• aiz

Hjältinnor - Till dom på Neo

"Mammor - Sitter ensamma i ett rum längs med sjukhuskorridoren.
    Pumpar ut sin modersmjölk, droppe efter droppe, av kärlek och av längtan.
    Kära barn, måtte jag få dig i mina armar en dag. Kyssa din lilla fjuniga hjässa och insupa din bebisdoft.
    Du lilla, om jag ändå finge lyfta upp dig och bära ut dig. Bort från sjukhussalen, där monitorerna larmar, sköterskorna tittar, slangarna binder.
    Underbara varelse, kanske jag får känna din varma lilla kropp mot mitt bröst snart. Med hjärtan tickande tätt ihop och andetagen blir delade.
    Älskade vän, vi går hem."

Detta låg skrivet på en lapp på Neonatalen, Södersjukhuset 2005. Jag hade skrivit av lappen och hittade den nu i en låda.

• Svar på tråden Hjältinnor - Till dom på Neo
  • Maria C S 75

Jag hade tur jag. Behövde bara ligga kvar med Neo i 2 veckor. När det gått lite tid så får man lite mer distans på det. Lätt var det inte men tack och lov till grymma läkare och sköterskor! Doktor Elisabeth Persson i Göteborg, mina favvo sköterskor Marie på Östra och Ann-Gerd på Mölndals Sjukhus. Man lärde sig att lyssna till rätt personer.

Tror inte man kan jämföra sina erfarenheter. Vissa är beredda på det, för andra kommer det som en överraskning. Själv fick jag en tillväxthämmad kille på 1970 gram i v42 så han var inte premis.

• aiz
    camillajo skrev 2008-04-28 12:52:42 följande:
    Hej på er! Håller med hotten, tycker inte alls att den var bra... Men kan förstå att man tycker den är fin om man inte har haft en extrem prematur med massa komplikationer. Har inte skrivit någon dikt men ett tack kort till mina superhjältar-TACK!Till mina livräddare: Fredrik, Karin, Nisse, Sven och alla ni andra läkare/superhjältar.Till alla fantastiska syrror och engagerade barnskötare. Jag hade inte klarat mig utan er. BokstavligenTack också till övrig personal för hjälpsamhet och visad hänsyn./Moses och hans för evigt tacksamma familj Ha det bra!/Camilla
    Jag tycker den var fin och jag hade två prematurer i v. 27 som var svårt sjuka när de förlöstes (och hade massor av komplikationer). Så jag tror inte man ska generalisera. Jag tycker inte dikten förringar personalens arbete.
    Jag tycker personalen var fantastisk och jag är evigt tacksam alla läkare och sköterskor på KS och Sös. Men jag ville inte vara med dom. jag ville inte vara på sjukhuset. Jag ville ta hem mina skruttar och sitta i grönskan och amma.
  • cloudberry79
    camillajo skrev 2008-04-28 12:52:42 följande:
    Hej på er! Håller med hotten, tycker inte alls att den var bra... Men kan förstå att man tycker den är fin om man inte har haft en extrem prematur med massa komplikationer. Har inte skrivit någon dikt men ett tack kort till mina superhjältar-TACK!Till mina livräddare: Fredrik, Karin, Nisse, Sven och alla ni andra läkare/superhjältar.Till alla fantastiska syrror och engagerade barnskötare. Jag hade inte klarat mig utan er. BokstavligenTack också till övrig personal för hjälpsamhet och visad hänsyn./Moses och hans för evigt tacksamma familj Ha det bra!/Camilla
    Jag tycker också den var fin, har en extremprematur son som opererades tre gånger de första två dygnen på grund av dubbelsidig pneumothorax, så man kan faktiskt inte generalisera så.
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • camillajo

Hej på er igen

Oj, vad jag generaliserar.. Hade bara en naiv tro att andra hade ungefär samma upplevelser av den första tiden under sådana traumatiska förhållanden som det är att få ett så sjukt barn. Men jag skrev även att jag kan förstå att man tycker den är fin.

Det tog mig ungefär tre månader innan jag ens vågade se och drömma om en framtid tillsammans med mitt barn, nästan två veckor innan jag fick hålla mitt barn och inte ens då fann jag någon egentlig njutning på grund av att jag inte kunde se att det sköra, sjuka lilla, lilla knytet skulle klara av att överleva. Visst fanns det ett lite hopp men ännu mer ovisshet. Vid två tillfällen fick vår lille kämpe återupplivas och en annan gång var han riktigt, riktigt dålig.

När man väcks mitt i natten av en hysterisk sköterska som säger att man ska skynda sig att komma för att ens barn är så dåligt och sedan får stå och se på när personalen gör allt för att rädda ens barn så är det svårt att drömma om framtiden.

När läkaren som gjorde tillväxtultraljudet dagen innan jag snittades inte gav oss mycket hopp ställde vi in oss på det värsta. Succesivt började vi vänja oss vid tanken på att han trots allt hade kommit för att stanna, vår älskade lilla kämpe.

Ha det så bra!
    /Camilla

• hotten

camilla, dina rader känns mer verklighet för mig oxå.. nu behövdes vårt barn aldrig riktigt återupplevas men det finns bara ett barn som varit mindre än hon å som klarat sig så vi hade ju inte så stort hopp..

• boktok
    hotten skrev 2008-04-29 13:13:15 följande:
    camilla, dina rader känns mer verklighet för mig oxå.. nu behövdes vårt barn aldrig riktigt återupplevas men det finns bara ett barn som varit mindre än hon å som klarat sig så vi hade ju inte så stort hopp..
    Vad trevligt för dig att du hittade någon som kände likandant som du. Då slipper du ju klandra mig för mina känslor. Förstår dock inte hur man ska kunna förbereda sig på att föda för tidigt redan när man bestämmer sig för att skaffa barn. Det kan knappast vara så många som förbereder sig på det sättet!!
    Jag vill bara säga en sak till:Behandla andra som du vill bli behandlad själv.
  • hotten

stina, jaha å var har jag klankat på dina känslor?
    alla vet att det finns en ej obetydlig risk att föda förtidigt, å jag ville kunna ta aktiva beslut för mitt barn å ha kunskap om vad som händer, vad man kan förvänta sig osv.. så långt jag kan
    utan att vara sakunnig innom området.

jo jag vet att många vill inte ens tänka på det, å inte på komplikationer som kan komma med åren osv osv.. utan leva i en drömvärd å som sagt inte fel de heller, men jag tackar gud för att jag inte tänker så för annars hade vi inte haft nått barn alls i dag! eller i bästa fall haft ett svårt sjukt hjärnskadat barn...

som sagt alla lever i den värld de vill, jag vill vara delaktig, förberedd på de värsta för att kunna göra det bästa av situationen. Alla tänker å tycker olika vad är problemet?

• Maria C S 75

Herre gisses. Har inte läst allt men vart spårade denna tråd ut?
    Denna tråd var om en liten fin lapp som någon hittade på sjukhuset, en lapp full av känslor. Alla känner olika för tiden på NEO och så är det bara. En del hamnar på Neo efter en jobbig förlossning, en del är sjuka, en del är svårt tillväxthämmade och en stor del för tidigt födda. När man väl är där så blir det översvämmning i hjärtat och hormonerna rusar värsta loppet. När det väl gått en tid kan man se tillbaka med både sorg och glädje.

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Men på den där lilla lappen läser man bara om mammans stora kärlek till sin lille fjutt.

• boktok

Maria C S 75 skrev 2008-04-30 09:03:57 följande:

Herre gisses. Har inte läst allt men vart spårade denna tråd ut?Denna tråd var om en liten fin lapp som någon hittade på sjukhuset, en lapp full av känslor. Alla känner olika för tiden på NEO och så är det bara. En del hamnar på Neo efter en jobbig förlossning, en del är sjuka, en del är svårt tillväxthämmade och en stor del för tidigt födda. När man väl är där så blir det översvämmning i hjärtat och hormonerna rusar värsta loppet. När det väl gått en tid kan man se tillbaka med både sorg och glädje.Det blir inte alltid som man tänkt sig. Men på den där lilla lappen läser man bara om mammans stora kärlek till sin lille fjutt.
    Jag vet att det här spårade ur. Jag yttrar mig inte något mer i den här tråden.
Svar på tråden Hjältinnor - Till dom på Neo