Gnista skrev 2008-05-07 21:39:24 följande:
bagheeragirl: Jag är mycket tacksam för dina tankar! Vi har påbörjat syskonutredning och hoppas kunna adoptera från samma land (Colomiba) och dessutom samma barnhem (La casa). Anledningen är att vi tror att det kan vara positivt för barnen på flera olika sätt. Det känns bra att vet att om man som adoptivförälder kan prata om landet, resan och det man vet om bakgrunden kan ge barnet en bra grund att stå på senare i livet. Stort tack för dina tankar
Jag kan lämna mina tankar kring detta då jag också är adopterad och har en bror som är adopterad från ett annat land, dock ifrån samma världsdel 
Nu vill vi inte adoptera ett syskon till vår son av olika anledningar men hade vi önskat detta så hade vi inte sett det som ett måste eller så viktigt att få barn från samma land. Att ha ett syskon från ett annat land än "mitt" land kan ha fördelar också. Te x så är det två länder som är speciella i vår familj. Vi ser annorlunda ut men vi delar samma erfarenhet att vara adopterad. Att få ett syskon från samma land behöver inte innebära att man är lik varandra, jag har massor med vänner som har adopterat från samma land som vi och inga av de barnen är lika varandra alls utseendemässigt. De hade kunnat komma från olika länder i Asien, så olika varandra är de, tom de som kommer från samma barnhem och provins.
Hade mina föräldrar adopterat ett syskon till mig från Ecuador hade vi med största sannolikhet varit väldigt olika utseendemässigt, jag är med i Ecuadorföreningen och jag är väldigt olik de andra adopterade barnen från Ecuador, även de barnen som är från samma stad som jag kommer ifrån.
Det kan också vara känsligt att kanske det ena barnet har massor med bakgrundsfakta, kanske namn på bioföräldrarna medan syskonet inte vet något alls. Då kan det kännas jobbigt när man gör återresa till samma land och man åker runt och tittar på det man vet för ena barnet men inte för det andra då det saknas information. Har man två olika länder så kan det kännas lättare att man är i syskonets land och sedan "mitt" land då man fokuserar på olika saker beroende på hur mycket fakta man har.
Varken jag och min bror har känt någon sorg över att komma ifrån olika länder, snarare tyckt det varit bra att ha varsitt land som är speciella för oss - och våra föräldrar.