orolig, får svaret att det är fullt normalt. Väninnan känner sig inte lugnare utan tjatar till sig ett besök (mitt i natten) väl där upptäcks att aborten är ofullständig, det har missats rester. På morgonen görs en ny skrapning. Väninnan skickas hem på eftermiddag igen, fortfarande med blödningar..Dessa blödningar fortsätter under 3 dagar, nytt samtal och efter mycket om och men fick hon komma tillbaka för kontroll. Väl där upptäcks att det återigen missats rester i livmodern, och blödningarna är inte normala. Blodstatus: Hon har fått en kraftig blodbrist, och behöver få en blodtransfusion. Detta görs samt att en ny skrapning genomförs, nu med extra nogranhet. Nu fick dom bort allt. Några dagar senare var hon hemma (hos sina barn), och som tur va så slutade detta lyckligt, då hon inte gav med sig. Men hur många andra kan ha fått genomgå livräddande insatser på grund av sånt slarv + att dom inte tar oro över blödningar på allvar? Så Ts, ta upp din oro med läkaren innan ingreppet, och begär att din oro eller dina frågor tas på allvar. Lycka till :)
måste tillägga att de brukar sägas att 1-2 % behöver skrapas efter abort oavsett medicinsk eller kirurgisk men det har inget med att förblöda att göra. om man har rester kvar kan man få en inflammation i livmodern
Tack för svaren. Ska ringa kvinnokliniken här imorgon och be om en tid så ska vi diskutera hur det ska gå till.
Man kan förblöda av medecinsk abort. Det höll jag på igår.
Fick första tabletten, började abortera dagen efter på den där jävla tabletten.
Jag blödde massor men tänkte det gör man ju säkert. Det avtog aldrig utan
Jag blödde igenom allt, till slut började jag svimma också.
Svimmade säkert sju gånger den kvällen. Vaknade upp i min egen blodpöl.
Dagen efter på morgonen skulle jag tillbaka till gyn o få dom sista tabletterna som skulle hjälpa till att kasta ut det sista. Jag hann aldrig så långt. Jag svimmade när jag kom
Upp på avdelningen. Dom tog HB (blodvärde) som va tok dåligt. Så dom tittade med VUL om rester fanns kvar , konstaterade att det blir inge fler piller. Utan det blir operation.
Jag fick två påsar blod, även järn intravenöst, sen på kvällen sövdes jag och det blev kirurgisk istället igårkväll. Läkarn konstaterade att hade jag sövts direkt jag kom hade jag inte vaknat igen. Så dålig var jag pga all förlorad blod. Så JA, man kan förblöda.
Det va just vad som höll på att hända mig.
Man kan förblöda av medecinsk abort. Det höll jag på igår.
Fick första tabletten, började abortera dagen efter på den där jävla tabletten.
Jag blödde massor men tänkte det gör man ju säkert. Det avtog aldrig utan
Jag blödde igenom allt, till slut började jag svimma också.
Svimmade säkert sju gånger den kvällen. Vaknade upp i min egen blodpöl.
Dagen efter på morgonen skulle jag tillbaka till gyn o få dom sista tabletterna som skulle hjälpa till att kasta ut det sista. Jag hann aldrig så långt. Jag svimmade när jag kom
Upp på avdelningen. Dom tog HB (blodvärde) som va tok dåligt. Så dom tittade med VUL om rester fanns kvar , konstaterade att det blir inge fler piller. Utan det blir operation.
Jag fick två påsar blod, även järn intravenöst, sen på kvällen sövdes jag och det blev kirurgisk istället igårkväll. Läkarn konstaterade att hade jag sövts direkt jag kom hade jag inte vaknat igen. Så dålig var jag pga all förlorad blod. Så JA, man kan förblöda.
Det va just vad som höll på att hända mig.
Jag var med om ett liknande scenario. jag fick en störtblödning efter den första tabletten och var helt ensam så jag ringde för en ambulans. Men eftersom jag kunde stå upp när jag ringde så sa de att jag fick ta taxi. Jag hade inte råd med taxi och körde därför själv då jag inte hade nån annan som kunde köra mig just där och då.
Höll på att sluta jävligt illa, efter en stund fick jag stanna och sen svimmade jag i mitt eget blod utanför bilen. När jag vaknade upp hade ett gammalt par larmat och jag fick åka i ilfart in till sjukhuset och få blod. Efter ett de fått stopp på blödningen med blödningsstoppande så blev det operation. Hade inte det gamla paret dykt upp så hade jag mest troligt inte klarat mig.
och för den som säger att man aldrig ska göra abort ensam hemma så gjorde jag inte det. Jag hade bara hunnit få första tabletten på sjukhuset och hade planerat med en kompis att hon skulle hålla mig sällskap 1 dygn senare när jag skulle ta resterande tabletterna som skulle sätta igång allt.
Sluta skräm upp folk i onödan . Jag förstår att ni som vart med om jobbiga saker i det här mår dåligt men gå och prata med någon om vad ni vart med om istället för skriva på ett forum att ni nästan dog. Det är ytterst ovanligt ! Och i de flesta fall har dessa personer varit ensamma eller inte sökt hjälp.
Man får också tydliga instruktioner när man får tabletterna och när man blöder för mycket och telefonnummer att ringa. Sen att alla inte följer detta....
Har haft missfall (v 13) som drivits ut med tabletter och jag varken dog eller förblödde, men det blödde mycket ett tag så vi ringde då (som man ska) och fick råd av gynakuten.
Man ska inte vara själv när man gör sådant i vilket fall, för bara smärtan kan också ställa till det om man t.ex. har lätt för att svimma.
Det hjälper absolut ingen om du svimmar och slår skallen i en bordskant eller gör en faceplant på klinkergolv, så följ instruktionerna och ha någon hos dig även om det inte har gått så långt.