• danitra

Hur funkar det rent juridiskt om en minderårig får barn?

Om man inte ens är juridiskt ansvarig för sig själv fullt ut, hur skulle man då kunna vara det för ett barn?

Vem blir barnets målsman?

• Svar på tråden Hur funkar det rent juridiskt om en minderårig får barn?
  • danitra
    Toodels skrev 2008-05-15 19:27:05 följande:
    tycker de sorgligt att barn får barn, även om många unga mammor är bra mammor så bör de gå klart skolan etc
    Det inlägget var helt irrelevant för trådens frågeställning.
  • Toodels
    Svar på #11
    Det var inte menat elakt, utan jag tycker bara de var sorgligt, då du tog upp ämnet om unga föräldrar..
  • Jasmine1984

www.famratt.com/vardnad/vardnad/vbu_vard_formynd.htm

En omyndig är vårdnadshavare till sitt barn men inte förmyndare. Förmyndaren "styr" över barnets förmögenhet, om det skulle finnas någon.
    "Förmyndare skall förvalta omyndigas tillgångar och företräda dem i angelägenheter som rör tillgångarna." (Från länken.)

• Lisu

Oavsett om du anser att det verkar helkonstigt är det så det fungerar och detta då man inte kan ta ifrån en förälder dess rättigheter bara för att han/hon inte är 18 år. Läs föräldrabalken för mer information kring en förälders rättig/skyldigheter

• danitra
    Jasmine1984 skrev 2008-05-15 19:39:15 följande:
    www.famratt.com/vardnad/vardnad/vbu_vard_form...En omyndig är vårdnadshavare till sitt barn men inte förmyndare. Förmyndaren "styr" över barnets förmögenhet, om det skulle finnas någon. "Förmyndare skall förvalta omyndigas tillgångar och företräda dem i angelägenheter som rör tillgångarna." (Från länken.)
    Vem blir förmyndare då?
  • Frostkristall

Linda med 5 skrev 2008-05-15 19:24:51 följande:

Om barnets far är äldre skriver han på eller mammans föräldrar.
    Stämmer det verkligen? eller är det av någon anledning olika i sverige o finland?
    för t.ex. försäkringen för sonen står i mitt namn och det är bara jag som skrivit under på papprena, trots att jag var omyndig då sonen föddes, och sambon (sonens pappa) var 24 (med andra ord myndig )
  • danitra
    Lisu skrev 2008-05-15 19:39:29 följande:
    Oavsett om du anser att det verkar helkonstigt är det så det fungerar och detta då man inte kan ta ifrån en förälder dess rättigheter bara för att han/hon inte är 18 år. Läs föräldrabalken för mer information kring en förälders rättig/skyldigheter
    Men nu var det ju uppenbarligen inte så. Man är inte förmyndare för sitt barn om man själv är omyndig.
  • Frostkristall
    Jasmine1984 skrev 2008-05-15 19:39:15 följande:
    www.famratt.com/vardnad/vardnad/vbu_vard_form...En omyndig är vårdnadshavare till sitt barn men inte förmyndare. Förmyndaren "styr" över barnets förmögenhet, om det skulle finnas någon."Förmyndare skall förvalta omyndigas tillgångar och företräda dem i angelägenheter som rör tillgångarna." (Från länken.)
    men varför hade/har jag då möjlighet att fatta beslut gällande sonens konto?
  • Jasmine1984
    Frostkristall skrev 2008-05-15 19:49:59 följande:
    [/citat]

Fanns det en förmögenhet på kontot?
    Att öppna ett konto är nog inga problem. Men hade han fått ett stort arv så hade nog en förmyndare utsetts.
    danitra skrev 2008-05-15 19:46:56 följande:
    [citat]
    Vem blir förmyndare då?
    Det har jag ingen aning om. Utses kanske på samma sätt som en god man åt exempelvis äldre gör. Men hur det i praktiken går till vet jag inte. Men jag tror att det ska vara en del pengar inblandat för att det ska bli aktuellt.
  • Jasmine1984

Blev lite konstigt...

Frostkristall skrev 2008-05-15 19:49:59 följande:
    Fanns det en förmögenhet på kontot?
    Att öppna ett konto är nog inga problem. Men hade han fått ett stort arv hade nog en förmyndare utsetts.
  • Frostkristall
    Jasmine1984 skrev 2008-05-15 20:04:22 följande:
    Det har jag ingen aning om. Utses kanske på samma sätt som en god man åt exempelvis äldre gör. Men hur det i praktiken går till vet jag inte. Men jag tror att det ska vara en del pengar inblandat för att det ska bli aktuellt.
    nej någon större förmögenhet var det inte, men det konto var det inte jag som öppnade utan han fick det i dopgåva (sparkonto) men alla ´beslut gällande det kontot var det jag som tog.
    nåja kanske det skulle ha varit skillnad om det varit ett större arv
  • Jasmine1984
    Frostkristall skrev 2008-05-15 20:09:59 följande:
    nej någon större förmögenhet var det inte, men det konto var det inte jag som öppnade utan han fick det i dopgåva (sparkonto) men alla ´beslut gällande det kontot var det jag som tog.nåja kanske det skulle ha varit skillnad om det varit ett större arv
    Ett sparkonto räcker det nog att man är vårdnadshavare för att öppna. Men om det t.ex skulle gälla ett arv så kanske det "märks" på att annat sätt och då beslutas det om förmyndare. Men detta är som sagt vad jag tror och som jag tolkat länken.
  • Frostkristall
    Jasmine1984 skrev 2008-05-15 20:21:54 följande:
    Ett sparkonto räcker det nog att man är vårdnadshavare för att öppna. Men om det t.ex skulle gälla ett arv så kanske det "märks" på att annat sätt och då beslutas det om förmyndare. Men detta är som sagt vad jag tror och som jag tolkat länken.
    Ja de kan nog vara att man anses som "ung och dum" (i grova ordalag). Inte för att det finns något stort arv att "vänta" för oss, och å andra sidan är min omyndiga tid förbi, men det skulle vara kul att veta hur det fungerar
  • neelliee
    Lisu skrev 2008-05-15 19:39:29 följande:
    Men varför ska föräldrarnas rättigheter prioriteras före barnets? DET är helkonstigt. Läs själv barnkonventionen. Där står uttryckligen att barnen ska skyddas extra och att deras rättigheter ska tas tillvara och bevakas.

Självklart kan man "ta ifrån" en omyndig ungdom vuxenrättigheter, det är ju hela poängen med en myndighetsålder. Det känns dessutom som ett stort hot mot demokratin om man börjar göra undantag från sådant som myndighetsålder.
  • stinamaria

Har inte läst igenom svaren du fått så du kanske redan fått samma svar men i alla fall.

Får man barn när man är under 18 så blir man målsman för sitt eget barn. Man kan dock inte bli förmyndare. Men det är sällan en liten bebis har så mycket pengar att det ens behövs någon förmyndare och då behöver ju ingen utses till det.
    Men annars får man skriva på alla papper osv som rör barnet.

Svar på tråden Hur funkar det rent juridiskt om en minderårig får barn?